Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Differentialspärr ATV

12 inlägg 10431 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Differentialspärr ATV

BjörnS  
#324084 Hej!

Jag har en Yamaha Grizzly 600 år 2001. Men tyvärr har den ingen differentialspärr.

Oftas står ett av framhjulen i luften eller på is och då börjar det att snurra medan andra hjulet som har bra grepp står still. Trots 4wd blir det alltså bara 2 drivande hjul kvar :surp:

Antagligen så är differentialen bromsad på Grizzlin. Idag lyfte jag upp fyrhjulingen för att prova om det fungerar.
När jag aktiverar 4wd snurrar alla fyra hjul. Men om jag bara håller handen mot ett framhjul då stannar det direkt. Och det gick lätt att hålla hjulen. Jag tror inte att bromsen i differentialen fungerar.
Annars skulle hjulet som roterar bromsas lite grann och då skulle det stillastående hjul börja att roterar igen. Åtminstone skulle det vara svart att hålla i hjulet.
Eller förstår jag det fel?

Nu fundera jag på om jag ska köpa nya bromsskivor till differentialen eller om jag spärrar differentialen helt.

Ni som har diffspärr, hur svart är det att styra med aktiverad diffspärr?
Finns det någon som har spärrad diffen helt?

Skriv gärnar vad ni tycker, jag är lite osäker vad jag ska göra.
Med "2wd" är jag i alla fall inte nöjd.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Differentialspärr ATV

BjörnS  
#324092 Jag tror att differentialen ser ut så här ungefär.


image.jpg
Bilden är ur en broschyr för en ring som man användar för att låsa differentialen till följande modeller:
Honda 300 4x4 (All Years)
Honda 400 4x4 (All Years)
Honda 450 4x4 (98-01)
Yamaha Wolverine 350 (95-96)

Så här ser ringen ut
image.jpg

Och så blir den placerad i differentialen
image.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Differentialspärr ATV

stegmaster  
#324099 Att du får 2wd låter konstig för mig. Jag trodde nästan alla Atv hadde last diff i bakaxel? :surp:
Så det bordet bli åtminstone 3wd.
Så er det ihvärtfall på min Suzuki 300 från 1996, samt att den har full låsbar diff til framaxel med egen betjeningsspak, så man får "ekta" 4wd.
Och visst vil den då gå rakt fram, lite beroandet på hur hårdt underlaget man kör på er.

Användarvisningsbild

Re: Differentialspärr ATV

BjörnS  
#324101
stegmaster skrev:Att du får 2wd låter konstig för mig. Jag trodde nästan alla Atv hadde last diff i bakaxel? :surp:
Så det bordet bli åtminstone 3wd.
Så er det ihvärtfall på min Suzuki 300 från 1996, samt att den har full låsbar diff til framaxel med egen betjeningsspak, så man får "ekta" 4wd.
Och visst vil den då gå rakt fram, lite beroandet på hur hårdt underlaget man kör på er.


Den är bara trehjulsdriven om du har bra grepp.
Men om ett framhjul står i luften eller på is och snurrar medan andra framhjulet som har bra grepp stå still, då har du bara två drivande hjul kvar! :cry:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Differentialspärr ATV

BjörnS  
#324255 Finns det ingen här som har bytt "bromsskivor" i differentialen?

Hur är det med styrningen med spärrad diff? Vill gärna har flera åsikter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Differentialspärr ATV

rokon  
#324266 Någon ATV har jag aldrig haft men väl en riktig terrängbil, en tgb 11 i civil version Volvo C303 den har riktig diffspärr en knapp för bakaxeln och en för framaxeln. Mycket dålig styrning när man spärrar framaxeln, så det låter rätt vettigt om det inte finns på din ATV

Användarvisningsbild

Re: Differentialspärr ATV

anersimyra  
#324267
BjörnS skrev:Finns det ingen här som har bytt "bromsskivor" i differentialen?

Hur är det med styrningen med spärrad diff? Vill gärna har flera åsikter.
En " Esabdiffad " hjuling blir i det närmaste okörbar annat än rakt fram.. :shock: :shock: :shock:

Användarvisningsbild

Re: Differentialspärr ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324274 Min diffspärr låser fram. Den blir lite knepig att köra med förstås, tungstyrd och kan kasta om man drar på för mycket. Men utmärkt för att klara svåra passager och sen koppla ur direkt.

Användarvisningsbild

Re: Differentialspärr ATV

BjörnS  
#324295 Tack för era svar. Det låter som att jag inte skulle spärra diffen. Då får jag väl försöka att reparera lammelorna i differentialen.
Jag hoppas att det finns reservdelar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Differentialspärr ATV

Fredrik Reuter  
#324296 Hej,
För framtiden (och kanske nutiden) passar jag på att lägga in denna video för den som vill veta mer om hur differentialen fungerar (på en bil). Riktigt bra video trots många år på nacken.


Avatar Fallback

Re: Differentialspärr ATV

Blivande snickare  
#324303 Bra film! Tack Fredrik! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Differentialspärr ATV

BjörnS  
#324523 Filmen förklara väldigt bra hur en differential fungerar och varför det behövs. Roligt att filmen är så gammal också.

I går ringde jag till min återförsäljare. Lamellerna finns inte som reservdel. Bara hela diffen för 15.000kr :surp:
Men han tror inte att något är fel med den.
Jag är ganska säker på att lamellerna är utsliten. Annars skulle man ju känna något motstånd när man håller fast hjulet.

Men utan reservdelar får jag väll nöja mig med det ändå. :sad:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).