Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Aspen

19 inlägg 11270 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Aspen

sundelius  
#325365 Grabben har en Suzuki LT 50 fyrhjuling som han far runt med.
Nu undrar jag om jag kan tanka den med Aspen istället för att blanda själv. Den har ju troligtvis alltid gått på egenblandat, finns det risk för att den skär eller andra problem.
Skulle vara gott att använda den lite "nyttigare" akylaten för man känner att den spyr ut en hel del avgaser när man står och övervakar :???:



   TS
Användarvisningsbild

Re: Aspen

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325371 Har gått över på samtliga 2-taktare jag har till aspen utan komplikationer. 2 motorsågar en röjare och en honda cr 125.

Användarvisningsbild

Re: Aspen

sundelius  
#325376 Då kom jag på ytterligare en fråga. :oops:
Kan man använda den till en Yamaha 40 hästars utombordare, den har ju separat oljetank men det borde ju fungera att köra med Aspen och låta oljebehållaren vara tom? :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen

stihl91  
#325378 Eller så köper du aspen 4-takt som inte är blandad med olja.

Användarvisningsbild

Re: Aspen

sundelius  
#325392 Självklart :oops: :lol:
Bjuder på den
Men håller alla med om att det är ok att byta på grabbens fyrhjuling?

   TS
Avatar Fallback

Re: Aspen

Blivande snickare  
#325395 Jag skulle inte våga göra det men det är jag det.
Gamla avlagringar som aspen bränslet löser upp kan täppa å ställa till i bränslesystemet.

Avatar Fallback

Re: Aspen

Hema  
#325398 Jag har gått över till 4t-aspen i min ATV. Funkar bra, men så hade inte min gått mer än 60h typ.

Användarvisningsbild

Re: Aspen

stegmaster  
#325402
Hema skrev:Jag har gått över till 4t-aspen i min ATV. Funkar bra, men så hade inte min gått mer än 60h typ.

Va er poenget at byta til Aspen på en 4 takt??
Varför inte bara köra på vanligt 95 bränsle från macken??
Btw: Detta Aspen, er det 98okt, eller hur er det??
Får inte köpt 98okt på Statoil macken lokalt lengre, så om det er 98 okt har det ju en mening på lite trimmadet 2taktare åtminstone.
Kan man blanda inn lite ekstra olja i Aspen bränsle???
Har några veteran 2 taktare som skal ha både 3% och 4% om jag inte minns fel. :???:

Avatar Fallback

Re: Aspen

Hema  
#325412
stegmaster skrev:
Hema skrev:Jag har gått över till 4t-aspen i min ATV. Funkar bra, men så hade inte min gått mer än 60h typ.

Va er poenget at byta til Aspen på en 4 takt??
Varför inte bara köra på vanligt 95 bränsle från macken??
Btw: Detta Aspen, er det 98okt, eller hur er det??
Får inte köpt 98okt på Statoil macken lokalt lengre, så om det er 98 okt har det ju en mening på lite trimmadet 2taktare åtminstone.
Kan man blanda inn lite ekstra olja i Aspen bränsle???
Har några veteran 2 taktare som skal ha både 3% och 4% om jag inte minns fel. :???:

Av samma anledning till att jag kör med aspen i sågarna, trevligare luft (vinchar ibland en del) och så håller grejerna förhoppningsvis bättre, vet inte om jag vill byta i min gräsklippare, då den har minst sagt några år på nacken. Sedan så finns det aspen 4t på preemmacken för 17,90:- om jag nu minns rätt. Dock verkade inte pumpen må så bra och när jag påpekade det, så sa de att de hade för få kunder, så om den går sönder så försvinner den.. Buhu :sad: finns ett ställe till som säljer på tapp, men de tar närmare 24-25:-
Så om den försvinner får det bli 95 igen.

Användarvisningsbild

Re: Aspen

mawes01  
#325446 Jag tankar i aspen 4t i både gräsklippare och snöskoter i slutet av sina säsonger. fördelen som jag förstår det är att inte akrylatbensinen åldras lika fort som vanlig.
jag tycker maskinerna känns mer lättstartade när de åter ska användas.

Avatar Fallback

Re: Aspen

Blivande snickare  
#325458
mawes01 skrev:Jag tankar i aspen 4t i både gräsklippare och snöskoter i slutet av sina säsonger. fördelen som jag förstår det är att inte akrylatbensinen åldras lika fort som vanlig.
jag tycker maskinerna känns mer lättstartade när de åter ska användas.

Kör du på vanligt bränsle under säsong? :???:

Användarvisningsbild

Re: Aspen

mawes01  
#325461 Skulle gärna säga nej och att jag enbart använder dyr och fin bensin men i verkligheten är jag snål.
Det är främst när motorn står 6-8 månader med bensin i tanken utan att nyttjas som jag kör i aspen sista vändan. Jag kanske är jätte taskig mot mina små motorer men än så länge har det funkat bra för mig.

Användarvisningsbild

Re: Aspen

anersimyra  
#325463 När jag kör med hydraulvagnen efter min polaris 800 kör jag Aspen i hjulingen, man kan då låta hjulingen stå på tomgång utan att få " pannknack " eller andra symptom. Vid annan körning blir det vanlig handelsbensin. I båten ( 30 hp Yamaha ) blir det för det mesta handelsbensin. Vid t.e.x trollingfiske blir det såklart Aspen. Både hjuling och båten fyller jag upp med Aspen om de ska stå en längre tid. Aspen är rätt lagrad stabil i många år, försvarsmakten hade fat med alkylat i sina mobbförråd.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Aspen

Ängagärdet  
#325466 Bara byt i LT-50:n. inga problem!

Avatar Fallback

Re: Aspen

Brumsten  
#325486 Gammalt djungelordspråk: Det finns inga lösningsmedel i Aspen:s akylatbensin.
Ha de.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).