Skördare

JD 1070D vs. Ponsse Beaver

34 inlägg 16153 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31179 .. gremon (1050h) jag hade ute på demo var i mitt tycke tämligen ostadig, visserligen utan vatten i hjulen, å någe vidare stark i kran va den ju inte (11 m) - lyfte PRECIS det SP451 som satt på - utan ackumulering..

Inte nått att satsa på om man ska flerträdshantera, med långkran..

Avatar Fallback
Morten Hagbartsen  
#31184 Hei Anders!
Jeg kjører selv en 1070D/754 9,7m. Kjører ca 50 % tynning.
I 1. gangs tynning savner jeg 11m og 745. Når det gjelder stabiliteten er jeg ganske sikker på at det ikke det er noe problem. Kjører selv en del grov sluttavvirkning og har på det viset prøvd ut stabiliteten.
Jeg vet ikke hvor mye mere 11m.krana veier,men jeg vil vel tro at det fungerer greit med 11m.og 745. ivertfall uten flertredskittet.
Dieselforbruket mitt varierer fra 8,5l t.i tynning til 12-13 l i sluttavvirkning. :)

Avatar Fallback
dag-man  
#31205
kalhygge skrev:.. gremon (1050h) jag hade ute på demo var i mitt tycke tämligen ostadig, visserligen utan vatten i hjulen, å någe vidare stark i kran va den ju inte (11 m) - lyfte PRECIS det SP451 som satt på - utan ackumulering..

Inte nått att satsa på om man ska flerträdshantera, med långkran..


nä, 11m kran är inte så stark. Men 10m kranen är starkare.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31209 Logiskt så bör ju 1 m kran vara starkare. För ja antar att det är samma kran fast med längre utskjut på 11 m....

Avatar Fallback
dag-man  
#31210
Engstrand skrev:Logiskt så bör ju 1 m kran vara starkare. För ja antar att det är samma kran fast med längre utskjut på 11 m....


Jag tror inte det, känner några som bytte på sin ena gremoskördare för dom tyckte att 11m kranen var för klen och dom bytte hela kranen.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#31213 10 m kranen är på 138 kNm vilket inte känns sådär superstarkt på pappret iaf. Iofs. väger ju bara 451 640 kg. 551 väger 940 så det kan väl bli lite svettigare.

Avatar Fallback
dag-man  
#31269 Dom har både 551 och 451 till båda maskinerna och tycker att det fungerar bra.

Avatar Fallback
freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32303 vi har en JD 1070D med 745 och jag tycker det är helt suveränt i gallring, har provat 754 på 1070D men jag gillade det inte alls,tycker att det bara ska vara en nedre kniv,lättare att sätta an trädet i klengallring, man måste komma mer rakt på trädet med 754.
däremot kan man önska bättre slangdragning.

nån här inne som har testat JD 745 el 754 på en eco-log?? känns som det skulle vara en lyckad kombination.....

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32308 Har hört de som kör med 758 aggregat på cat maskin. Vi hade även de funderingarna ett tag innan vi bytte bort vår 580.

Användarvisningsbild

Re: JD 1070D vs. Ponsse Beaver

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32386
AndersH skrev:Er det noen som har erfaringer med JD 1070 eller Ponsse Beaver i gallring? Vurderer å investere i en av disse med 11 m kran og eventuelt flertrehåndtering. Kommer til å kjøre ca. 80% gallring (hovedsakelig 1. og 2. gallring av gran) og resten sluttavvirkning.
Hvordan fungerer Beaver'n i gallring med krana plassert så langt unna hytta? Er 1070 krana sterk nok i 11 m utgaven med 745 og flertrehåndtering (vekt ca. 850 kg)? Og har noen erfaring med dieselforbruket på disse maskinene?


jag äger en 1070D med 754 och flerträdhantering och 10 meterskran o våran medelstam ligger på 0,08 o enligt AVG mätaren drar den 9,5 liter i timmen man jag tror den dra 1 till 2 liter mer, den är kanon o köra i gallring

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#32462 De gick en CAT 570 i älvdalen ett tag med 745 agg och 11.5 m kran. Dom va nöjda med den kombinationen, klarade allt från 1:a gallring till slutavv.

Användarvisningsbild
kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32472 Huggarn82:

Hur uppför sej 1070d i lyftkraft o stabilitet på 10 m + flerträd??

Vad tror du om att köra motsv. men med 11.3 m kran, lättare aggregat och flerträdshantering - kan man ackumulera på 10 + meter?

Jag e lite sugen på att byta bort 1270b, men dels tappar man ju 50 cm kran, o sen e jag rädd för att tappa stabilitet o lyftkraft..

Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32474
kalhygge skrev:Huggarn82:

Hur uppför sej 1070d i lyftkraft o stabilitet på 10 m + flerträd??

Vad tror du om att köra motsv. men med 11.3 m kran, lättare aggregat och flerträdshantering - kan man ackumulera på 10 + meter?

Jag e lite sugen på att byta bort 1270b, men dels tappar man ju 50 cm kran, o sen e jag rädd för att tappa stabilitet o lyftkraft..



maskin har ju en tendens o bli lite vinglig på långarm sen har ju jag bara vätskefyllning o slirskydd blir mycke bättre med band, har inte kört så mycket med flerträds men det är inget jag skulle köra på långarm, bara det kran når utan utskjut sen blir det enstaka träd på lång räckvidd. 11.3 meter kran har jag ingen erfarenhet av, för det är inga som använder det här vad jag vet, vi kör ju mellanzon med 1070 så det är inget man användero vi ligger på kring 30 meter mellan vägarna, men ska jag ha flerträds i fortsättningen så ska jag ha en större maskin, för stabiliteten o kranstyrka, fast 1070 orkar ju de mesta, men en 1270D är ju kvickare o snabbare i kran när den har mer pumpkapacitet

Användarvisningsbild
masterchief  
#32476
huggarn82 skrev:
kalhygge skrev:Huggarn82:

Hur uppför sej 1070d i lyftkraft o stabilitet på 10 m + flerträd??

Vad tror du om att köra motsv. men med 11.3 m kran, lättare aggregat och flerträdshantering - kan man ackumulera på 10 + meter?

Jag e lite sugen på att byta bort 1270b, men dels tappar man ju 50 cm kran, o sen e jag rädd för att tappa stabilitet o lyftkraft..



maskin har ju en tendens o bli lite vinglig på långarm sen har ju jag bara vätskefyllning o slirskydd blir mycke bättre med band, har inte kört så mycket med flerträds men det är inget jag skulle köra på långarm, bara det kran når utan utskjut sen blir det enstaka träd på lång räckvidd. 11.3 meter kran har jag ingen erfarenhet av, för det är inga som använder det här vad jag vet, vi kör ju mellanzon med 1070 så det är inget man användero vi ligger på kring 30 meter mellan vägarna, men ska jag ha flerträds i fortsättningen så ska jag ha en större maskin, för stabiliteten o kranstyrka, fast 1070 orkar ju de mesta, men en 1270D är ju kvickare o snabbare i kran när den har mer pumpkapacitet

Jag antar du kör i norrland då du kör beståndsgående men en 1070 8)

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32483
huggarn82 skrev:
kalhygge skrev:Huggarn82:

Hur uppför sej 1070d i lyftkraft o stabilitet på 10 m + flerträd??

Vad tror du om att köra motsv. men med 11.3 m kran, lättare aggregat och flerträdshantering - kan man ackumulera på 10 + meter?

Jag e lite sugen på att byta bort 1270b, men dels tappar man ju 50 cm kran, o sen e jag rädd för att tappa stabilitet o lyftkraft..



maskin har ju en tendens o bli lite vinglig på långarm sen har ju jag bara vätskefyllning o slirskydd blir mycke bättre med band, har inte kört så mycket med flerträds men det är inget jag skulle köra på långarm, bara det kran når utan utskjut sen blir det enstaka träd på lång räckvidd. 11.3 meter kran har jag ingen erfarenhet av, för det är inga som använder det här vad jag vet, vi kör ju mellanzon med 1070 så det är inget man användero vi ligger på kring 30 meter mellan vägarna, men ska jag ha flerträds i fortsättningen så ska jag ha en större maskin, för stabiliteten o kranstyrka, fast 1070 orkar ju de mesta, men en 1270D är ju kvickare o snabbare i kran när den har mer pumpkapacitet

Ska du flerstamshantera på 11meter så ta en 1470/ch8 11m/754 i smalt utförande,då har du bästa kran som deere nånsin har gjort.Den här nya ch7an har ju alldeles för högt placerad fästpunkt :D

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).