Bioenergi

Våga väg veden

13 inlägg 6531 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Våga väg veden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Användarvisningsbild

Re: Våga väg veden

rokon  
#324933 Helt bästa sättet, det är ju viktigt för köparen att få veta hur många kwh denne får med i säcken samt vad veden kostar per kwh. Det ger ju också bättre rättvisa för blandved och olika träslag, du säljer till ett kwh pris som gärna sättes lika per kwh oavsett vilket träslag det är.
Att sedan köparen kan ha svårt att fatta tillvägagångssättet kan jag tänka mig, tror även flera säljare kan ha problem med detta också. Men om man skickar med 1/3 A4 med en förklaring för tillvägagångsättet samt ifyllt för den aktuella säcken med uppgifter om fuktkvot, vikt, samt antal kwh i vedsäcken vid leverans så blir det ett kunskapslyft för hela branschen när säljare och köpare, föräldrar, barn och vänner samt konkurrenter intresserat försöker sätta sig in i fysikens lagar.
Kanske lyckas branschen med det som "värdens bästa skola" ej lyckats med.

Användarvisningsbild

Re: Våga väg veden

stegmaster  
#324934 Jo detta er vi redan igång med här i Norge, dock er böven i dramat at hitta en våg til vettigt pris.
Finns flere här som använder 2stk våger (som kan visa maks vikt 200kg vardera), til typ 250kr stk, köpt på Jula, eller likn.
Synd at man inte visade bild av vågen i artikelen.
Va er en "krönt våg"????
Slutar nog med at det blir en lastare med våg för egen del, men det koster ju del, så får vänta lite med det.

Användarvisningsbild

Re: Våga väg veden

rokon  
#324935 klicka på nr 2 under bilden så ser du bilden med vågen. En "krönt" våg är en kontrollerad och godkänd våg för att användas vid handel.

Användarvisningsbild

Re: Våga väg veden

Kse  
#324937 Lät som väldigt billiga grejer!
Iaf. om man jämför men en hjullastare där en krönt våg går lös på mellan 70-150000:- plus att det kostar 12000:- att kröna den varje år.

Användarvisningsbild

Re: Våga väg veden

JensSkoog  
#324940
rokon skrev:Helt bästa sättet, det är ju viktigt för köparen att få veta hur många kwh denne får med i säcken samt vad veden kostar per kwh. Det ger ju också bättre rättvisa för blandved och olika träslag, du säljer till ett kwh pris som gärna sättes lika per kwh oavsett vilket träslag det är.
Att sedan köparen kan ha svårt att fatta tillvägagångssättet kan jag tänka mig, tror även flera säljare kan ha problem med detta också. Men om man skickar med 1/3 A4 med en förklaring för tillvägagångsättet samt ifyllt för den aktuella säcken med uppgifter om fuktkvot, vikt, samt antal kwh i vedsäcken vid leverans så blir det ett kunskapslyft för hela branschen när säljare och köpare, föräldrar, barn och vänner samt konkurrenter intresserat försöker sätta sig in i fysikens lagar.
Kanske lyckas branschen med det som "värdens bästa skola" ej lyckats med.

Och senn får vi lära dom hur dom eldar så inte mestadelen av energin fyker ut :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Våga väg veden

rokon  
#324942
JensSkoog skrev:
rokon skrev:Helt bästa sättet, det är ju viktigt för köparen att få veta hur många kwh denne får med i säcken samt vad veden kostar per kwh. Det ger ju också bättre rättvisa för blandved och olika träslag, du säljer till ett kwh pris som gärna sättes lika per kwh oavsett vilket träslag det är.
Att sedan köparen kan ha svårt att fatta tillvägagångssättet kan jag tänka mig, tror även flera säljare kan ha problem med detta också. Men om man skickar med 1/3 A4 med en förklaring för tillvägagångsättet samt ifyllt för den aktuella säcken med uppgifter om fuktkvot, vikt, samt antal kwh i vedsäcken vid leverans så blir det ett kunskapslyft för hela branschen när säljare och köpare, föräldrar, barn och vänner samt konkurrenter intresserat försöker sätta sig in i fysikens lagar.
Kanske lyckas branschen med det som "värdens bästa skola" ej lyckats med.

Och senn får vi lära dom hur dom eldar så inte mestadelen av energin fyker ut :mrgreen:


Det får väl då bli som ett konsultuppdrag för 1200Kr/timme

Användarvisningsbild

Lars Mytting: Ved-boken

traktorz  
#324985 Lars Mytting tar upp detta med brännvärden i sin bok, se sid. 169.
T.ex. att ett kg "normaltorr" ved antas ha 20% fukthalt. Vidare att eldstadens verkningsgrad påverkar vad nettoutbytet av vedens energi till slut blir.

Ref:
♦ NY BESTSELLER BOK AV LARS MYTTING - VED
viewtopic.php?f=6&t=15236

Användarvisningsbild

Re: Våga väg veden

JensSkoog  
#324988 Finns det krav om att vikten ska vara krönt? Om jag var småskalig vedproducent skulle jag göra en stångvikt som dom använde i gammla dar. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Våga väg veden

rokon  
#324995 Ja Norrmännen har ju tydligen fortsatt med sina Pyndare http://sonesgarden.se/Gamla_prylar/Pyndare/Pyndare.html " I Norge användes de långt efter det att de försvunnit från den svenska marknaden. De kallades därför ibland för ”norskvåg” av dem som bodde nära norska gränsen. "

Användarvisningsbild

Re: Våga väg veden

stegmaster  
#324999
rokon skrev:klicka på nr 2 under bilden så ser du bilden med vågen. En "krönt" våg är en kontrollerad och godkänd våg för att användas vid handel.

Tackar. :grin:
Hadde missat at det fanns flera bilder. :oops:
Det var ju en mycket prisvärd våg, men verkar trögt at kolla vikten på det sättet.
Så pris på en lastervåg får kollas, men misstänker den er rett dyr.

Användarvisningsbild

Re: Våga väg veden

rokon  
#325002
Kse skrev:Lät som väldigt billiga grejer!
Iaf. om man jämför men en hjullastare där en krönt våg går lös på mellan 70-150000:- plus att det kostar 12000:- att kröna den varje år.

Då stegmaster har du nog missat det här inlägget också! :surp: För dyrt är det tydligen.

Användarvisningsbild

Re: Våga väg veden

stegmaster  
#325009
rokon skrev:
Kse skrev:Lät som väldigt billiga grejer!
Iaf. om man jämför men en hjullastare där en krönt våg går lös på mellan 70-150000:- plus att det kostar 12000:- att kröna den varje år.

Då stegmaster har du nog missat det här inlägget också! :surp: För dyrt är det tydligen.

Nja, det inlägget såg jag faktisk. :wink:
Men tror det finns billigare som inte er krönt eller tilkoplad nån dator, som passer bättre på en traktorlastare.
När jag letadet "ny" valmet nu före nyår, så var det en til salu med våg (vikten visadet endast som en klocka i hytten), och den traktoren var inte spesielt dyr, even om vågen var med i handelen.
Men vi får se.
Antar at Norsk Ved snart kommer med någon utrustning til detta, då det er dom som tatt fram detta nya settet at omsetta ved på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).