Motorsåg och handhållet

Träslagens hårdhet

50 inlägg 55095 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

Vedproducent  
#324590
cruisern skrev:Mange: du skriver bl.a "Riktigt sällan man träffar på lönn med ringar under centimetern."

Detta är inte min erfarenhet.

När jag för ett antal år sedan skulle bygga en portabel arbetsbänk så gjorde jag en undersökning för att ta ställning till vilket/vilka olika träslag jag skulle använda. Det var framförallt klämmbackarna som jag var intresserad av. Svarat jag fick var LÖNN för att det är så hårt.

I nedan bilder kan ni se hur det ser ut. Bild 1 visat arbetsbänken som har stativ av furu, bord av bok och klämmbackar av lönn. Jag gjorde också en klubba av lönn för mina stämjärn. Det är garanterat hårt.

Bild 2 visar hur ändträet ser ut. Det framgår tydligt att avståndet mellan ringarna för lönn snarare handlar om millimeter. Det är minst dubbelt så stort avstånd mellan ringarna på boken.


Lönn 1.jpg


Lönn 2.jpg

Årsringarna har ju ingen betydelse på de ströporiga lövträdet. De bandporiga lövträdet blir ju bara hårdare ( högre densitet) ju fortare dom växer. Tror nog att ni i okunskap tänker på det som gäller för barrträd. Då blir det sämre densitet ju fortare det växer.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324597 Jag har sett en del bok, björk och ek med breda ringar. Även alm och nån ask. Jag trycker det är väldig skillnad i hårdhet på dem, även i vikt och seghet...
Kanske inte har med ringarna att göra alls men finner det så efter det jag sett hittills.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

Vedproducent  
#324598
Mange skrev:Jag har sett en del bok, björk och ek med breda ringar. Även alm och nån ask. Jag trycker det är väldig skillnad i hårdhet på dem, även i vikt och seghet...
Kanske inte har med ringarna att göra alls men finner det så efter det jag sett hittills.

Ja det blir skillnad absolut. De bandporiga trädslagen blir hårdare(högre densitet ju fortare dom växer).
Allt annat är nog mest tänket på barrträden. Va! Det kan inte stämma? Jo det gör det!

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324600 Hade idag en meters lönn i klyven och en 30cm lönn. Den mindre hade tunnare ringar och var märkbart tyngre.

Det kan varit olika atrer lönn eller nåt annat.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

anersimyra  
#324646 Avenbok ( carpinus betulus ) ett träd i familjen björkväxter sägs vara landets hårdaste trädslag. Annars har jag läst att syren ska vara hårdast :?: andra " knallhårda " trädslag är Hassel och Slån. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

anersimyra  
#324648 Sedär .. :smile: förleden ( Acer ) betyder skarp / hård på latin.. :ugeek: :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324654 Härikring är Avenbok är betydligt hådrare än lönn, men inte hårdare än Alm. Definitivt lättare och mer lätt kluvet (förutom skogsalm som är rätt lik).
Fick tag i Tysk Avenbok för några år sen, den var inte så hård som den vi har här, mer som ek i egenskaper och vikt.

Hassel kan vara riktigt rälig om den är torr..

   TS
Avatar Fallback

Re: Träslagens hårdhet

Ferguson system  
#324663 Lønn er noe av det hardeste jeg skjærer i når jeg er ute å beskjærer. Vil si at det er like hardt, om ikke hardere enn eik. Tilia cordata på andre hånd er som å skjære i smør.

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

anersimyra  
#324665
Mange skrev:Härikring är Avenbok är betydligt hådrare än lönn, men inte hårdare än Alm. Definitivt lättare och mer lätt kluvet (förutom skogsalm som är rätt lik).
Fick tag i Tysk Avenbok för några år sen, den var inte så hård som den vi har här, mer som ek i egenskaper och vikt.

Hassel kan vara riktigt rälig om den är torr..
Trädslagens hårdhet mäts på ändyta eller längsgående med instrument, hur de olika trädslagen är att såga i när veden är färsk är kanske inte helt rättvisande. Överskäret i t.e.x Asp är " segare " att såga än överskäret på en Ek.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

anersimyra  
#324668
Ferguson system skrev:Lønn er noe av det hardeste jeg skjærer i når jeg er ute å beskjærer. Vil si at det er like hardt, om ikke hardere enn eik. Tilia cordata på andre hånd er som å skjære i smør.
Lönn är utan tvekan betydligt mer hårdsågad än Ek, det gäller i vart fall Acer Platanoides. Nu finns ju Acer i en mängd olika sorter, särskilt i Sveriges södra delar, kanske de även bildar hybrider med " mjukare " virke.. :?:

Avatar Fallback

Re: Träslagens hårdhet

Ferguson system  
#324671
anersimyra skrev:
Ferguson system skrev:Lønn er noe av det hardeste jeg skjærer i når jeg er ute å beskjærer. Vil si at det er like hardt, om ikke hardere enn eik. Tilia cordata på andre hånd er som å skjære i smør.
Lönn är utan tvekan betydligt mer hårdsågad än Ek, det gäller i vart fall Acer Platanoides. Nu finns ju Acer i en mängd olika sorter, särskilt i Sveriges södra delar, kanske de även bildar hybrider med " mjukare " virke.. :?:


Har for meg at andre lønne typer er like harde, og mange er enda hardere enn platanoides. Acer platanoides "crimson king", Acer pseudoplatanus, Acer saccharinum og Acer ginnala er hakket hardere enda.

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324673 Att höra det är för mig svårsmält. I det jag sågat och klyvt här hittills hittar jag inget som stämmer in på att lönn är hårt.
Hårt för mig ger tungt tätt fiber. Är det lätt sågat, mjukt och låg vikt är det inte särskilt hårt som träslag. Att fiber i det kan vara hårt get inte mycket i det totala om det bara är hälften av volymen som är hård.

Lönn, björk, pilarter, asp, poppel, al... Här är allihop är lättsågade och lätt kluvna med lägre TS vikt och energi än de hårdare träslagen som ask alm, ek, bok..
Energi och vikt per liter TS säger en del och är intressant ur de flesta synpunkter, inte minst för snickerier och förädling i alla former.

Bildligt talat...
Slår du en hammare i en poppel eller lönn särger det plong, men blir inte hårt för det...
Slår du hammare i ek, bok och alm lika hårt får do även då ett plong, men även ont i handen av vibrationerna...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

JensSkoog  
#324692 Tog ner lite Kristtorn, Ilex aquifolium, några veckor tilbaka. Oerhörd hårdt och enligt en känning som gör musikinstrumenter det hårdaste som växer i Norge.

Användarvisningsbild

Re: Träslagens hårdhet

anersimyra  
#324700 http://www..com/bygga/materialfakta/traslag Här ser man att densitet inte är direkt proportionellt till hårdhet.. :geek: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: Träslagens hårdhet

axwell  
#324701
JensSkoog skrev:Tog ner lite Kristtorn, Ilex aquifolium, några veckor tilbaka. Oerhörd hårdt och enligt en känning som gör musikinstrumenter det hårdaste som växer i Norge.


Järnek enl. min sökmotor.

http://www.odla.nu/vaxtlexikon/jarnek

Var försiktig med att spetsa kaffet med dom röda bären, giftig!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).