Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

37 inlägg 22872 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Hema  
#323406 Jag tycker det är konstigt att en så stor del av däckutbudet hos försäljarna är rena lerdäck. Men butikerna säljer ju det som efterfrågas.. Nu när kronan sjunker, så lär priserna gå upp.

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

anersimyra  
#323418
IMG_2090.jpg
1011472_10151803699779059_845292350_n.jpg
Schysta hjul och schysta bruttor.. :smile: :smile: Starco stålfälgar med Kenda Bearclaw och TB kedjor.. :smile:

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323530 Vi har kört med ITP XTR 27x11-14" sen 2008 på våran hpd-fyrhjuling. Inte fått en enda punktering men däremot div andra mekaniska fel pga. för bra fäste. Dom sitter original på Vimek 620 och har ett enormt bra grepp på alla underlag som vi kört på. Det enda som vi inte provat är på snö men det borde någon Vimek ägare kunna svara på. Jag funderar på att sätta ITP XTR 27x11-14 bak och TP XTR 27x9-14" fram på min kingquad 750. Tänker även montera förstärkta fjädrar när man är igång.

Vilket är bättre att ha 12" eller 14" på kingquaden? Fördelen med 12" är att däcket fjädrar mer än 14" och att den skyddar bättre. På 14" så har man minskar risken att man skär söder däcket mot stenar. Vilka företag säljer STARCO fälg till den? Vilket pris ligger dom på?

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Hema  
#323598
T24X4 skrev:Vi har kört med ITP XTR 27x11-14" sen 2008 på våran hpd-fyrhjuling. Inte fått en enda punktering men däremot div andra mekaniska fel pga. för bra fäste. Dom sitter original på Vimek 620 och har ett enormt bra grepp på alla underlag som vi kört på. Det enda som vi inte provat är på snö men det borde någon Vimek ägare kunna svara på. Jag funderar på att sätta ITP XTR 27x11-14 bak och TP XTR 27x9-14" fram på min kingquad 750. Tänker även montera förstärkta fjädrar när man är igång.

Vilket är bättre att ha 12" eller 14" på kingquaden? Fördelen med 12" är att däcket fjädrar mer än 14" och att den skyddar bättre. På 14" så har man minskar risken att man skär söder däcket mot stenar. Vilka företag säljer STARCO fälg till den? Vilket pris ligger dom på?

Tror att ATVhuset kan hjälpa dig. Jaghar själv funderat mycket fram o tillbaka på 12 vs. 14, men då jag tänkt köra med lågt däcktryck i skogen vinner 12" För väg 14" för hjulen borde bli stabilare.

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Fridolf  
#323742 Värt att tänka på är att utväxlingen ändras då man monterar större däck. Bytte själv från orginal 25" till BearClaw 27" på min Grizzly 700 och visst blev markfrigången bättre men förmågan att smygköra i riktigt låga hastigheter försämras rätt så rejält.
Hänger man dessutom på en fullastad vagn därbak och försöker trixa sig fram mellan stock och sten så rekommenderar jag att man monterar variatorkit.
Både Suzuki och Yamaha kan man dock rätt enkelt chimsa isär primärvariatorn 1,5-2 mm vilket gör stor skillnad.

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324272 Efter det "anersimyra" sagt i den här tråden så var jag tvungen prova igen med mina Bear claw. Bytte hjul och tog av kedjorna (vilket i sig blev en större utmaning än tänkt men nu är jag klokare, kommer fästa på annat sätt nästa gång...)
Döm om min förvåning när de gick alldeles lugnt och fint på vägen. Har ju en ny maskin nu så jag misstänker att det var något fel i framvagnsinställningen på den gamla. Så, jag får ta tillbaka det jag skrev om vobbling. :smile:

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

anersimyra  
#324282
Uvskogen skrev:Efter det "anersimyra" sagt i den här tråden så var jag tvungen prova igen med mina Bear claw. Bytte hjul och tog av kedjorna (vilket i sig blev en större utmaning än tänkt men nu är jag klokare, kommer fästa på annat sätt nästa gång...)
Döm om min förvåning när de gick alldeles lugnt och fint på vägen. Har ju en ny maskin nu så jag misstänker att det var något fel i framvagnsinställningen på den gamla. Så, jag får ta tillbaka det jag skrev om vobbling. :smile:
Bearclaw " rules "... :YMPARTY: :YMPARTY: :YMPARTY: :YMPARTY: :YMPEACE: :YMPEACE:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).