Trädfällning (arborist)

Återställa betesmark

47 inlägg 33257 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

jannee  
#323879 Stor synd och skam att göra betesmark där, en gallring och beståndet kommer att bli en pärla.
Inte gör väl en gallringsskördare speciellt stort markavtryck, de spår som bildas kommer väl oftast efter skotaren, m.a.o gör utkörningen med en mindre maskin.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

anersimyra  
#323880 Det beståndet kräver minimal eller ingen kvistning över huvud taget... :smile: alltså massa av stammarna och grotet ner till grusgropen.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

Göt  
#323881 Jag kanske tänker lite annorlunda. Vad har du tänkt att du skall ha för djur i på den här betesmarken, och vad är tanken med att göra om den till betesmark. Är det mitt i byn så du vill ha öppen mark?

Jag lever själv i en betesmark "Hackslog" som var i stort sett rent, på fotografier från slutet av 50 talet. Försöker att glesa ut den och virket går till hemved försöker att styra det som en björkskog. Det går 8 kvigor på dessa 5 hektar sommartid. Kostnaden sprids ut på många år och betalas genom minskad uppvärmningskostnad.

Jag tycker din tallskog ser fin ut och borde ha en potential att fortsätta växa om den gallras och bli en väldigt fin skog.

Hugger du rent får du ett oerhört lövuppslag efter några år och det är inte helt säkert att det blir så bra. Då måste man ha ett stort betestryck för att det skall bli bra

Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

ruth  
#323906
Göt skrev: Vad har du tänkt att du skall ha för djur i på den här betesmarken, och vad är tanken med att göra om den till betesmark. Är det mitt i byn så du vill ha öppen mark?


Djurslaget jag hade tänkt ska gå där är mina får. Jag behöver mer betesmark och detta område har varit betesmark tidigare. Nu har det dock växt igen, och skulle man gallra som du och flera föreslår skulle resten blåsa ned i nästa storm. Jag hade ett skifte några hundra meter därifrån som gallrades och det som lämnades kvar blåste ned ett år senare, och jag gör inte samma misstag två gånger. Tallarna är ju 50 år gamla och det är inte så att de blir grövre bara för man gallrar bort lite.

   TS
Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

axwell  
#323936
ruth skrev:Tallarna är ju 50 år gamla och det är inte så att de blir grövre bara för man gallrar bort lite.

Tidigare sa man att tall men inte gran skulle vara meningsfullt att gallra även över 50 års ålder, nu är förståsigpåarna inte lika säker på att att även gran kan behandlas så.

Dina tallar hade nog kunnat bli furor, förstår samtidigt att du vill prioritera betesmarken om den ligger lägligt till.

Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

Brickan  
#323946
ruth skrev:
anersimyra skrev:" vansinne " ekonomiskt sett. Tar man ut grot behöver maskinen dessutom endast köra en vända på skiftet, belastningen på marken blir dubbel vid uttag av två sortiment.. :smile:


Menar du att jag ska sälja alltihopa som grot? Jag trodde jag kunde sälja det som massaved. Det blir knappt någon grot. Man ser inga kvistar förutom när man tittar upp i trädtopparna.
Är att sälja allt som grot samma sak som att smula ned allt till flis på plats?


Finns det köpare av grot i södra norrland? Här eldas sopor...

Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

Göt  
#324007 Får skulle vara ett bra djurslag det håller jag med om, för de löser det med lövuppslaget som jag talade om men tallskogen som i mina ögon är väldigt fin och tämligen kvistfri, där har du från och med nu en värdetillväxt Grovt talltimmer som är 100 år och tämligen kvistfritt kommer att vara värdefullt.

Lövskogen kan du ju ta bort helt och släppa ner ljuset till marken men frågan är om det skulle växa så mycket där tallarna står är de planterade ?

Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

rokon  
#324014 Det är inte bara att avverka träden de har ej uppnått lägsta ålder för att avverkas det kräver särskilt tillstånd, det spelar ingen roll att där har varit betesmark tidigare, nu växer det ju skog där.
Dessutom överstiger arealen 0,5 ha.
Men med en god kontakt med Skogsstyrelsen så bör det väl ordna sig med att ändra om den berörda marken från skogsbruk till betesmark. Jag skulle sälja det som massaved till ngt bolag som får avverka det i så fall. Topparna kanske du kan skänka till någon på bygden som flisar för egen räkning.

Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

ruth  
#324018
rokon skrev:Det är inte bara att avverka träden de har ej uppnått lägsta ålder för att avverkas det kräver särskilt tillstånd, det spelar ingen roll att där har varit betesmark tidigare, nu växer det ju skog där.
Dessutom överstiger arealen 0,5 ha.


Tack för tipsen. Hur vet skogsstyrelsen hur gamla träden är då? Och vad är lägsta ålder för att få slutavverka tall? Vad menar du med 0,5hektar? Om det är mindre än 0,5 hektar får man avverka det då utan att lämna in avverkningsanmälan? Ja, det skulle inte förvåna mig om de tvingar mig att plantera tall efter avverkning, samtidigt som länsstyrelsen betalar ut bidrag för att göra om det till betesmark eftersom så stor andel av betesmarken har växt igen i Sverige. "jämfört med år 1927 återstår 1% av ängsarealen och 25% av betesmarksarealen i Sverige" står det i deras broschyr so handlar om hur man restaurerar betesmark.

   TS
Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

jannee  
#324021 Du kan avverka 0,5 ha UTAN göra någon anmälan, dock har du skyldighet att återbeskoga arealen INOM 3 år.
Å andra sidan kan du göra en hård gallring, låta fåren beta och undan för undan ta hand om de träd som senare blåser omkull. :mrgreen:
Själv skulle jag gjort en gallring för att låta tiden se an, blåser inget omkull får du fin fin tallskog, blåser det omkull blir det endast betesmark.

Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

rokon  
#324059 Ja Rut som vanligt när det gäller företagande som är satta under lupp så är det en massa saker att tänka på, men man behöver ej måla faan på väggen. Reglerna måste man känna till och förhålla sig till, så är det bara. http://www.skogsstyrelsen.se/Global/PUB ... 20sept.pdf
Vad gäller myndighetskontakter så skall "en väg in gälla" vilket gör att det bör räcka med att du kontaktar skogsstyrelsen.
Skogsstyrelsen ser allt och har verktyg som gör att de vet allt då allt är mätt från ovan i och med laserscanningen av Sveriges skogar, om de behöver göra ett besök så gör de det, annars så fattar de beslut av vad de i alla fall vet genom de underlag som finnes.
Och åldern på träden det är du skyldig att veta själv om du skall avverka, om skogen är för ung så måste du ange det och få tillstånd för att avvika från "huvudregeln" omställning av marken kan ju vara ett giltigt skäl.
Senast redigerad av rokon mån 30 mar 2015, 21:53, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324063 Jag sökte nokås från skogsstyrelsen o fick 70% av kostnaden för samma åtgärd som du är inne på!

Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

ruth  
#329318 Jag har haft besök av länsstyrelsen (rådgivning) så nu vet jag vilka träd jag ska spara osv, och att det är mer jobb än vad jag trott. Efter avverkning blir det ju stor slyuppslag så man måste beta det på en gång. Jag har pratat med skogsstyrelsen. Det ska inte vara några problem att återgå till betesmark som det var förrut. Bara anmäla omställning av mark. Jag har ännu inte bestämt mig hur jag ska göra. Känns lite tråkigt att det är så dyrt med arbetskraft. Jag önskar jag kunde ta ned träden själv och sälja dem. Vissa träd är ju ganska fina också, så känns tråkigt att mina fina träd ska eldas upp eller bli toapapper. Dessutom går det inte sälja till någon annan än SCA i detta område, och jag tycker inte om deras företag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Återställa betesmark

Göt  
#329329 Ta det som ett långtidsprojekt kanske 5 eller 10 år Stäng in allt först och släpp dit fåren och så hugger du och släpar ris i den takt du orkar, under vintern o våren under några år så är du så småningom framme. Virket kan du sälja vart du vill , detär inte ovanligt att man annonserar ut någon välta långved till hugade vedsågare. Fina stockar kan du plocka ut och såga på nåt mindre byasågverk. :-BD

Avatar Fallback

Re: Återställa betesmark

ruth  
#329737
Göt skrev:Ta det som ett långtidsprojekt kanske 5 eller 10 år Stäng in allt först och släpp dit fåren och så hugger du och släpar ris i den takt du orkar, under vintern o våren under några år så är du så småningom framme. Virket kan du sälja vart du vill , detär inte ovanligt att man annonserar ut någon välta långved till hugade vedsågare. Fina stockar kan du plocka ut och såga på nåt mindre byasågverk. :-BD


Tack för svar. Ja. jag önskar jag kunde göra arbetet själv. Jag kan dra ris, köra med röjsåg, men kan inte fälla träd. Jag har fem år på mig att avverka området, om jag söker Eu-stödet som heter "restaurera betesmark" och då får jag ca 13 000kr totalt i stöd eftersom det är 0,7 hektar. (3600kr per år i 5 år per hektar).

Jag loggade in på "min fastighet" på lantmäteriet, och hittade kartor från 40-talet med detaljerade beskrivningar av marken på min tomt där varenda stenröse är utritat, och jag blev väldigt förvånad över att marken i fråga som jag postat bilder på var åker 1941. Jag trodde det var betesmark, som kanske var igenväxt redan då, men att det var en åker var en överraskning. Jag har ju hittat rester av gärdsgårdar i skogen, men nu förstår jag ju varför de sitter där de sitter.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).