Avverkning (slutavverkning)

Löv sparat efter avverkning

10 inlägg 5712 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Löv sparat efter avverkning

morco  
#324210 Jag har gjort en slutavverkning på ca 1.2 ha, då jag valde att dubbelcertifiera togs beslutet att spara allt grovt löv vilket kändes rimligt för att spara några fina evighetsträd. Dock så förvånades jag efter avverkningen av antalet björk som fanns, det står nu ca 10 björkar med bhd 30-40 cm och ytterligare ca 30 björkar mellan 15-30 cm bhd. Samtliga sparade björkar är fina och friska, dock undrar jag hur länge kommer de största bjässarna stå? Om en stor grov björk går ner blir det ju ett skapligt hål i en eventuell ungskog….. Hur tycker ni jag ska göra, ska man ta ner de äldsta björkarna och låta de unga/ medelålders björkarna få bilda ett övre skikt som förhoppningsvis överlever tills granen kommit upp ålder och höjd? Det är en G28 och jag kommer plantera gran och eventuellt försöka få upp tall på en liten kulle, områden gränsar mot åkermark i väster så all björk i kantzonen kommer jag spara och även försöka få upp ytterligare björk.

Som sagt, hur gammal blir en björk som friställs?



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Löv sparat efter avverkning

Fredrik Reuter  
#324218 Hej,
Din fråga är nog generellt svår att svara på, det beror nog på markförhållande och trädindivid.

Men jag förstår gisslet.
Det är ju ont om grovt löv sägs det och certifieringen kräver ju att de lämnas kvar. Men man tappar ju framtida netto med tanke på hur virkesmarknaden ser ut idag eftersom kommande planteringsskog kommer drabbas inom en viss radie runt varje evighetsträd.

Personligen tycker jag det är bra att krav ställs på detta, men frågan är om det inte går att göra på bättre sätt. Ex spara ett helt område som ändå aldrig kommer ge full produktion av timmerskog.

Vet också om de skogsägare som direkt efter slutavverkning går in själva och hugger ner allt för att få en "ren" plantering. Då har systemet misslyckats...

Avatar Fallback

Re: Löv sparat efter avverkning

morco  
#324221 För att förtydliga så är inte min tanke att hugga rent, vad jag däremot funderar på är om man ska ta ner de grovsingar som står mitt inne i framtida beståndet som sedan inte går att ta ner utan att mosa en cirkel på Ø15 meter. Då det finns gott om björk i diameterklass 15 cm så kommer de ju utvecklas till fina träd nu då de friställts och förhoppningsvis leva och stå så länge att de inte skadar det framtida beståndet den dag de går ur tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Löv sparat efter avverkning

jannee  
#324229 De allra största björkarna riskerar att inom snar framtid blåsa kull, troligtvis bäst att mota Olle i grind och redan nu avverka dem. De mindre däremot kan nog lämpligtvis få stå kvar, kanske i 30 till 40 år.
Min erfarenhet säger att björk äldre än 60 år tenderar till att ruttna - inte alla, men risken.

Användarvisningsbild

Re: Löv sparat efter avverkning

JensSkoog  
#324233 Holler med Jannee. Ta bort dom stora, och lämna dom som är under 15 cm i dia. Evighetsbjörk finns inte enligt mig! 40 -50 år holler, senn blir det röte eller klabbar jag inte orkar med på klyven.

Avatar Fallback

Re: Löv sparat efter avverkning

rikard_e  
#324235 Håller med ovanstående. Björkar blir inte allt för gamla. Och skadar mycket i en plantering eller ungskog när det går omkull.

Avatar Fallback

Re: Löv sparat efter avverkning

isteskog  
#324248 Är du intresserad av skapa biologisk mångfald så kan du fälla ikull någon björk, kapa i några för att påskynda att de ruttnar och spara de klenaste som evighetsträd. Död grov lövved är en bristvara i skogen. Eftersom du är dubbelcertifierad så ska du lämna minst 10/ha som ska hålla minst 20cm i brösthöjd.

Avatar Fallback

Re: Löv sparat efter avverkning

morco  
#324251 Det låter ju som en intressant tanke att bara lägga omkull de grovsingar som ser ”tröttast” ut, jag har ju lätt uppemot ett 30-tal björkar som är över 20 cm i brösthöjd så dåligt samvete ska jag väl inte behöva ha. Jag var med och gick genom traktdirektivet med skördarföraren men jag kunde inte föreställa mig att det stod så mycket björk i skogen. Hade jag varit på plats hela dagen hade jag bett honom ta med en hel del av björkarna och kanske sparat hälften av det som står, då hade man ju även fått ett par kronor till på mätbeskedet. Hursom så är det nog till det bättre att lägga omkull några bjässar innan det planteras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Löv sparat efter avverkning

mummelman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324322 Av de 10 träd/ha som ska sparas som evighetsträd så får du gå under 20cm i brösthöjd, men då kallas de utvecklingsträd. Det finns dock en lägre gräns även på dem, kommer dock inte ihåg vad utan att kolla i cert. bestämmelserna.

Användarvisningsbild

Re: Löv sparat efter avverkning

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324735 Hej. 12 träd ska sparas enligt certifieringen då arealen är 1,2 ha. De delas in i två typer naturvärdes träd och utvecklings träd. Finns det rönn, sälg grövre än 7 cm räknas dessa i första hand då dessa är naturvärdes träd. Andra vanliga naturvärdes träd är boträd främst asp. Björk ger inga naturvärdena träd utan att de är skadade. Låg ålder friska mot svamp ger dåligt med hål för fåglar. Mitt råd är hugg ner alla träd som ger virke och om det inte finns rönn och sälg lämna 12 av björkarna med de ska vara kvar även efter storm. Om träden är 15 eller 40 cm är inget som har betydelse utan att de får vara kvar även om de blåser ner.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).