Trädslag

SÄLG

25 inlägg 24184 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SÄLG

JensSkoog  
#324476 Ett par bilder av sälg. Tar ofta präg av platsen där dom växer, men det här är en ensamståande sälg i bland granar.
Trädslag SÄLG (1).JPG
Trädslag SÄLG (2).JPG




   TS
Avatar Fallback

Re: SÄLG

Hanatorp  
#334306
IMG_0071forum.jpg

Användarvisningsbild

Re: SÄLG

machonisti  
#789282 Oj!
En tråd som helt förbigått mig.
Har en del sälg, kommer lätt på mina marker.
Tycker den gör sig bra i skogen och låter stå.
Dessutom bra för pollinerare, sägs det.
Då jag fällt sälg blir den värmande ved.
Förutom stocken som hemmasnickare får.

Användarvisningsbild

Re: SÄLG

JensSkoog  
#789289 Jag har kommit fram till att sälg är underskattat båda som ved och i
snickerier, men det är möjligen inte så märkligt, eftersom den
varierar så oerhörd mycket på kvalite.
Ofta så kan den ha rutten kärna efter bara några få år, men
om den inte har det, så blir det rena hårdveden om den klyvs
och förvaras torrt.
Gjorde några 2" tjocka "brädor" med motorsågen, 50 - 60 cm långa
som jag gav till en pensionär som håller på med träslöjd.
Han undrade vad det där var för trädslag, och ville gärna ha mer.
Senn har det gått upp för mig hur viktig sälg (och blommande
dikeskantar) är för bin och flygfän.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SÄLG

Fredrik320  
#789298 Vad är det som gör sälgen eftertraktad som snickarmaterial? Jag tycker den ofta luktar ganska illa när man sågar den, men det är väl rötan som gör det. Tror inte jag stött på någon helt frisk sälg av det jag huggit.

Bra att veta att det är ett viktigt träd för insekter. Det hade jag ingen aning om, man får väl lämna dem stående i framtiden, har rätt lite sälg i mina skogar.

Användarvisningsbild

Re: SÄLG

JensSkoog  
#789306 Den blir hård och stabil när den torkar, mycket hårdare än man skulle ana.
Men rötan är det svårt att komman undan, isär där det är mycket vatten.
Jag tar ofta sälg ner med kedjeröjaren och lämnar en meter-halvannan så
blir det snabbt mat för de flygande igen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SÄLG

Bumpkin  
#789313 Sälgen blommar tidigt på våren innan allt annat kommit i gång. Plus att det kan vara mycket blommor på dom. Det gör att det kan vara det enda som finns när insekterna vaknar.
Jag har tre områden med hyfsat mycket sälg, och surrandet där en varm tidig vårdag är intensivt.

Fast nu blev jag lite sugen på att hugga några av dom grövre för att såga.🫢

Avatar Fallback

Re: SÄLG

Tosca  
#789340 Vill man ha fint snickerivirke av sälg får man ofta vara med och beskära den tidigt för att optimera volymen.
Den ruttna veden är viktig för mångfalden, då många andra arter kan växa i och gynnas av den.
Insekter gynnas av den tidiga blomningen, när sälgen blommar är det inte så många andra växter som har hunnit komma så långt.

Användarvisningsbild

Re: SÄLG

machonisti  
#789372 På mina marker blir sälgen grov och rätt fri från röta.
Då jag huggit dikeslinjer på andra platser har jag dock sett röta.
Hos en del har jag sett kraftig sprickbildning.

Avatar Fallback

Re: SÄLG

Torleif  
#792995 Sälg är ett bra träslag värt att låta växa. Det är mycket värme i veden och ganska ofta får man stockar som går att såpga till bräder och snickra av. Den första brunfärgningen som kommer i kärnan och som syns på Jens bilder tycks vara kärnved inte röta.

Avatar Fallback

Re: SÄLG

strumpa  
#793006 Jag har sålt lite "ved på rot" och det går ett par gubbar och lägger ihop just nu. Den ena beklagade sig över sälgen som han hävdar skämmer kedjan. Enligt honom drar sälgen med sig mineralpartiklar upp i stammen. Myt eller verklighet?

Användarvisningsbild

Re: SÄLG

anersimyra  
#793038
strumpa skrev:Jag har sålt lite "ved på rot" och det går ett par gubbar och lägger ihop just nu. Den ena beklagade sig över sälgen som han hävdar skämmer kedjan. Enligt honom drar sälgen med sig mineralpartiklar upp i stammen. Myt eller verklighet?

Det vore intressant att höra från ”vedgubben” hur sand och mineralpartiklar rent fysiskt tar sig igenom cellväggarna i de mikroskopiskt tunna rötterna..😛

Användarvisningsbild

Re: SÄLG

JensSkoog  
#793054
strumpa skrev:Jag har sålt lite "ved på rot" och det går ett par gubbar och lägger ihop just nu. Den ena beklagade sig över sälgen som han hävdar skämmer kedjan. Enligt honom drar sälgen med sig mineralpartiklar upp i stammen. Myt eller verklighet?

Det där sker bara inte, men beroende på marken kan det ofta vara lite damm och
småpartiklar som fastnar i barken och det är ingen höjdare för en sågkedja, och
några typer bark fastnar det mer på än på andra.
När jag hugg tall på sandmoarne i Elverum, fick jag fila för varje tank.
När jag klipper häckar brevid vägar, spolar jag ofta av dom innan jag
jobbar, eftersom saxen annars skulle mista skärförmågen snabbt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: SÄLG

anersimyra  
#793063 Har någon någonsin mätt diametern på de mineraler som finns i mineralvatten..💦😛

Avatar Fallback

Re: SÄLG

strumpa  
#793065 Anade att det inte var så. Samtidigt ville jag inte avfärda det då den 78-årige gubben jobbat i skogen hela livet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).