Motorsåg och handhållet

Batteri vs bensin

50 inlägg 24341 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

cruisern  
#324344 Det som satt på sågen var det som sågen levereras med som standard: svärd 12", kedja 3/8", 1,1 mm dvs. H38.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

temp

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324365
Hema skrev:Ingångskostnaden är hög men, driftskostnaden desto lägre, samt antagligen en bättre arbetsmiljö. Skulle du sakna aspenlukten, kan du driva ett elverk med aspen ist. och på då samtidigt kunna ladda några batterier. :)


Bäst är väl att ladda från bilens batteri? Man måste/bör antagligen installera ett separat bilbatteri, men det kostar inte så mycket. Antar att man kan fixa laddare för 12V. Borde vara perfekt för arborister och andra stadshuggare. ;)

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

svampbob  
#324368
åberg skrev:
cruisern skrev:Det jobbigast för sågen var insticket.

Olika kedjor är olika bra till instick. Så det är inte helt ointressant vad som satt på.


Varför plåga sågen med instick på så små träd?

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

cruisern  
#324369 Skälet till att jag gjorde instick var en del av mitt test för att testa sågen och dessa kapacitet

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324450
Mangan skrev:Bäst är väl att ladda från bilens batteri? Man måste/bör antagligen installera ett separat bilbatteri, men det kostar inte så mycket. Antar att man kan fixa laddare för 12V. Borde vara perfekt för arborister och andra stadshuggare. ;)

Om bilens batteri är på 60 - 70 Ah och sågens på 4 - 5 Ah borde det inte behövas ett särskilt batteri för att ladda sågen.,

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

totte  
#324531 Delade diskussionen om träslagens hårdhet till en egen tråd.

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

cruisern  
#325374 Jag tog ånyo ut min 536 LiXP på test. Målen var 2 st björkar i ett fritidsområde. Jag började med att fälla både med min Hva 550XPG. Den ena björken var 35cm i roten och 19m hög och den andra var 30cm i roten och 15m hög. Jag mätte båda med måttband.

Därefter tog jag fram min 536 LiXP som nu var fulladdad. Jag började med att kvista båda björkarna och fortsatte sedan med att göra 30cm kubbar på båda björkarna ner till att stammarna var ungefär 20cm i diameter. Då startade jag upp 550:an och kubbade upp resten av stammarna. Jag bytte inte därför att jag hade problem med 536:an utan därför att stammarna låg så till att 550:an med sitt 15” svärd kändes bättre. När jag var klar hade jag 50% batterikapacitet kvar på 536:an. Jag är mycket nöjd med detta resultat.

Efter att jag var klar med den ena björken kom grannen fram till mig och sa. ”Det här var inte bra”. Varför då sa jag. Ha sa ” Det här bli dyrt”. Varför då sa jag. ”Jo, min hustru sa att jag borde köpa en sådan där tyst motorsåg som dessutom sågar 10 gånger snabbare än den bensinsåg jag har”. Jag smålog och rekommenderade honom att fundera på slipa sin kedja eller köpa en ny.

Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

Hema  
#325380
cruisern skrev:Jag tog ånyo ut min 536 LiXP på test. Målen var 2 st björkar i ett fritidsområde. Jag började med att fälla både med min Hva 550XPG. Den ena björken var 35cm i roten och 19m hög och den andra var 30cm i roten och 15m hög. Jag mätte båda med måttband.

Därefter tog jag fram min 536 LiXP som nu var fulladdad. Jag började med att kvista båda björkarna och fortsatte sedan med att göra 30cm kubbar på båda björkarna ner till att stammarna var ungefär 20cm i diameter. Då startade jag upp 550:an och kubbade upp resten av stammarna. Jag bytte inte därför att jag hade problem med 536:an utan därför att stammarna låg så till att 550:an med sitt 15” svärd kändes bättre. När jag var klar hade jag 50% batterikapacitet kvar på 536:an. Jag är mycket nöjd med detta resultat.

Efter att jag var klar med den ena björken kom grannen fram till mig och sa. ”Det här var inte bra”. Varför då sa jag. Ha sa ” Det här bli dyrt”. Varför då sa jag. ”Jo, min hustru sa att jag borde köpa en sådan där tyst motorsåg som dessutom sågar 10 gånger snabbare än den bensinsåg jag har”. Jag smålog och rekommenderade honom att fundera på slipa sin kedja eller köpa en ny.

Nej nej nej, har han en fru som tycker att han ska köpa en motorsåg till, ska han passa på. ;)

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

cruisern  
#325384 Sedan jag köpte min 536 LiXP så har min hustru lovordat denna investering. Hon sa att det var en av de bättre investeringar jag gjort och undrade varför jag inte gjort detta tidigare. Hon sa samma sak när jag investerade i motsvarande Hva batteritrimmer förra året.

Det är inte ofta jag får lovord för denna typ av investering. Ofta bli kommentaren: "Måste du köpa en till? Har du inte tillräckligt med maskiner? Vad är det som du inte kan göra med de maskiner du redan har?"

Avatar Fallback

Re: Batteri vs bensin

Hema  
#325388
cruisern skrev:Sedan jag köpte min 536 LiXP så har min hustru lovordat denna investering. Hon sa att det var en av de bättre investeringar jag gjort och undrade varför jag inte gjort detta tidigare. Hon sa samma sak när jag investerade i motsvarande Hva batteritrimmer förra året.

Det är inte ofta jag får lovord för denna typ av investering. Ofta bli kommentaren: "Måste du köpa en till? Har du inte tillräckligt med maskiner? Vad är det som du inte kan göra med de maskiner du redan har?"

Haha, de tre sista kommentarerna får jag ofta höra från folk runt omkring mig, men hjälp eller låna det går visst bra... :)

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#325408 Idag körde jag 1,5 batteri gränsröjning och 1,5 batteri dikesrensning (kapa nedfallna grenar/stammar som ligger i eller över diket). Till båda jobben passar 536:an perfekt.

Tror jag börjar närma mig 100 timmar hittills i år med 536:an.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

cruisern  
#328301 Gjorde ett nytt test igår. Jag kubbade upp björk som fälldes för ca 1 månad sedan och som efter klyvning gav 1,5 m3. Jag behövde använda 2 st fulladdade 4,2 Ah batterier. Som tjockast var björken 45 cm i diameter. Jag är riktigt nöjd med resultatet.

Bild 1 visar hur det såg ut efter 30 cm kubbning
1,5 m3.jpg


Bild 2 visar efter klyvning. På bilden är det en något mindre volym 1,3 m3
1,3 m3.jpg

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

cruisern  
#328348 Det som batterisågen inte är bra på är instick. Åtminstone inte om man gör ett vinkelrätt instick kl 3. Försökte idag på en tall med diam 20-25 cm i roten. Det gick helt enkelt inte. Det var mer typ mjöl istället för spån som avverkades. Jag fick ta fram 550:an och göra insticket och det var som att skära i smör. Att sedan såga fällskäret med batterisågen var det inga problem med.

Det är säkert inte sågen som det är fel på utan det är kombinationen det lilla 12" svärdet med H38 kedjan och dess geometri som är problemet. Svärdet är spetsigare och H38 kedjan har längre avstånd mellan skärtänderna. Jag tror det är för få tänder i ingrepp och med fel vinkel. Jag tror nog det går att lösa med en annan sågteknik där man låter fler sågtänder vara i ingrepp. Man måste dock vara varsam så att även där få till säkra hörnet.

Någon som har mer erfarenhet än jag och kan reda ut detta? Det borde väl också vara samma problem med mindre bensinsågar?

I nedan bild jämför jag 12" H38 med 550:ans 15" och 21 BPX
Svärd.jpg

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328349 Jag har också noterat att batterisågen är mindre lyckad till just instick. Förmodligen har det med kedjan och svärdets utformning att göra. Krävs det instick, brukar jag föredra bensinare med 0.325-kedja.

Någon som testat stihls 1,1 mm kedjor på 536 och märkt någon skillnad?

Ofta finns det gott om tillfällen där instick inte behövs och då är ju 536:an mycket trevlig :grin:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Batteri vs bensin

anersimyra  
#328367
cruisern skrev:Det som batterisågen inte är bra på är instick. Åtminstone inte om man gör ett vinkelrätt instick kl 3. Försökte idag på en tall med diam 20-25 cm i roten. Det gick helt enkelt inte. Det var mer typ mjöl istället för spån som avverkades. Jag fick ta fram 550:an och göra insticket och det var som att skära i smör. Att sedan såga fällskäret med batterisågen var det inga problem med.

Det är säkert inte sågen som det är fel på utan det är kombinationen det lilla 12" svärdet med H38 kedjan och dess geometri som är problemet. Svärdet är spetsigare och H38 kedjan har längre avstånd mellan skärtänderna. Jag tror det är för få tänder i ingrepp och med fel vinkel. Jag tror nog det går att lösa med en annan sågteknik där man låter fler sågtänder vara i ingrepp. Man måste dock vara varsam så att även där få till säkra hörnet.

Någon som har mer erfarenhet än jag och kan reda ut detta? Det borde väl också vara samma problem med mindre bensinsågar?

I nedan bild jämför jag 12" H38 med 550:ans 15" och 21 BPX
Svärd.jpg
Den lilla nosradien är " boven i dramat ", en stor nosradie är effektivast vid instick.. :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).