Traktorn i skogen

Traktor till mindre gård 100-150.000

51 inlägg 32099 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Jonas82  
#323199 Läste om bränsleförbrukningen, 6100 ska vara billigare i drift men som du skriver så kan man köra med lägre var och då blir skillnaden mindre.
Men då har man kraften där då den behövs. Frågan är ju bara hur stor skilda det är mellan 61 och 63 i skogen..

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Aqualize  
#323203 Utifall det blev lite missförstånd: Skillnad på pumpen var alltså 05-serien, t.ex. 505 och 605 gentemot 6000.

6100 och 6300 är en burk extra i motorn, dryga 1 dm längre nos, 2 centimeter på hjulbasen och om det är standardutrustning på däcken; 3 centimeter högre frigångshöjd bak. Annars ska de väl vara identiska. Så någon skillnad i skogen är det väl inte att tala om.

googlade fram broschyren, specifikationer finns där. Tyvärr förstör forumet länken så ni får kopiera och klistra själva:
Kod: Markera allthttp://www.maskinisten.net/downloads.php?view=detail&df_id=15401

Observera att det finns olika växellådor. Jag har en med 30 km/h med alla växlar. Sen den med 12:an spärrad så den bara går i 30. Den kan man väl "mixtra med " (om det inte redan är gjort) så man låser upp den högsta och kan köra 40 km/h som det var på andra marknader vid den tiden.

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Jonas82  
#323204 Nedå inget missförstånd. Tänkte bara på skillnaden 3cyl vs 4cyl och fick för mig det skilde 20cm på hjulbasen, så jag som läst fel :) Kanske är en 6000 serie man ska sikta in sig på.. har verkligen ingen panik alls. Skönt kunna läsa på mer i lugn och ro och inte bara kasta sig iväg efter första bästa. Nått spec som man ska passa sig för alt kolla på 6000serien?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Aqualize  
#323208 Kanske andra har mer svar på. Jag är mer den som teoretiskt läser på om alla smådetaljer för att göra mig ett väl grundat val, sen gå till skicket. Är inte i branschen så hör inte vad som är svagheter ryktesvägen och erfarenhetsmässigt som nog en del andra gör.

Men efter att ha läst många trådar känns 6000-serien den mest omtyckte begagnade skogstraktorn på forumet (men med 6x50 hitech och/eller tillägg för turbinkoppling och twintrac sticker priserna iväg), så som skogstraktor är det ju inte någon udda fågel. Inte är minstingserien det heller. Det var väl väldigt länge som någon i minstingserien (sen A-serien) som var den enskilt mest inregistrerade modellen varje år - gissar jag på att det är deltidsskogsbönder som kunde köpa nytt som stod för stor del av den succén.
Har kört en Valtra A95 en del och gillar nog mer min 6300 i fråga om komfort, reglage osv. trotts att den är mycket äldre.

Användarvisningsbild

Foton 50hk med hytt

traktorz  
#323214
Jonas82 skrev:Så vilken 4wd maskin med frontlastare och bra markfrigång har ni att tipsa om? ... Alla tips är välkomna!!

Vi köpte en ny kinesisk Foton från Kellfri, 40hk modellen med frontlastare och skopa. Sen har vi kompletterat med pallgafflar, schaktblad och ett grävaggregat. Allt utom grävaggregatet har fungerat utmärkt i snart hela 6 år och 1000 timmars total drifttid. Har byggt om grävaggregatets hydraulik, så under fjolårets intensiva grävningar så funkade det faktiskt felfritt också!

Vår ATV med bandsats kostade mer i inköp, samt inte minst, kostar betydligt mer i drift och underhåll än traktorn! ATVn behöver tankas dagligen med bensin, traktorn är i jämförelse oerhört snål på diesel.

Ref:
https://www.kellfri.se/lantbruk/traktorer

Användarvisningsbild

Re: Foton 50hk med hytt

Aqualize  
#323217
traktorz skrev:
Jonas82 skrev:Så vilken 4wd maskin med frontlastare och bra markfrigång har ni att tipsa om? ... Alla tips är välkomna!!

Vi köpte en ny kinesisk Foton från Kellfri, 40hk modellen med frontlastare och skopa. Sen har vi kompletterat med pallgafflar, schaktblad och ett grävaggregat. Allt utom grävaggregatet har fungerat utmärkt i snart hela 6 år och 1000 timmars total drifttid. Har byggt om grävaggregatets hydraulik, så under fjolårets intensiva grävningar så funkade det faktiskt felfritt också! Vår ATV med bandsats kostade mer i inköp, samt inte minst, kostar betydligt mer i underhåll än traktorn!

Ref:
https://www.kellfri.se/lantbruk/traktorer

Bra med fler erfarenheter av olika slag!

Fast Foton är nog alldeles för liten traktor (de verkar slutat sälja de större) och frigångshöjden gör att den diskvalificerar sig själv direkt gällande skogskörning.
Jag har provsuttit (nyfiken på maskinexpo, inte för köp) en sådan där liten rackare, pedalerna kändes väldigt konstiga så jag skakade på huvudet.

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

stegmaster  
#323218 En bild av min 6400 med sitsen vändt bakåt (luftsits med värme, så här sitter man som en kung.)
44_1758877697_xl.jpg


En bild av en annan 6400 med spaker til kranen i sitsen.
IMG_20150120_195316.jpg


Har ingen bra bild av undersiden, men om du kollar under fotsteget så ser man at dom er riktig höga under.
Lyckadas hitta denna 2000 modell med 4080t, (med Turbin och knappkoppling, nya däck och kedjor, 4 dubbla hydrauluttag, släpvagnsbroms, och hydraulisk avvatring av trekkstången), för drygt 200tkr+mva.

P1020010.JPG

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Aqualize  
#323236 Stegmaster, har du något foto inifrån hytten på 665:n? Du är väl den som är bäst lämpad att beskriva skillnaden på dem eftersom du har båda två.


"hydraulisk avvatring av trekkstången", det kom vi väl fram till förut att det betyder "höger hydraulisk lyftlänk"? För tryckstången/toppstången/toppstaget finns ju också hydrauliskt men det ser jag inte som en del av traktorn då det byter man så lätt.

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Aqualize  
#323237 Vi google över till maskinisten hittade jag själv bild på stegmasters 665:a!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... fc#p255553 (sista bilden)

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Aqualize  
#323240 Och Molnia bidrog med bilder på 705. Jag hade för mig det var mer benutrymme bakåt.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 41#p255641


Kom ihåg att det är lite lyxproblem det här med att snurra stolen. Man kan resa sig, snurra stolen och sätta sig. Tänker på min morbror med CaseIH 1056XL där han endera satt halvt vriden på sitsen eller stod på knä i stolen vänd bakåt (något av dem antar jag). Ingen bra ergonomi i det alls. DET är vad de som inte kan vrida runt får stå ut med.

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Huggar Herman  
#323263 Här kommer lite bilder inifrån min Valtra. Det var inte helt lätt att få till något bra med telefonen så ni får ha överseende med kvalitén. Här är visas spakmontaget i bakrutekilen.

A75-3.jpg

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Huggar Herman  
#323264 Instrumentpanel.

A75-1.jpg

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Huggar Herman  
#323265 Mer instrumentpanel.... Helt klart är 6000-serien en mycket större och rejälare maskin, men för mina behov kan jag inte på något sätt försvara priset en sån betingar.

A75-2.jpg

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

stegmaster  
#323266
Aqualize skrev:"hydraulisk avvatring av trekkstången", det kom vi väl fram till förut att det betyder "höger hydraulisk lyftlänk"?

just ja, så var det. :oops:

Lägger til bilden direkt på forumet.
Valmet 665 s med skogshytt.
Bild


Här en nyare bild.
Så här jag jag sitsen om jag ska mycket ut och inn av traktoren mellan varven med kranen, för att kapa, kvista, eller mycket flyttandet av eqvipasjen .
Då funkar det helt ok at köra kranen, samtidig som man kan köra traktoren fram/bak, ved at man vrider lite på sig själv och inte sitsen. 8)

DSC_4880.JPG

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Aqualize  
#323270
Huggar Herman skrev:Mer instrumentpanel.... Helt klart är 6000-serien en mycket större och rejälare maskin, men för mina behov kan jag inte på något sätt försvara priset en sån betingar.

A75-2.jpg

Bara så det är tydligare i forumet. Med filnamnen så ser vi att det är en A75 och motorhuven ger att den är byggd mellan 2004 och 2008. De är ju inte så billiga de heller tycker jag. En 6x50 hitech från precis samma tid betingar såklart ett högre pris men om man nöjer sig med 6x00 med fler år på nacken så är väl A75 alltid dyrare?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).