Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilken jordfräs är den bäste?

3 inlägg 6624 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken jordfräs är den bäste?

Stensebygaard  
#323290 Vilken trädgårds jordfräs ska jag köpa? Jag har en utsliten 30 år gammal Texas jordfräs (cirka 125 cc), som är lite för liten. Dessutom är alla delar väldigt slitna (knivar, bälten, handtag, lager, motor) och motorn läcker olja (mycket). Jag har ungefär 0,2 hektar trädgård med potatis, jordgubbar, grönsaker, etc. + 1,5 hektar med julgranar. Jag föredrar att köpa nytt. Min jord är mycket lerig och tung.



   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken jordfräs är den bäste?

Ferguson system  
#323300 Hvis den skal gå mye i leire så er det en stor fordel med direktedrift på fresen og gjerne med 2 hastigheter. Italienske og Tyske tohjulstraktorer har ofte pto drift til fresen. Nibbi, Agria, Ferrari, Bcs er kurrante merker.

Avatar Fallback

Re: Vilken jordfräs är den bäste?

JoTh  
#323359 Hej

Som även Ferguson System tog upp så tycker jag att BCS är ett bra val. BCS är kvalitetsmaskiner och har en Honda motor,
så den kommer alltid att fungera och gå fint.
Har kört en del med BCS och slåtterbalk själv, och det finns en hel del utrustning och välja på samt att själva basmaskinen/ bäraren finns i flera olika storlekar, där ibland finns jordfräs.
Har bekanta som under många år slagit slåtterängar veckovis med två BCS maskiner och de lovordar också dess fina funktion. Fördelen om du även har julgransodling är att det finns olika klippare att hålla undan gräset med och du använder dig av samma bärare till både jordfräs och grässlåtter.
Oavsett vad du väljer för sorts maskin så förordar jag en maskin med Honda motor.
Har flera maskiner med Honda motorer och alla är lika "drypsäkra" att starta.
Om de inte har startat på tre ryck fast de stått oanvända ett halvår, då är det tomt på soppa!
Har både älgdragare, elverk, sopmaskin och markvibratorer och de går alla lika bra.
Det ända som det inte får fuskas med är att byta olja och se till luftfilter och tändstift årligen då har du en god arbetskamrat i många år. BCS säljs hos återförsäljare som för Närlant Import AB's sortiment.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).