Motorsåg och handhållet

Husqvarna 345FR

34 inlägg 25296 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 345FR

Reinholdsson  
#325136 Funderar på att köpa mig en 345FR, ska mest slå gräs och lite lättare röjning i skogen. Har redan en Hva skogsröjare på 65cc om det skulle behövas lite grövre grejor.

Är det någon som har kört med 345?
Har hört att visa nyare sågar gärna tjuvstannar på tomgång, är detta vanligt? Skulle iaf göra mig vansinnig.
Så alla erfarenheter är välkomna!
Såväl negativt som positivt!



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

jannee  
#325156 Ingen erfarenhet av 345 men 555 tjuvstannar OM man inte kör hårt, inbillar mig att det är liknande förgasarsystem.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Simon.M  
#325173 Har en 345 fr och jag är nöjd min tjuvstannar inte än så länge i vart fall ;)

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Ile62  
#325211 Jag har en Jonsered 2145 FC utan problem. Den skulle vara mycket identisk med Husqvarna 345. Meningen med FR versionen vet jag inte.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345FR

Peteflamingstar  
#325377 Har ett par 343:or (i stort sett samma som 345, fast föregångare) och är nöjd, de tjuvstannar inte nämnvärt ofta. F betyder att den är gjord endast för skogsröjning, innebär kortare riggrör samt att motorn inte tål att belastas på konstant fullgas som är fallet med FR-modellen. Den beteckningen betyder att den klarar både gräs och skog, och har förutom motorskillnaden ett längre riggrör.

Ska du mest röja gräs tror jag det räcker med en röjsåg i 35 cc-klassen, typ 336 FR, i och med att du redan har en skogsröjare.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Hema  
#325401 Har en 343fr (snöre, slykniv o röjklinga), som mestadels går med slykniv på. Samt så gillar jag att gasa med pekfingret, tycker tumgas verkar lite lurigt, men det är kanske en vanesak. Inga tjuvstopp.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345FR

Aerandir  
#325692 Har använt 345FR (samt 343FR, 345F) och den är smidig och stark att trimma gräs och som är lite grövre sort som halvgräs (ex Agnsäv), vass m.m. och sly och träd av lite grövre mått.

Jag hade en 343FR som stannade abrupt i tid och otid. Annars inga problem.

Precis som Peteflamingstar skrev är FR-maskinerna starkare än F.

Tänkt på att om du är lång, och trimmar speciellt gräs så bör du ha ett längre riggrör. Så 345FR är ett bra val.

Har också använt den svarta grova trimmertråden då vid gräs, den är starkt och slukas inte så fort.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Reinholdsson  
#325852 Då har plånboken blivit lite lättare men jag har en ny röjsåg istället :)
Det blev en 345FR, den lokala handlaren hade lämpligt nog kampanj på denna nu. Och då det ingick en bättre sele så blev prisskillnaden mot en mindre såg inte så stor.

Tackar för allas synpunkter
/Tommy

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345FR

Peteflamingstar  
#325854 Grattis! Du blir säkert nöjd, tar du med den till skogen så kommer du nog också lämna din gamla skogsröjare hemma i fortsättningen :wink:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Hema  
#325855 En stor fördel är att man får en mycket flexiblare maskin, när man får med snöre, slyklinga o vanllig. Kanske inte bäst på allt, men den gör sitt jobb. Hoppas du blir nöjd med ditt köp.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494481 En 345FR ny ifjol och gick några timmar.
Nu när den ska igång igen så startar den lätt men dör efter några sekunder när man haft in choken.
Drar man ut choken och drar igång så startar den igen men dör. Samma procedur osv...
Det kan ju inte ha hänt så mycket med sågen där den legat på en hylla i mörkt förråd och är tankad med Aspen. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345FR

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494488 Har den haft enbart Aspen i sig?
Tycker det låter som ett bränsle relaterat fel. Kanske inte drar upp bränsle som den ska.
Du har garanti på sågen väl?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#494490
Mange skrev:Har den haft enbart Aspen i sig?
Tycker det låter som ett bränsle relaterat fel. Kanske inte drar upp bränsle som den ska.
Du har garanti på sågen väl?

Ja känslan är att den inte får bränsle när man skjuter in choken.
Bara Aspen.
Garanti kvar.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

Hema  
#494508 Tändstiftsbyte skadar aldrig o testa.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345FR

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495234 Bytte tändstift mellan 345an och 550n och 550n startade och gick med 345ans gamla stift medan 345an stoppade på samma vis med 550ns gamla stift.
Lättade även på tanklocket lite grann så att det inte skulle vara för hårt tillskruvat.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).