Skogsvagn (Huggarvagnar)

"Kultryck" på traktorn

3 inlägg 3836 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

"Kultryck" på traktorn

Norrlandsfuran  
#2376 Det går ju att justera "kultrycket" på traktorn med att flytta boggiaxeln framåt- bakåt på skogsvagnet. Jag har en 4wd traktor och ett skogsvagn utan drivning. Är det beroende på underlag, fast, mjukt, vilket kultryck det ska vara. Finns det någon idelalvikt på draget med tomt vagn för framkomlighet och för att vagnet ska gå behagligt bakom traktorn.



   TS
FTG
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3246 Hej,

Vad menar du med "framkomlighet"? Max dragförmåga eller smidighet? För max dragförmåga vill du ha så mkt vikt som möjligt över på traktorns drivna hjul = vagnens boggi långt bak. Den blir ju dock klumpigare och behöver större svängutrymme. Sätt boggin ungefär 2,5 m bakom grinden och "glöm den", flytta möjligen bak den ca 0,5 m om du kör mycket virke som är längre än 5 meter.

MVH

MN

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#3248 Det blir ju lurigare med 4wd, du vill ju att framhjulen också ska få fäste.
Många har boggien långt bak och har frontvikter fram.

Det finns väl en regel hur mycket som ska vila på traktorn, men kommer inte riktigt ihåg.

Du märker ju när du kör hur vagnen uppför sig, den ska ju överföra mycket vikt till traktorn för annars får du usel framkomlighet.

Nackdelen är ju att vagnen följer traktorn sämre..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).