Skogsröjning

Filmer - Skogsröjning

20 inlägg 15401 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Filmer - Skogsröjning

Fredrik Reuter  
#325168 Det är lite tunnsått med filmer på skogsröjning, men vi kan väl, likt de andra filmtrådarna försöka samla de finns i denna tråd.
Börjar med ett klipp jag sökte fram på Youtube, 20 min skogsröjning med GoPro på hjälmen, vad tycker ni?





   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Filmer - Skogsröjning

Fredrik Reuter  
#325170 Här är en film med liknande perspektiv, dock med kedjeröjsåg.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Filmer - Skogsröjning

JensSkoog  
#325183 Mycket bra. :grin: Så får vi hoppas att några av röjningsexperterna kommer med sina filmar. Här har jag mycket å lära.
Men, i den första filmen, med klingröjning saknade jag skärmen på sågen. Är det vanlig praxis å köra utan?

Användarvisningsbild

Re: Filmer - Skogsröjning

Fredrik Reuter  
#325221 Nja, de jag sett har haft skärmen på, men det kanske finns någon produktionsfördel att ta av den? I alla fall är det troligtvis inte någon fördel ut säkerhetssynpunkt.

Här är en till, tallplantering med kraftigt lövuppslag.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Filmer - Skogsröjning

sundelius  
#325361 En fråga från en som funderar på att investera i kedjeröjsåg.
Varför tar han träden i två moment? :oops:

Avatar Fallback

Re: Filmer - Skogsröjning

jannee  
#325364 Med skärmen borta på en klingsåg blir man otvivelaktigt effektivare, dock en nackdel när man ska ta bort klena stammar som står bara någon centimeter från huvudstammen.
Lättare att få ned det röjda på marken om du delar upp stammen (kedjeröjsåg).

Användarvisningsbild

Re: Filmer - Skogsröjning

JensSkoog  
#325366
sundelius skrev:En fråga från en som funderar på att investera i kedjeröjsåg.
Varför tar han träden i två moment? :oops:

Det är det som är så suveränt med kedjeröjaren i tät, eftersatt röjning. Genom å sektionsfälla och even stamkvista busarna, så får man det ner till marken så det kvarståande syns bättre. Det är åtminstone vad jag har erfart genom röjning med min Stihl kombi med kedja.

Användarvisningsbild

Re: Filmer - Skogsröjning

sundelius  
#325367 Tack jannee :smile: .
Misstänkte att så var fallet men var nyfiken på om det kunde vara någon ytterligare funktion men då vet jag

Användarvisningsbild

Re: Filmer - Skogsröjning

svampbob  
#325415
sundelius skrev:En fråga från en som funderar på att investera i kedjeröjsåg.
Varför tar han träden i två moment? :oops:


Jag tyckte det såg ut som onödigt arbete de flesta gångerna. Jag kapar i princip nästan alltid längst ner först och de gånger jag inte får ned den då kapar jag igen underifrån på den hängande stammen. Är det en grov björk som ska bort och den står väldigt nära tallen/granen som jag tänker spara och björken lutar ut från barret då kapar jag först en liten bit upp för att svärdet inte ska klämmas fast när jag kapar där nere.

Avatar Fallback

Re: Filmer - Skogsröjning

morco  
#325419 Har kört 4 ha riktigt eftersatt senaste året och möjligheten att sektionsfälla är förlösande. Har haft lövuppslag på 8-9 meter kapat dessa på 3 bitar och vippat omkull, mycket nöjd. Dock började gasen kärva förra veckan varpå ja skruvade isär handtag, fy vilket skräp!!! Otroligt klent och gasspärren var inte ens en fjäder utan en plastflärp??? Efter att ha sett denna skitkonstruktion kommer jag inte köpa en röd pryl till! Dock är den underbar att arbeta med, förväntar mig en högre kvalitet för en pryl som närmar sig 10 000 kr!

Användarvisningsbild

Re: Filmer - Skogsröjning

Seb macahan  
#325420
JensSkoog skrev:
sundelius skrev:En fråga från en som funderar på att investera i kedjeröjsåg.
Varför tar han träden i två moment? :oops:

Det är det som är så suveränt med kedjeröjaren i tät, eftersatt röjning. Genom å sektionsfälla och even stamkvista busarna, så får man det ner till marken så det kvarståande syns bättre. Det är åtminstone vad jag har erfart genom röjning med min Stihl kombi med kedja.


Jag gör ofta mitt 1:a skär lite högre upp för att rikta åt vilket håll jag vill fälla. Gör jag skäret snett upp från mig glider rotändan mot mig på svärdet och stammen faller från mig. Snett skär från vänster & upp så faller stammen åt höger. Detta i kombination med att högre stammar delas på två är bra i eftersatt röjning och förröjning. Tycker inte riktigt filmen visar fördelarna med kedjeröjaren till sin fulla rätt. Det kan gå bra mycket smidigare om man hittar rätt teknik. Sen vet jag också att så fort man drar fram en kamera eller får publik så får inte jag in flytet i varken röjning, el motorsåg eller skördare eller griplastarkörning. Det är precis som att man vet att detta ska visas och då vill man prestera extra bra men med motsatt resultat som effekt.

Avatar Fallback

Re: Filmer - Skogsröjning

Carlfritidshuggare  
#387681 Hej. Såg precis en film med olika röjtekniker.


Avatar Fallback

Re: Filmer - Skogsröjning

80-90  
#387707 Jag kommer aldrig å bli sams med kjedjeröjsågen !!! Känns som den vanliga e nästan dubbelt så snabb !!! Klarar inte hitta en enda fördel med kjedja i ungskogen !! Sorry !! Ha verkligen försökt !!! Men tror kanske att 20 år med klinga ha gjort mej trångsynt å hopplöst inskränkt ?!?

Användarvisningsbild

Re: Filmer - Skogsröjning

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#387716
80-90 skrev:Jag kommer aldrig å bli sams med kjedjeröjsågen !!! Känns som den vanliga e nästan dubbelt så snabb !!! Klarar inte hitta en enda fördel med kjedja i ungskogen !! Sorry !! Ha verkligen försökt !!! Men tror kanske att 20 år med klinga ha gjort mej trångsynt å hopplöst inskränkt ?!?


Börjar det bli en djungel, så är en kedjeröjsåg riktigt trevlig. Är det glesare, är klinga att föredra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Filmer - Skogsröjning

DrW  
#387717
80-90 skrev:Jag kommer aldrig å bli sams med kjedjeröjsågen !!! Känns som den vanliga e nästan dubbelt så snabb !!! Klarar inte hitta en enda fördel med kjedja i ungskogen !! Sorry !! Ha verkligen försökt !!! Men tror kanske att 20 år med klinga ha gjort mej trångsynt å hopplöst inskränkt ?!?

Så olika det kan vara! Blev aldrig sams med röjsågen när jag höll på med den för 20 år sedan så när det var dags för omstart senaste året så provade jag med kedjeröjsåg i stället och vilken uppenbarelse. Avslappnat och lungt, inte inte ont någonstans och god precision. Långsammare inbland men ändå! Blir kanske en klassisk till sly och gräs så småningom men för närvarande kan jag inte vara nöjdare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).