Motorsåg och handhållet

Jonsered 535

7 inlägg 8309 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered 535

WotanKlan  
#323896 Hej,

jag upptäckte i helgen att jag har en Jonsered 535 i min ägo (arvegods) och den tog jag och fingrade lite på. En slags fet sågspånsgegga har klamrat sig fast i hela maskinen och jag har, efter förmåga, försökt att avlägsna detta. Geggan är dock inte mitt största problem utan en av de två "flipprarna" har haft sönder en bit av en "eker" på svänghjulet och därefter har "flippern" kunnat kila sig fast mellan två ekrar.

Detta utmynnar ut i två frågor:

Jag har sett på ebay att svänghjul finns att köpa från både USA och Frnakrike men jag såg att Jonsered.se har produktlistor med reservdelar. Är det någon som vet om man kan beställa svänghjul från Jonsered.se - informationen på deras hemsida var väldigt knapphändig.

För en som inte är kunnig med motor, och allra minst motorsågar, så undrar jag hur man avlägsnar svänghjulet? Det verkar vara en flitig bulgar på youtube som lägger upp filmer med just 535:an men tyvärr inget om svänghjulet.

Tacksam för svar!

(Kan tillägga att jag bor i Arvika om någon råkar veta om reservdelar)



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered 535

Astrix1  
#323922 Lägg gärna in en bild på svänghjulet så får du nog hjälp , gissar att flipper är dom två små fjäder belastade hakarna på svänghjulet som start apparaten ska haka fast när du rycker i gång sågen.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 535

WotanKlan  
#323939 http://www.ladda-upp.se/bilder/xqnffodveviing/

Bilden kanske är en smula otydligt. Pilen visar den ena fjäderbelastade haken som dels kilats sig fast mellan två "ekrar" och även förstört en bit av den ena "ekern", så jag antar att svänghjulet är helt förstört pga det.

Som sagt så är sågen arvegods som kom i min ägo 2007 och när sågen blev använd sist skulle jag tro var någon gång mellan 2005-2007 så den fetaktiga substansen som syns på bilden kan mycket väl vara 10 år eller äldre. Det kan väl knappast finnas ett ekonomiskt försvarbart värde i att skicka en sådan här såg till reparation så jag ser det här som ett folkölsprojekt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 535

totte  
#323945 Inte behöver du byta svänghjulet för att det farit bort en liten bit på fläktvingen. Det kommer att funka lika bra ändå. Vill du vara petnoga så filar du bort lika mycket metall på den motstående vingen, men det är faktiskt helt onödigt.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 535

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323956 Det kan vara så att det oturat sig så starthaken far rundor om just den vingen den ska vila mot har åkt.
Det kan man runda med ett litet hål o knacka i en liten spik som inte är för hög eller vek.

Avatar Fallback

Re: Jonsered 535

Ile62  
#323962 Jag tror att aluminiumbåtarna svetsas ihop i några båtverkstäder. Möjligen kunde de reparera svänghjulet med rimliga kostnader?

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 535

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323964 Just för vingarna kan de limmas, men om en eller så saknas är det inte hela världen så länge det inte stör i start systemet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).