Mycket annat hittar man dock, på ett flertal ställen kan man läsa att HVA tydligen utvecklade detta först.
Först nåt man kallar generation 1, som såldes till Stihl i utbyte mot elstyrda förgasare från Zama som Stihl äger.
HVA byggde generation 2 som nu sitter i sågarna från HVA.
Huruvida Stihl vidareutvecklat gen1 är osäkert.
Sant eller inte?
Det verkar generellt mindre problem med Stihls M-tronic men det är ju troligt att HVAs strul beror till stor del på
andra barnsjukdomar på den nya rangen med sågar o inte bara på Autotune.
Men Autotune kan ju upplevas som felet när den kompenserar o ger fel symptom på rent mekaniska fel.
Stihl har ju byggt mer på befintliga sågar som redan är avlusade från barnsjukdomar o då fungerar elektroniken bättre.
Det verkar som AT har mer minnesfunktioner än M-tronic. Vet inte om det är sant men skulle gärna veta.
Personligen tror jag detta är en nackdel sålänge systemet inte har sensorer på avgassidan.
Andra funderingar:
Har båda systemen spjällägeskontroll eller inte?
Mtronic reglerar bränslet 33ggr per sekund med pulser "öka" eller "minska" o mäter varvatalets förändringar. För att klara detta borde gasspjällets läge krävas för att veta vilket varv som ska nås eller?
På HVA pratas det om Leanout. Tändmodulen minskar bränslet tills en varvtalssänkning märks o ökar igen till rätt nivå men samma här, hur vet sågen vilket varv den ska jobba mot?
Magnus M