Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

60 inlägg 29178 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#323407 Min tanke är att göra min maskin bättre för skogsarbete, så att den blir mindre benägen att slira/spinna. Bättre däck/kedjor lägre däcktryck är några sätt. Ett annat alternativ är att göra maskinen tyngre, vilket kan göras på minst tre sätt. 1. Använda sig av hjulvikter, men det riskerar att skada maskinens hjulaxlar. 2. Att vätskefylla hjulen (inneslang), men det belastar hjulupphängningen om man kör hårt (snabba start/stopp). Eller 3. Öka den fjädrade vikten, men det kan kräva uppgradering av fjädrar vilket i sin tur kan förstöra körupplevelsen och pakethållarna tål inte jättemycket. Vad säger ni, hur har/hade ni gjort?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

anersimyra  
#323416
Hema skrev:Min tanke är att göra min maskin bättre för skogsarbete, så att den blir mindre benägen att slira/spinna. Bättre däck/kedjor lägre däcktryck är några sätt. Ett annat alternativ är att göra maskinen tyngre, vilket kan göras på minst tre sätt. 1. Använda sig av hjulvikter, men det riskerar att skada maskinens hjulaxlar. 2. Att vätskefylla hjulen (inneslang), men det belastar hjulupphängningen om man kör hårt (snabba start/stopp). Eller 3. Öka den fjädrade vikten, men det kan kräva uppgradering av fjädrar vilket i sin tur kan förstöra körupplevelsen och pakethållarna tål inte jättemycket. Vad säger ni, hur har/hade ni gjort?
Börja med att montera Starcos stålfälgar, dessa ingår i de flesta " skogspaket," TB-kedjor från kedjan AB väger 40 kilo i dim 27/12/12-2 st. 27/10/12-2 st. Jag tippar på att denna kombination väger runt 80-90 kilo.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

anersimyra  
#323417
IMG_2090.jpg
1011472_10151803699779059_845292350_n.jpg
69056_10151582435389059_29639877_n.jpg
Några bilder på Hjul och kedjor.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#323446 Dina kedjor är jättefina, men ryms inte i min budget. :)

På hjulsidan lutar det åt ITP beadlockfälgar + pitbulldäck 26", då jag tror det kan bli lite tight att gå större om man vill ha möjlighet att använda kedjor på Yamahan.
Bild

Bild

Önskar man bara byta till stålfälgar är det rätt bra pris här: http://www.tommysmotor.se/sv/produkter/atv-dack-hjul/falg-paket/stalfalgar/

Ett annat sätt att öka den fjädrade vikten är att välja en extra tung skyddsplåt, så blir pakethållarna lediga och vikten kommer så lågt som möjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

stegmaster  
#323449 Min er alltid lastat med verktyg/drivstoff(diesel) ca 50kg fram och 60kg bak. 8)
Går som tåget. :grin:
Kört med den så dom sista 15 åren. (Dock kör man vettigt, inga ungdomsnycker). :smile:
En suddig bild.

20140920_155631.jpg

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

anersimyra  
#323470
Hema skrev:Dina kedjor är jättefina, men ryms inte i min budget. :)

På hjulsidan lutar det åt ITP beadlockfälgar + pitbulldäck 26", då jag tror det kan bli lite tight att gå större om man vill ha möjlighet att använda kedjor på Yamahan.
Bild

Bild

Önskar man bara byta till stålfälgar är det rätt bra pris här: http://www.tommysmotor.se/sv/produkter/atv-dack-hjul/falg-paket/stalfalgar/

Ett annat sätt att öka den fjädrade vikten är att välja en extra tung skyddsplåt, så blir pakethållarna lediga och vikten kommer så lågt som möjligt.
De där däcken har jag funderat på att införskaffa.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323471 Jag har provat både hjulvikter och extra last fram. Numera enbart extra last. Har en järnklump på en cirka 35 kg som sitter frampå fyrhjulingen. Med hydraulaggregatet på så ger det cirka 60-07 kg extra.
Gör att den drar betydligt bättre med vagnen på.
Har framvikten på även utan hydraulagg när jag ska dra tungt i skogen.

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#323475 Har bara sett dem i Sverige i 26" för 12" & 14" fälg.

Två andra däck är Sedona Mud Rebel RT, (tycker inte ser ut som direkta lerdäck, stor skillnad på om de heter RT eller ej på slutet, dock ingen importör här vad jag vet)
Bild

Eller Sun-f A040, Sun-f som blev kända för sina Maxxis Bighorn-kopior, som var lite stora i storlekarna. Hur det har förändrats vet jag icke. De erbjuder nu en 12lagersversion av bighornmönstret.
Bild


Kenda Bearclaw har ju kommit med en uppföljare HTR, men de är inte jättelätt att få tag på här.
Bild


Nog om däck, någon som testat att vätskefylla ATVhjul?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

anersimyra  
#323477
Hema skrev:Har bara sett dem i Sverige i 26" för 12" & 14" fälg.

Två andra däck är Sedona Mud Rebel RT, (tycker inte ser ut som direkta lerdäck, stor skillnad på om de heter RT eller ej på slutet, dock ingen importör här vad jag vet)
Bild

Eller Sun-f A040, Sun-f som blev kända för sina Maxxis Bighorn-kopior, som var lite stora i storlekarna. Hur det har förändrats vet jag icke. De erbjuder nu en 12lagersversion av bighornmönstret.
Bild


Kenda Bearclaw har ju kommit med en uppföljare HTR, men de är inte jättelätt att få tag på här.
Bild


Nog om däck, någon som testat att vätskefylla ATVhjul?
Jag ringde glatt min åf för att beställa Kenda HTR.. :smile: :smile: jag har dem hemma på två dagar sa åf, ja vad bra..föresten vad kostar de... :surp: :surp: :surp: :shock: :shock:

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#323478
Uvskogen skrev:Jag har provat både hjulvikter och extra last fram. Numera enbart extra last. Har en järnklump på en cirka 35 kg som sitter frampå fyrhjulingen. Med hydraulaggregatet på så ger det cirka 60-07 kg extra.
Gör att den drar betydligt bättre med vagnen på.
Har framvikten på även utan hydraulagg när jag ska dra tungt i skogen.

Hur har du fäst vikten? Lite sugen att skaffa fyrkantsfäste fram o back som de Nordamerikanska hjulingarna brukar ha. Har för mig att jag någon gång sett ett sådant kit till Yamaha, men är lite osäker nu.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

totte  
#323497
Hema skrev:Min tanke är att göra min maskin bättre för skogsarbete, så att den blir mindre benägen att slira/spinna. Bättre däck/kedjor lägre däcktryck är några sätt. Ett annat alternativ är att göra maskinen tyngre, vilket kan göras på minst tre sätt. 1. Använda sig av hjulvikter, men det riskerar att skada maskinens hjulaxlar. 2. Att vätskefylla hjulen (inneslang), men det belastar hjulupphängningen om man kör hårt (snabba start/stopp). Eller 3. Öka den fjädrade vikten, men det kan kräva uppgradering av fjädrar vilket i sin tur kan förstöra körupplevelsen och pakethållarna tål inte jättemycket. Vad säger ni, hur har/hade ni gjort?


4. Äta mer :D

Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Hema  
#323523 Haha, där är mitt mål att trimma användaren, men maten smakar för bra...

   TS
Avatar Fallback

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Qkeeper  
#323553
Hema skrev:Dina kedjor är jättefina, men ryms inte i min budget. :)

På hjulsidan lutar det åt ITP beadlockfälgar + pitbulldäck 26", då jag tror det kan bli lite tight att gå större om man vill ha möjlighet att använda kedjor på Yamahan.
Bild

Bild

Önskar man bara byta till stålfälgar är det rätt bra pris här: http://www.tommysmotor.se/sv/produkter/atv-dack-hjul/falg-paket/stalfalgar/

Ett annat sätt att öka den fjädrade vikten är att välja en extra tung skyddsplåt, så blir pakethållarna lediga och vikten kommer så lågt som möjligt.


Om jag inte minns fel så har jag läst att kedjorna som anersimyra har kostar 4000-4500+moms cirkus per par? Då skulle nog jag istället för att investera i däck och fälgar vilket fort är mellan 10-15000:- investera i kedjorna istället. Fast det beror väl på användningsområdet. Jag kör ju kedjor i princip året runt eftersom maskinen går till 95% i skog och snö.

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

anersimyra  
#323557 Ja kedjorna var " dyra," men priset du anger borde vara inkl.moms :?: jag minns fan inte. Men med TB kedjan funkar vilka " hylanddäck " som helst.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Öka marktrycket för att få bättre dragförmåga på ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323566
Hema skrev:
Uvskogen skrev:Jag har provat både hjulvikter och extra last fram. Numera enbart extra last. Har en järnklump på en cirka 35 kg som sitter frampå fyrhjulingen. Med hydraulaggregatet på så ger det cirka 60-07 kg extra.
Gör att den drar betydligt bättre med vagnen på.
Har framvikten på även utan hydraulagg när jag ska dra tungt i skogen.

Hur har du fäst vikten? Lite sugen att skaffa fyrkantsfäste fram o back som de Nordamerikanska hjulingarna brukar ha. Har för mig att jag någon gång sett ett sådant kit till Yamaha, men är lite osäker nu.


blog/Uvskogen/sasongsforberedelser_b-6210_sid-56bd67927fd669a58a4d3d2ebbcd6c66.html

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).