Motorsåg och handhållet

Husqvarna 133 SG

15 inlägg 12676 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Husqvarna 133 SG

laalmk  
#258732 Är det någon som vet om man kan justera oljetillförseln till kedjan på en Husqvarna 133 SG?
Var kan man få tag på manual och sprängskiss till denna maskin?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133 SG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258739 Det kan du säkert hitta på Husqvarnas hemsida.

Sprängskiss: http://www.husqvarna.com/ddoc/HUSI/HUSI ... 00001_.pdf

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133 SG

totte  
#258741 Sprängskiss hittar du här: http://www.husqvarna.com/se/support/dow ... SG&types=I

Har för mig att den skall vara justerbar, kolla på sågen undersida om det inte sitter en skruv i en försänkt "brunn".

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG

SawTroll  
#258747
totte skrev: ....

Har för mig att den skall vara justerbar, kolla på sågen undersida om det inte sitter en skruv i en försänkt "brunn".


....eller under clutch dekslet? Det kan se slik ut i brukermanualen for 242xp etc, side 32 - men illustrasjonen er lite "lesbar". Link.

Selvsagt kan det ha skjedd endringer fra 133se til 242xp, men det er samme "familien".....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133 SG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#258758 Inte alla såg i denna familjen har justerbar oljepump.
Jag vill minnas den inte har det, ska kolla om en stund för säkerhets skull.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG

Brumsten  
#258816 Vill minnas att man fick byta axel i pumpen på 133 sågen.
När 242:an kom så hade den större vevhus än 133. 234 och 238.
242 är nog att betrakta som en ny era trots vissa familjeband.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG

SawTroll  
#258826
Mange skrev:Inte alla såg i denna familjen har justerbar oljepump.
Jag vill minnas den inte har det, ska kolla om en stund för säkerhets skull.



Acres site sier at den har det - men det er jo en del feil der....

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG

laalmk  
#259384 Tack för svaren. Nu en annan fråga. Sågen går inte att starta om man inte lägger den på backen och hålla emot med en fot för att orka dra igång den. Kompen verkar vara enorm men det är förmodligen något annat fel, men vad? Sågen startar och går som sjutton när man får igång den. Har bytt bromsbandet som var av. När man lägger i bromsen tvärstannar sågen. Skall den göra det på denna modell?

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG

Brumsten  
#259404 Hej, du måste fetta in nållagret i kopplingstrumman, den ska rotera fritt på vevaxeln.
Kolla om linhjulet i startapparaten är ok, om linskivorna inte är parallella blir det motstånd när du drar i starthandtaget.
Linhjulen brukar separera vid centrumhylsan.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG

laalmk  
#259423 Tack för det. Skall kolla detta i slutet av veckan.

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG

Ile62  
#259430 Jag hade en gång så tjocka avlagringar på cylindertoppen, att kompressionen blev mycket stark. Du kan skilja mellan linskivorna och cylindern genom att ta av tändstiftet och dra då av linan. Om det är cylindern, går kolven lätt utan stiftet utom möjligen vid övre vändpunkten. I mitt fall kändes motstånd vid övre vändpunkten på kall maskin men inte på varm maskin. Cylindern togs av och avlagringen på toppen skrapades bort. Saken var rättat med det.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133 SG

totte  
#259607 Tro på Brumsten här, kan vara nållagret som kärvat ihop. Om inte så är det nåt som är kass i kopplingen. Sågen på tomgång skall inte stanna när bromsen läggs i och kedjan skall stå still med sågen på tomgång, även utan broms.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 133 SG

laalmk  
#261232 Är det någon som vet var man kan få tag i delar till Husqvarna 133 SG?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133 SG

weldion  
#323729 Hur mycket energi skall man lägga ner på en 133:a? Har grannens 133 SG här hemma just nu. Startar och går fint, men den har nog inte fått någon service på denna sida 2000-talet. Kopplingstrumman, lagret och drivhjulet är fruktansvärt slitna. Så slitet så att den tappar kedjespänningen vid varje halvvarv och har även nött hål på kåpan med hjälp av kopplingsstrumman. Grannen sågar aldrig någonting, så han är inte i behov av sågen, utan jag tänkte mer på en nödsåg att ha någon gång i bland.
Så, skall man bry sig om att renovera den eller blir det billigast att vänta på en sådan 1500 kronorskampanj och dra nytta av den då? För grannen spelar det ingen roll om han får tillbaka den eller ej.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 133 SG

totte  
#323857 Kan du få tag på delarna och det inte är nåt annat så har du en rätt skaplig såg. Trumma lager och drivkrans är ju inte några stora pengar. Men den är rätt gammal, så reservdelar kan vara knepigt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).