ATV och UTV i skogen

Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

119 inlägg 76931 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

Hema  
#310289
Qkeeper skrev:
Hema skrev:
Qkeeper skrev:Fint :) Gillar frontfästet skarpt jag, smidig montering samt att jag slapp yamahas fäste som satt lite illa till så istället för att kana över stubbar på hasplåten så sa det bara pang, man slipper också balken under så man har bättre markfrigång samt dragkroken fri för vagnar :) håller gör det faktiakt också ;)
Men Yamahas lösning från Lejab, erbjuder väl möjlighet att koppla på kärra samtidig? Ser iaf så ut, men då kulan kommer längre bak, borde risken med högt kultryck öka.


Ja fast mitt blad var inte ett Lejab utan byggt av en kille som tidigare jobbat där och som ett tag byggde egna blad så som han tyckte de egentligen skulle vart (ingen fjädring och "pendlingsaxel" på bladet fungerade faktiskt riktigt bra! ) men han använde yamahas fäste+dragkroksmontage :)

Varför skulle man inte vilka ha fjädring? Klart den får inte vara för mjuk, men annars riskerar man ju materialskador o i värsta fall ev. olycka, om man kör för snabbt.

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

Qkeeper  
#310317 För då viker sig ju bladet! ;) haha :) eftersom den satt i kroken också så tog ju kroken upp de värsta stötarna så de var ingen fara, den hade också en lite annorlunda vinkel mot marken och betydligt mer böj på bladet så den gick lätt ovanpå backen så var det en sten eller liknande ivägen flög plogen i regel upp (åtminstonde så länge den var sneställd). Det är faktiskt oftare warnbladet hugger i så de blir stopp för maskin än vad det gjorde med det gamla bladet, konstigt nog.. Man kunde lätt hålla 35-40km/h då flög den fram :grin:

Avatar Fallback

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

Hema  
#310324 Okey, hur kom det sig att du bytte då?

Avatar Fallback

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

Qkeeper  
#310336 Elsvängen samt ställbara fötter :) Men det gamla bladet lever vidare hos en kompis.

Fick för övrigt första "haveriet" på warn bladet idag, ena sprinten lossnade så det bröt isär ena fästet lite men det gick att böja tillbaka och som tur var fick jag tag på nya sprintar redan idag då,de ju väntas mer snö.

skickar med bilder på ett tillbehör också. Ett skydd för luftintagen, hade problem med att vatten rann ner i variatorn när snö rök in mellan "huven" och fästplåten till hydraulaggregatet och smälte ner i luftintaget. Resultatet var att remmen slirade.

image.jpg


image.jpg

Användarvisningsbild

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#311016 Byggde lite grejer så man kan använda vagnen på nya fyrhjulingen. Blev ett litet flak. På framstammande hänger jag ventilpaketet. Kul pyssel.

Användarvisningsbild

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

totaya79  
#312020 Då har jag fått dit en snökjol på bladet. Har bara hunnit köra lite med det men det verkar funka rätt bra. Kan då inte bli sämre i alla fall. :P Tycker däremot den börjat glappa fort i vridleden på bladet. Tycker inte jag kört hårt med det men det glappar ändå och inte bara på låsningen för svängen utan även i leden. Hur funkar det för er som har elstyrning på svängen? Funderar på att köpa dit det då man fort blir less att springa fram och vinkla om bladet :roll: Eller svetsa på en ny led till nästa år.
Någon som har någon fiffig lösning på strängskrapa? Skall dit med en sådan också.

2015-01-17 09.56.08.jpg


2015-01-17 09.55.43.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

Qkeeper  
#312047 Elsvängen fungerar bra, skönt å slippa fram för å ändra vinkel, skrapa gårdsplaner och korsningar går så mycket enklare och fortare med sväng. elsvängen blev också lite glapp ganska omgående men sedan har det inte hänt något mer med glappet.

Avatar Fallback

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

Qkeeper  
#312048 Här kommer en mörk bild på gamla bladet som jag tog härom veckan, som ni ser så är röret från leden fram till bladet ganska plan därav att det lyfte istället för slog stopp om man körde i nåt uppstickande.

image.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

Hema  
#312097
Qkeeper skrev:Här kommer en mörk bild på gamla bladet som jag tog härom veckan, som ni ser så är röret från leden fram till bladet ganska plan därav att det lyfte istället för slog stopp om man körde i nåt uppstickande.

image.jpg
Oki doki.

Användarvisningsbild

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

totaya79  
#324807 Skaffade en ruta i vinter och det var väl spenderade 1000 spänn. Sjukt skönt då det blåser och snöar. Kan även rekommendera alla som kör grizzly 450 att byta styre. Jag köpte ett till 550/700 som är lite högre och något något bredare, det blev mycket bättre. Mycket behagligt. Gick på 500 spänn och det var det värt. Behövde inte byta några kablar eller vajrar.

Foto0018.jpg

Foto0010_001.jpg

Avatar Fallback

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

Hema  
#324837 Vi andra hämtar stockar från skogen, men du verkar även hämta hem snö? :)

Användarvisningsbild

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

totaya79  
#324856 Ja alla har vi våra läggningar. :-) Haa haa. jag höl på att lägga igen ett ovälkommet varmhål över en skoterled med ris och snö. Någon olycklig sate hade satt skotern mitt i dagen före.

Användarvisningsbild

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

weldion  
#325012 Extralyse förstås.
Bild

Förvaringslåda för lite allt möjligt + fäste för spade eller yxa ovanpå i form av Quick Fist.
Bild

Bild


Backlyse med tillhörande strömbrytare för val mellan tre lägen. Automatiskt på vid iläggning av backväxel, alltid på samt alltid av.
Bild

Bild

Strömbrytaren närmast kameran väljer mellan den främre eller bakre vinschen och även fjärrstyrningen går på den.

Avatar Fallback

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

Hema  
#325047
weldion skrev:Extralyse förstås.
Bild

Förvaringslåda för lite allt möjligt + fäste för spade eller yxa ovanpå i form av Quick Fist.
Bild

Bild


Backlyse med tillhörande strömbrytare för val mellan tre lägen. Automatiskt på vid iläggning av backväxel, alltid på samt alltid av.
Bild

Bild

Strömbrytaren närmast kameran väljer mellan den främre eller bakre vinschen och även fjärrstyrningen går på den.

Snyggt jobbat! Egna lösningar eller delvis nytt från Svenska yamahaÅF? Andra strömbrytaren i bild är för vad?

Användarvisningsbild

Re: Bilder - Extratillbehör och utrustning till ATV

weldion  
#325128
Hema skrev:
weldion skrev:Extralyse förstås.
Bild

Förvaringslåda för lite allt möjligt + fäste för spade eller yxa ovanpå i form av Quick Fist.
Bild

Bild


Backlyse med tillhörande strömbrytare för val mellan tre lägen. Automatiskt på vid iläggning av backväxel, alltid på samt alltid av.
Bild

Bild

Strömbrytaren närmast kameran väljer mellan den främre eller bakre vinschen och även fjärrstyrningen går på den.

Snyggt jobbat! Egna lösningar eller delvis nytt från Svenska yamahaÅF? Andra strömbrytaren i bild är för vad?


Ingenting är väl från Yamaha. Lyset framåt och bakåt har jag köpt i butik här i länet och monterat själv. Lådan är köpt på en bilaffär. Fjärrstyrningen till vinscharna är köpt på eBay (88 SEK inkl. frakt istället för cirka 1600 SEK för original.).
Strömbrytaren närmast kameran är som sagt till vinscharna. Den längst bort är till backlyset. När den är i läget som på bild så tänds belysningen automatiskt när man lägger i backen. Ställer man strömställaren i mittenläget (3-läges) så är belysningen bakåt igång hela tiden. Läget längst upp så är den alltid avstängd.
Quick Fist köpte jag på en skoteraffär i kommunen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).