Skördare

Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er det?

22 inlägg 12719 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er det?

Altmuligmannen  
#323112 Hei,

Jeg har funnet en blondin snok som er til salgs. Etter å ha lest litt rundt på nettet og her på forumet, så har jeg funnet ut at blondinen aldri ble levert med noe fälldon/fällhuvud originalt. Dette må altså være ettermontert, og jeg lurer på om noen ut i fra bildene kan fortelle meg hvilket fälldon som sitter på. Jeg lurer også på om kranen på bildene er den originalmonterte RG70, eller om den har blitt erstattet av en annen og nyere kran i forbindelse med monteringen av fälldonet. Jeg har hittil ikke lykkes å få vite noe om maskinens historie og eventuelle ombygginger. Selgeren har ikke hatt maskinen lenge, og har aldri brukt den selv. Han hadde planer om å bygge den om til skotare, men tiden strakk ikke til. Han har fått opplyst fra forrige eier at bremsene på framvagn er dårlige, den ene kvistkniven sitter fast og sagmotoren i fälldonet saknar moment. Maskinen skal være fra 1978.

Ser dette ut som en god/brukbar kombinasjon av kran og fälldon? Ellers er jeg også takknemlig for alle andre synspunkter og erfaringer dere måtte ha omkring disse maskinene.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Fredrik Reuter  
#323146 Hej och Välkommen!
Där har du en intressant maskin. Du funderar alltså på att slå till på denna?
Jag har tyvärr ingen erfarenhet själv om maskinen, men jag tror det finns flera på skogsforum som har det så vi får hoppas att de ansluter och kommer med bra tips!

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Altmuligmannen  
#323190 Ja, jeg funderer litt på den, men saknar info om ombyggnaden til fälldon. Siden Selgeren ikke har brukt maskinen selv er han heller ikke i stand til å si noe om hvor vellykket denne løsningen er. Jeg henvendte meg til Rottne sin forhandler/service her i Norge og fikk vite at blondinerna aldrig ble solgt som ny med fälldon. De sa også at de trodde RG70 kranen ville ha problem med at handtera et fälldon. Jeg kjenner ikke disse maskinene godt nok til å kunne se om det er en RG70 kran som sitter på den. Skulle vært interessant om noen her kan se ut i fra bilden hvilken kran og fälldon det er...

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Tosca  
#323202 Ja, det ser ut att vara originalkranen som sitter på.
Fällhuvudet vet jag däremot inte tillverkare på.

Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Blondin 750  
#323276 Kranen är en RG70 men fällhuvudet är för mig obekant.

Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

öronbak  
#323325 Hej..
Fällhuvet kan va en prototyp av Hultdins 55.

Användarvisningsbild

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Altmuligmannen  
#323327 Prototyp låter lite riskabelt, kan vara svårt att få delar...

Det er også en fråga om RG70 kranen er noe vidare bra med fällhuvud. Några synspunkter på detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

öronbak  
#323334 Hej .
Jag såg 1989 att skogssällskapet ägde en Rottne med fällhuve det va RG83 som va rikligt svetsad på lyftbom och vippa.

Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Blondin 750  
#323338 6,9m räckvidd och max lyftkraft 460kg (minus fällhuvudets vikt) är ju inte nåt "herrejösses" med dagens mått mätt men det beror ju givetvis på vad man ska ha den till. Tillgången på res.delar skulle inte jag oroa mig för, basmaskinen finns det delar till och fällhuvudet kan ju knappast vara så avancerat så att det kräver en massa specialdelar. Det mest avancerade är väl sågmotorn och den finns säkert monterad på andra aggregat och skulle det knipa så får man väl uppdatera med en nyare. Det här är ju trots allt nåt som är tillverkat i en "lada" i Småland och inte vid Kennedy SpaceCenter. :wink:

Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Blondin 750  
#323526 Vad är det för typ av aggregatstyrning på den, alltså vad för "dator", och fungerar denna i så fall? Kanske är den maskinen mer att betrakta som ett objekt och då måste väl prislappen vara skälig. Som skotare hade en motsvarande årsmodell varit värd ca 120-150.000 SEK.

Användarvisningsbild

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Altmuligmannen  
#323554 Enligt det selgeren har fortalt så består "datoren" av en enkel lengdmätning i form av en mekanisk forbindelse (wire?) mellom prosessoren og et indikatorhjul i hytten. Jeg antar at dette er samme system som maskinen ble solgt med 1978. Diameter-mätning vet jeg ikke om finns...

Selgeren sier at planen han hadde då han kjøpte maskinen var å bygge om den til skotare. Prisen han forlanger er betydelig lavere enn området du nevner...

   TS
Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Blondin 750  
#323556 Ja priset som skördare är nog hälften, om den fungerar hyffsat.. Och om den är befriad från el som sköter upparbetningen så är det ju bara bra. Skulle du misslyckas med att få fart på den så går den ju alltid att skrota och sälja i delar och få tillbaka pengarna. Det finns många Blondiner kvar som verkar vara seglivade och värda att hålla liv i.

Användarvisningsbild

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323571 Hur är det med hjulbasen på en snok jämfört med en vanlig 750? Den ser kortare ut. Att den är kortare bakom boogilådorna är ju tydligt men den ser kort ut mellan hjulen oxå.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Blondin 750  
#323608 Om jag har tolkat mina spec. rätt och räknat rätt så ska Snoken vara 1,7m kortare mellan traktoraxeln och boggiecentrum.

Användarvisningsbild

Re: Blondin 750 Snoken 780, men hvilken kran och fälldon er

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323671 Oj,såpass. Ja då kräver det ju lite att bygga om till en skotare.

Magnus M

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).