Motorsåg och handhållet

Svårstartad 394XP

9 inlägg 3910 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Svårstartad 394XP

GruZZer  
#324696 Hej.

Jag har en 394XP med 28" svärd i bra skick men jag har ett problem med den.

Problemet är att när jag startar sågen första gången går det hur bra som helst och den går igång på 2a eller 3e rycket. Sedan går den kanon o ja kan såga hur bra som helst. Men när ja stänger av sågen så är den omöjlig att rycka igång igen av någon anledning.

En gång så slet ja av alla kåpor o kollade tändstift och bytte till ett nytt.. samma problem att den vägrade starta. Fyllde tom cylindern med lite soppa o provade att rycka men de var ingen skillnad.

Därefter så provade jag att koppla ur stoppknappen från "tändenheten" (vad heter den?) och då gick den igång ganska omgående.

Den tidigare ägaren klagade på att den va svårstartad o att han använde choken för att stanna sågen. Det är ju en lösning men inge bra om man gör de ofta för då surar den igen ganska fort.

Vad kan vara problemet? Sladden till stoppknappen är bytt nyligen.

Ja funderar på att om de kan vara något strul i stopknappen som är värmeberoende eller liknande? Ska försöka hitta någon annan stopknapp o testa med.

Skriv gärna lite tips på saker ja kan testa annars!

Tack för hjälpen



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 394XP

anersimyra  
#324713
GruZZer skrev:Hej.

Jag har en 394XP med 28" svärd i bra skick men jag har ett problem med den.

Problemet är att när jag startar sågen första gången går det hur bra som helst och den går igång på 2a eller 3e rycket. Sedan går den kanon o ja kan såga hur bra som helst. Men när ja stänger av sågen så är den omöjlig att rycka igång igen av någon anledning.

En gång så slet ja av alla kåpor o kollade tändstift och bytte till ett nytt.. samma problem att den vägrade starta. Fyllde tom cylindern med lite soppa o provade att rycka men de var ingen skillnad.

Därefter så provade jag att koppla ur stoppknappen från "tändenheten" (vad heter den?) och då gick den igång ganska omgående.

Den tidigare ägaren klagade på att den va svårstartad o att han använde choken för att stanna sågen. Det är ju en lösning men inge bra om man gör de ofta för då surar den igen ganska fort.

Vad kan vara problemet? Sladden till stoppknappen är bytt nyligen.

Ja funderar på att om de kan vara något strul i stopknappen som är värmeberoende eller liknande? Ska försöka hitta någon annan stopknapp o testa med.

Skriv gärna lite tips på saker ja kan testa annars!

Tack för hjälpen
Har sågen gnista när den " vägrar " att starta :?:

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 394XP

GruZZer  
#324717 Vi hade svårt o se om vi fick en gnista när ja rev den. Vi hade svårt o få den o jorda o sen var det så ljust ute.

Vad kan det vara då som endast uppträder när den blivit varm? Eftersom den uppenbarligen har gnista vid första start och under drift!

Tack för hjälpen :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 394XP

anersimyra  
#324718
GruZZer skrev:Vi hade svårt o se om vi fick en gnista när ja rev den. Vi hade svårt o få den o jorda o sen var det så ljust ute.

Vad kan det vara då som endast uppträder när den blivit varm? Eftersom den uppenbarligen har gnista vid första start och under drift!

Tack för hjälpen :)
Den kan tappa kompression när den blir varm... :surp:

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 394XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324721 Inte ovanligt det blir överslag i knappar...
Om det nu funkar o stanna med choke och inte på knapp, så byt knapp.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 394XP

GruZZer  
#324726
Mange skrev:Inte ovanligt det blir överslag i knappar...
Om det nu funkar o stanna med choke och inte på knapp, så byt knapp.


Alltså knappen funkar men när den är inkopplad går de inte o dra igång sågen när den blivit varm. Så var problemet men en enkel o billig lösning kan ju fortf vara att testa en annan stoppknapp

   TS
Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 394XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324728 Funkar det utan så varför inte chansa, det är värt besväret.

Användarvisningsbild

Re: Svårstartad 394XP

anersimyra  
#324739 Jag minns nu att jag hade en 254 som betedde sig på samma sätt, den startade som sagt lätt och gick normalt. Men om jag stängt av sågen var jag tvungen att dra flera gånger på full gas för att få den att starta.Problemet rättade dock till sig efter ett tag, troligen hade förgasaren ett internt läkage som gjorde att sågen blev sur.

Avatar Fallback

Re: Svårstartad 394XP

Brumsten  
#324769 Hej, har du kollat dekompventilen?, om motorn är sliten så kan undertrycket dras genom ventilen istället för
genom förgasaren när motorn är varm.
Ha de.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).