Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

12 inlägg 62454 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

Pe_Er_79  
#324055 Behöver en maskin som kan hålla gammal åkermark ren och fin. Tanken är att jag ska köra över marken 1 gång per år för att röja undan gräs och sly.
Maskinen ska vara av väldigt god kvalitet. Den ska inte vara stumt monterad bakom traktorn, ska gå att förskjuta den i sidled, alternativt att den alltid jobbar i sidled. En dröm vore om det gick att vinkla ner maskinen i diken också, men är rädd att en sån lösning blir dyr? Hur grov sly klarar en betesputs? Osäker på om jag klarar mig med en betesputs eller om jag behöver en slaghack..
Välkomnar alla tips och saker jag bör tänka på innan köp. Även tips på maskiner från tillverkare som är nåt att ha, mottages tacksamt!



   TS
Avatar Fallback

Re: Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

holmesö  
#324141 Snabbast och minst effektkrävande är en vanlig rotorslåtter. 2,4 m höj och sänkbar i sidled.
Dock är den stenkänslig men hyr du en slaghack och gör första putsningen med så klarar den enkelt årstillväxten därefter. Slaghacken är dyr i inköp, dyr att köra men bra när det är grovt sly eller ojämnheter. Betesputsens fördel är att den går lättare än slaghacken och tål sten bättre men skall du putsa bara en gång per år så blir det väl mycket material för den. Jag hade nog satsat på en rotorslåttermaskin,den klarar ca 3 cm sly och går obehindrat i tjockt gräs.

Avatar Fallback

Re: Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

Fredrik N  
#324176 Hej. Själv kör jag en Berti slaghack som är 160 bred och som är sido förskjuten och går att fälls ner i dikena, vilket är väldigt bra.
Glöm rotoslåter om du ska köra vid väg kant.
Jag körde tidigare med rotoslåter så som du tänker göra. Nackdelen med rotoslåter är att det blir en gräs sträng kvar som man bör ta bort, om man inte ska använda gräset. Med en slaghack pulveriseras gräset som efter gräsklipparen och efter två veckor har du nytt fint gräs.

Avatar Fallback

Re: Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

Pe_Er_79  
#324184
holmesö skrev:Snabbast och minst effektkrävande är en vanlig rotorslåtter. 2,4 m höj och sänkbar i sidled.
Dock är den stenkänslig men hyr du en slaghack och gör första putsningen med så klarar den enkelt årstillväxten därefter. Slaghacken är dyr i inköp, dyr att köra men bra när det är grovt sly eller ojämnheter. Betesputsens fördel är att den går lättare än slaghacken och tål sten bättre men skall du putsa bara en gång per år så blir det väl mycket material för den. Jag hade nog satsat på en rotorslåttermaskin,den klarar ca 3 cm sly och går obehindrat i tjockt gräs.


"Så blir det väl mycket material för den" Hur menar du? Finns en rotorslåtter här på gården, efter farsan. Lite renoveringsbehov på den, skulle möjligen kunna prova den lite. Men en stor nackdel är förstås att det inte går att vinkla ner den i diken..

   TS
Avatar Fallback

Re: Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

Pe_Er_79  
#324187
Fredrik N skrev:Hej. Själv kör jag en Berti slaghack som är 160 bred och som är sido förskjuten och går att fälls ner i dikena, vilket är väldigt bra.
Glöm rotoslåter om du ska köra vid väg kant.
Jag körde tidigare med rotoslåter så som du tänker göra. Nackdelen med rotoslåter är att det blir en gräs sträng kvar som man bör ta bort, om man inte ska använda gräset. Med en slaghack pulveriseras gräset som efter gräsklipparen och efter två veckor har du nytt fint gräs.


Ja nån grässträng är jag förstås inte intresserad av. Vill att det ser rent och fräscht ut..
Ska googla på Berti..

   TS
Avatar Fallback

Re: Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

holmesö  
#324192 Betesputsar är gjorda för att ta bort rator på beten. Är det mycket gräs måste man köra väldigt långsamt så att den hinner tugga sönder gräset annars går den full. En nackdel med efterföljande redskap är att du kör i det långa gräset så att efter några dagar reser sig lite längre gräs i körspåren.
Prova med rotorslåttern. Är du inte nöjd - köp något annat. Och prismässigt. Man får vad man betalar för. Köp framför allt ingen billig slaghack, jag har sett en hack med sprickor i godset efter 20 ha.

Avatar Fallback

Re: Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

r93  
#324213 Har en liten berti med hammarslagor efter min 430, tungt går det!! det bhövs lite hästar till att dra runt den!
Men vilken kvalite! Jag köpte den för några år sedan då arrendatorn dog och jag skulle hålla åkrarna rena själv, och sten struntade han tydligen i att ta bort dom sista åren.............. Så mycket sten som min Berti har ätit så borde den varit skrot för länge sedan :surp: !!
Men den funkar fint.

Jag har malt ner alsly på tre fyra centimeter, det gör du inte med en vanlig slåttermaskin, man får dock köra två gånger då så stora stubbar vill lägga sig ner....

Avatar Fallback

Re: Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

Pe_Er_79  
#324214 Såg att Trejon säljer Berti, och att dom kostar en bra slant..

   TS
Avatar Fallback

Re: Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

r93  
#324232 Japp, dom är dyra..
Jag hittade min beg.
Ser nu att även du har en 430, bertin är tungkörd, jag tror min är runt 1.30 kanske, ungefär lika bred som traktorn..
Jag skulle inte plåga min 430 med en större, det går riktigt tungt när man kör i tjockt gräs........

Avatar Fallback

Re: Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

Pe_Er_79  
#324298 Ja jag har en 430. Men det finns även en Fiat 60-90 stationerad här på gården. Så jag måste inte använda 430n till detta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

Gaffe  
#324419 Ta in en maskinstation första gången för att mala ner ev uppväxt sly. Kör sedan med en slaghack, putsar du årligen blir det inte mycket sly. Hammarslagor tål små sten och sly bäst enligt min erfarenhet. Spearhead är bra grejor, vet dock inte om de har någon modell som går att tilta när du skall ta dikeskanter.

Avatar Fallback

Re: Betesputs eller slaghack? Tillverkare?

Pe_Er_79  
#324435 Hade en gubbe här, som gick över området med kedjeröjare för snart 2år sedan. Så förarbetet är gjort. Men nu är det dags för en fortsättning... Ska kolla upp spearhead..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).