Motorsåg och handhållet

Stihl MS 362

59 inlägg 37915 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Stihl MS 362

traktorz  
#324980 En samling länkar till ett antal forumtrådar om Stihl MS 362, en 60cc såg på 3.4kW, med tomvikt 6.0kg samt med 18" svärd & kedja hela 7.4kg, allt enligt tyska KWF.

Ref:
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... 790_11.pdf
http://www.kwf-online.de/deutsch/pruef/ ... 90_11e.pdf


Ref:
♦ HÅLLBAR KEDJA FÖR ATT SÅGA NER STUBBARNA
viewtopic.php?f=12&t=13861

♦ Rengöring av centrifugalkoppling - Stihl
viewtopic.php?f=12&t=14132

♦ ELDAVBROTT VINTERTID MED VÅR SÅG MS362CQ
viewtopic.php?f=12&t=14132&p=202538&hilit=MS362#p202538

♦ Vinterläge på motorsågen?
viewtopic.php?f=12&t=15024

♦ RE: VINTER/SOMMER INSTILLINGER PÅ FORGASSER?
viewtopic.php?f=12&t=15491&p=199564&hilit=MS362#p199564

♦ STIHL 36RS KEDJA
viewtopic.php?f=12&t=18309

♦ SKUREN SVÄRDSTRISSA - STIHL 18" (MS362)
viewtopic.php?f=12&t=19334

♦ QuickStop fryser fast
viewtopic.php?f=12&t=21362&p=308401&hilit=MS362#p308401



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Stihl MS 362 tändstift

traktorz  
#324982 Jag blandar fortfarande själv delsyntetisk olja Texaco Motex 2T-X (API TC, JASO FC/FD, ISO-L-EGD, TISI) (så länge den dunken räcker) till Aspen alkylat. Började med inblandningsprocenten 2.5% då gamla Jonsered 535 föreskrev 1:40, men förmodligen också med en dåtida lägre oljeklassning.

Ibland blir det långsågning av vindfallna rotstockar till brobalkar, så jag har inte vågat gå ner helt till 2% oljeinblandning. Har dock minskat successivt från 2.5%, via 2.3% till nuvarande 2.2%, men ska gå ner ytterligare. Vill fortfarande ha lite slarvmarginal dessutom, så i fortsättningen blir det 1.1dl olja på 5.0l Aspen, vilket motsvarar 2.15% oljeinblandningsprocent.

Kollar jag på tändstiftet (Bosch WSR 6 F) till vår Stihl MS362, så är det inte perfekt i färgen. Det är fortfarande något sotigt med 2.2%-2.3% bränsleblandning, se bilden. Kanske beror det snarare på förgasarinställningens nålar, än just för hög oljeinblandning?

P4039366r1024.JPG


Kikar jag däremot på tändstiftet (NGK CMR 6 H) till vår lilla 30cc Stihl MS 192 C-E, så är det perfekt chokladbrunt till färgen, efter att ha kört på bränsle ur samma kombidunk!

P4049372r810.JPG


Det är endast tomgångsskruven jag pillat på hittills på MS362, det var då den inte ville gå alls på tomgång utan stannade frekvent. Det berodde på att tändstiftsgapet blivit för stort. Efter att ha knackat ihop till strax under 0.50mm, så går sågen perfekt på tomgång igen. Accelerations- och högvarvsegenskaperna är utmärkta i övrigt, så vi har varken behövt röra L- eller H-nålarna.

oljeinblandningsprocent.PNG


Ref:
♦ Välja olja till motorsågsbensin
viewtopic.php?f=12&t=12012

♦ VILKEN OLJA TILL MOTORSÅGEN/RÖJSÅGEN?
viewtopic.php?f=12&t=12012&p=154836&hilit=texaco#p154836

♦ OT: JONSERED 535
viewtopic.php?f=12&t=15685&p=204623&hilit=texaco#p204623

   TS
Användarvisningsbild

Stihl MS 362 luftfilter, gamla utförandet

traktorz  
#324983 Den första generationen av Stihl MS 362, vi har MS362 C-Q, har ett sammansatt luftfilter, bestående av:
1140 140 4500 Förfilter av filt
1140 140 4401 Luftfilter i fleece

Har i vinter behövt öppna förvärmningsluckan till vinterläget, (då sågen gick dåligt på tomgång), med resultat att mer spån och smuts kommer in till luftfiltret. Egentliga orsaken till att sågen gick dåligt och stannade var tändningsrelaterat (svag tändspole?), så efter att ha knackat ihop tändstiftsgapet till 0.45mm, så går sågen bra på tomgång igen.

Förfiltret går att blåsa rent med tryckluft, men det inre "huvud"-filtret behöver nog en kemtvätt, eller vad som är lämpligast? Förfiltret i filt kostar ca 25% av priset för fleece-filtret, så funderar ändå på att skaffa ett extra i reserv.

Men hur rengör man lämpligast fleece-filtret?

P4049369v1280.jpg


P4049370v1280.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

totte  
#325037 Sågen med det sotiga stiftet får nog lite väl mycket soppa ja, så länge du inte blandar upp över tre procent så skall det knappast bli sotavlagringar av modern olja. Svårt att avgöra riktigt hur den är justerad utan att höra och känna hur den går, men jag gissar att den fyrtaktar rätt kraftigt obelastad med fullgas och att man får belasta den håret i stock för att den skall börja låta jämnt.

Fleecefiltret skulle jag tvätta med lite diskmedel och varmt vatten, skölja noga och låta torka.

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

traktorz  
#326057 Nu kör vi på OKQ8 färdigblandat 2T-bränsle, vilket skall vara 2.0% oljeinblandning. Har dock ingen aning vilken sorts olja OKQ8 använder, men gissar på en bra helsyntet dito.

Gissar att lite sågkedjeolja hade smugits med på tidigare oljiga bild.

Tändstiftet ser numera OK ut efter hårdkörningen, se bilden.

Filtren har äntligen fått sig en välbehövlig rengöring. Filtren på vår MS362, är väl en av sågens mest kritiserade detaljer, och vi kan bara hålla med. Det har visst ändrats på i senare modeller, fast det har vi ju ingen nytta av... på vårt exemplar :sad: :sad: :sad:

P4119413.JPG
Senast redigerad av traktorz tis 14 apr 2015, 21:54, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Stihl MS 362 & 1.6mm svärd & klyvkedja

traktorz  
#326058 Vi behöver klyva ett antal rotstockar från rotvältor från tall. Det ska bli brovirke över ett antal diken och skall kunna bära vår traktor med vagn.

- Vad är en lämplig klyvkedja?
- Finns sådan som passar vårt 18" (alt. 15") svärd med 1.6mm drivlänksspår med 3/8" delning?
- Eller ska vi hellre använda våra 50cc Jonsered-sågar, som har 1.3mm/1.5mm drivlänksbredd?
- 60cc sågen MS 362 C-Q tror vi dock borde vara lämpligare, eftersom den är lite effektstarkare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

JensSkoog  
#326076 Jag har körd några 15" 3/8, 1,6mm kedjor till min MS361 i maskinen från 30grader till 10grader och användt till klyvning. Funkat bra.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362 luftfilter, gamla utförandet

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326080
traktorz skrev:Den första generationen av Stihl MS 362, vi har MS362 C-Q, har ett sammansatt luftfilter, bestående av:
1140 140 4500 Förfilter av filt
1140 140 4401 Luftfilter i fleece

Har i vinter behövt öppna förvärmningsluckan till vinterläget, (då sågen gick dåligt på tomgång), med resultat att mer spån och smuts kommer in till luftfiltret. Egentliga orsaken till att sågen gick dåligt och stannade var tändningsrelaterat (svag tändspole?), så efter att ha knackat ihop tändstiftsgapet till 0.45mm, så går sågen bra på tomgång igen.

Förfiltret går att blåsa rent med tryckluft, men det inre "huvud"-filtret behöver nog en kemtvätt, eller vad som är lämpligast? Förfiltret i filt kostar ca 25% av priset för fleece-filtret, så funderar ändå på att skaffa ett extra i reserv.

Men hur rengör man lämpligast fleece-filtret?

P4049369v1280.jpg


P4049370v1280.jpg

Dom filtren sitter på bond sågen det är inte en proffs såg vi har några sådana sågar på jobbet vilka är rena skit sågar totalt orkeslösa ,
Filtren drar igenom hur mycket skit som helst det håller inte tätt.
motorn har ej motronik systemet utan där kan man justera förgasaren på hederligt vis.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

mrlynx  
#326105 Vid klyvning använder jag en stihl pmx-kedja på min ms361.
Den finns bara i 1.3 mm drivlänksbredd så mitt tips är att skaffa ett längre svärd och en ny kedja.

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

SawTroll  
#326338 Det burde være vel kjent at MS362 er stor og uhåndterlig for en 60cc sag, og litt tung også.
Den er vel kjent for ikke å ha noen god "trigger response" heller - jeg forstår ikke hvorfor noen i det hele tatt er interessert? :???:

Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

Wester  
#326390 burde være vel kjent...
läst på nätet igen eller
När man uttalar sig utan egen erfarenhet av maskinen ifråga är man i mina ögon inte speciellt trovärdig
De som kört och har testat själva har däremot mycket att bidra med då man då får olika personers bedömningar och infallsvinklar
Att vissa gillar "sina" märken lär man sig snart att urskilja då sakligheten ofta försvinner.
Själv gillar jag kunniga och insatta personers inlägg där man både kan hylla och vara kritiska oavsett märke

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362 luftfilter, gamla utförandet

traktorz  
#326474
knaggen skrev:Dom filtren sitter på bond sågen det är inte en proffs såg vi har några sådana sågar på jobbet vilka är rena skit sågar totalt orkeslösa ,
Filtren drar igenom hur mycket skit som helst det håller inte tätt.
motorn har ej motronik systemet utan där kan man justera förgasaren på hederligt vis.

Själv tror jag AutoTune/M-Tronic är en riktigt bra funktion, som ser till att hålla sågen i bra trim, sommar som vinter, och med olika bränsleblandningar. Troligtvis slits även dessa kopmponenter, såsom solenoiden som ersätter förgasarnålarna. Förhoppningsvis ska dessa gå att byta någorlund enkelt, men kräver ju förstås ett verkstadsbesök och att reservdelarna finns tillgängliga...

Håller med om att luftfiltret inte är bra på Stihlen. Ta t.ex. det glesa förfiltret som ju bara stoppar stora spånor och stickor, vilka för övrigt inte ska komma in i förgasarkammaren över huvudtaget, om det vore en genomtänkt konstruktion.

Sen att filtret nästan är hopplöst att få på plats igen, med dess två piggar i filtrets nederkant som först måste passas in i det trånga utrymmet. Står Start/Stop-knappen fel, får du inte tillbaka filtret.

Därmed troligt att filtret inte riktigt hamnar på rätt plats, med påföljd att skräp sugs in i motorn och förkortar dess livslängd på lager och tätningar.

Hur som helst, jag har i alla fall skaffat ett extra förfilter att byta med, medan det andra kan få en välbehövlig tvätt.

Inte alls konstigt att Stihl fått rejält med befogad kritik och ändrat filtret till den nya nuvarande modellen.

Att sågen inte går bra och är orkeslös, kan ju även bero på tändningsfel, även vår såg är känslig på tändstiftets kondition. Har för mig att det varit problem med tändmodulen på bl.a. MS362-modellen. Kanske felaktiga tändstift utan avstörningsresistans knäcker tändmodulen?

Motorkaraktären hos Stihl är förstås inte lika ettrig som hos en Husqvarna med RevBoost™, vilken ju tilltalar varje sant motoröra. Men har man inte kört en såg med Jonsereds PeakPulse eller Husqvarna RevBoost™, så vet man ju inte heller vad man saknar...

Däremot inte sagt att vår MS362 är orkeslös, snarare tvärtom. Det märks verkligen att det är en stark 60-kubikare till skillnad mot våra vanligare 50cc (Jonsered CS2150 & CS2152) sågar, med ett bra vridmoment vilket ju krävs för att dra runt en 3/8" kedja på ett 18" långt svärd. 18" skulle vi därför dock aldrig själva sätta på en 50cc-såg.

   TS
Användarvisningsbild

Klyvkedja till Stihl MS 362

traktorz  
#326475
mrlynx skrev:Vid klyvning använder jag en stihl pmx-kedja på min ms361.
Den finns bara i 1.3 mm drivlänksbredd så mitt tips är att skaffa ett längre svärd och en ny kedja.


Stort tack för det tipset.

Har därmed slagit ur hågen att använda vårt 18" svärd med 1.6mm drivlänksbredd och eventuellt fila om våra befintliga 36RS-kedjor.

Har just bläddrat i Logosols produktkatalog, och ser att 36RMX klyvkedjor med 1.6mm drivlänksbredd, kräver kraftigare sågar än vår egen 60cc MS362. MS362 är vidare den klenaste såg som Logosol över huvudtaget rekommenderar, och då med 63PMX-kedjan i 1.3mm drivlänksbredd.

Sagt och gjort, handlade därför en passande kedja, svärdet var dock restnoterat i butiken. På kartongen visas att 66 länkars kedja krävs för 18" svärd, dvs samma som för 36RS-kedjan vi normalt använder på vår MS362. Vidare framgår i Logosol-katalogen, att vi kan använda samma original ringkedjedrev, (0000 642 1223 för 3/8" / 7T).

Det ska så småningom bli intressant att se hur bra det går att klyva vindfallna rotstockar till bl.a. brobalkar med den smalare PMX-kedjan.

P4179444v800.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Stihl MS 362

Ferguson system  
#326481 Du kommer til å like PMX kjede og sverd. Stor forskjell sammenlignet med bredere kjeder. Er det Logosol sitt nye sverd du har bestilt (svart lakert, kompakt sverd)?

Användarvisningsbild

Re: Stihl MS 362

traktorz  
#326483
Ferguson system skrev:Du kommer til å like PMX kjede og sverd. Stor forskjell sammenlignet med bredere kjeder. Er det Logosol sitt nye sverd du har bestilt (svart lakert, kompakt sverd)?

Tack för inspirerande kommentar, låter bra att den smalare 1.3mm bredden är rätt väg för vår såg.

Vad jag kan se i Logosols katalog, så har de bara 16", 20", 25", 30" och 36" i 1.3mm bredd, men inte 18"?
Så det är nog ett Stihl svärd, typ 3003 vi har beställt i 18".

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).