Traktorn i skogen

Traktor till mindre gård 100-150.000

51 inlägg 32103 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Jonas82  
#322777 Okej, ja tanken är 4wd med modern frontlastare då jag har en BM600 med ryck och slit. Den går visserligen som en klocka men eftersom jag kommer börja ta ut lite timmer så känner jag att 4wd och en modern lastare står högt på önskelistan. OM man skulle kika på Valmet vilka modeller är det som bara går och går utan massa problem och allt för stor bränsleförbrukning? MF verkar vara rätt låga maskiner? Någon som har lite koll på olika märken och markfrigångar?

   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

axwell  
#322783 Kanske långt från Norrbotten, rätt utrustning på ett ungefär.
http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/ ... ning=&typ=
Hur bra just Valmet 805 är kan nog Valmetkännarna mer om.


Ett nästan komplett paket.
http://www.lantbruksnet.se/lantmarknad/ ... ning=&typ=

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Jonas82  
#322787 Fina maskiner! Ska ev avverka lite skog så vi kommer vänta lite med byte men vill börja kika i tid så man kan läsa på allt om 2-3 maskiner så jag har något leta sedan. Vill köpa något att ha i många år som funkar dagarna ut utan problem..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Huggar Herman  
#322788 När jag bytte till A75:an var det som att en helt ny värld öppnade sig. Liten och smidig till ett i sammanhanget okej pris. Rekommenderas!

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Jonas82  
#322838 Har du ev några bilder på den invändigt? Var ju inte blodigt dyrare men jävligt nyare...

   TS
Avatar Fallback

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

volvobm650  
#322844 Valmet 905 är en bra sogstraktor vi har en i skogen hemma

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322868 Skoj diskussion! Det svänger onekligen, från opraktisk Jonn Deere till uråldrig Valmet.
En frontlastare kostar rejält med pengar, troligen svårt att hamna under 50000:- om man köper nytt.
Men fördelen med att köpa en efteråt är att då är traktorn mindre sliten jmfr en som alltid haft frontlastare
och man kan förskjuta investeringen över fler år, perfekt om man redan har en äldre lastartraktor på gården.
Hittills tycker jag mitt Blockettips är intressantast.

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Jonas82  
#322885 Det som gör det svårt för mig är just att begg marknaden är väldigt ojämn i prisbilden.
Samma maskin men 4 olika anonser kan skilja närmare 100.000sek ibland.
Så vad är best bang for the buck så att säga :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Aqualize  
#323027 Får nog hålla med Slurfi, så få timmar och 2006:a för det priset är bra (om maskinen är okej). Den har grenavisare, men hur är hytten på sådan invändigt? Hittar bilder från engelska sidor och där kan jag inte förstå att det skulle gå att vrida runt sitsen, är de med skogspaket i Sverige ombyggda för det? För annars förstår jag inte varför man köper en sådan traktor för griplastarkärra från första början.


Jag tycker du ska titta på Valmet igen, vad är det som inte tilltalar i smaken?
505-705 är ju väldigt populära (805 är oftast utrustad med överväxel eller vad de kallade det, de andra med lågväxel på TracTrol snabbväxeln). 905 är 6-cylindrig och lite större vändradie. Mot de mindre i samma serie ser jag inte fördel.

På minstingserien som bygger på gammal Valmet-plattform så fanns det väl från 355 och 455 skogshytt men det är ju ändå så en liten hytt. Det sitter ju kvar ända upp i alla deras efterföljare (dit räknas A-serien).
505-905 (samt 55:orna av samma typ) har väl helt rent på saker till vänster så man kan snurra runt stolen utan att krångla och plant golv bakåt (även 6000-serien).
Så när man ser en x65 eller x00 (efterföljare) från 90-talet med riktigt högt pris blir jag inte så imponerad, tycker det är en sämre traktor i hytten. Samt lägre hydraulflöde förutom de större modellerna (undantaget 665).

Men ska du ha lastare så brukar man vilja ha en spak för fram-back-växel så man får rätt på växlarna. Endera som 6x00 där det är en hel vanlig mekanisk eller 6x50 med hydraulisk vid ratten. De senare är väl dock inte så troligt att hitta för inom budgeten.


Gällande FIAT när jag läser specifikationerna (konedata.net) för x80-serierna är ju den ohyggliga vändradien för 4wd-traktorerna jämfört med andra. Om någon har källa som kan upplysa om ev. fel vore det bra. Senare modeller av xx-90 ordnade upp det.

Sprillans ny lastare från Ålö (Trima-serien Versa-X) börjar väl på runt 60 000 med fästjärn och ventilpaket (Ljungs traktordemontering) och lite extrautrustning. Vreten är väl billigare men jag är tveksam till deras föråldrade design. Jag köpte ny lastare till 24 år gammal traktor. Har man inte möjlighet att bara "sticka iväg" på en annons när det väl kommer en på begagnad lastare och speciellt med rätt fästjärn till ens traktor (händer inte varje månad så att säga) och kanske sämre på att bedöma skick så lockade inte den vägen. Ljungs rustar även begagnade lastare men om man ändå ska ha rätt så dyra fästjärn (billigare än original visserligen) för den så föredrog jag en finfin X36:a. Nytt är alltid nytt.
Som sagt man har möjlighet att vänta med lastarinköpet om man skaffar det senare för att sprida ut kostnaden. Men det kostar en bra slant så det kan vara värt att det ingår på traktorn när man köper den.

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

stegmaster  
#323041
Aqualize skrev:Får nog hålla med Slurfi, så få timmar och 2006:a för det priset är bra (om maskinen är okej). Den har grenavisare, men hur är hytten på sådan invändigt? Hittar bilder från engelska sidor och där kan jag inte förstå att det skulle gå att vrida runt sitsen, är de med skogspaket i Sverige ombyggda för det?

Jo givetvis er den ombyggd i Sverige(olmstad smide antar jag??)
Men om du kollar bilder från annonsen så verkar det som sitsen går att snurra men fortfarandet finns det spaker på vänster sidan. :???:
Sen er frågan om detta er traktortimer (som NH hållt på med til 2012 på billiga modeller), eller om det er vanlige elektriske klokketimer, som er vanlig på andra märken från denna tiden???
Kom ihåg at detta er simplaste modellen som finns hos New Holland.
Min kompis köpte just en sprillans ny sådan (dock som Case jx80, utan skogsutstyr men med lastare), så har studerat denna lite mer nogrant.
Even min kompis börjar inse nu varfor priset var hyggligt even på en ny.
Man får t, eks ut på baksidan av traktoren om man vil byta Pto hastighet, med 34" hjul( som er standard) går det inte med riktiga piggkedjor (min kompis får köra med några 7mm kedjor(som ryker av titt som tett), dessutan har han fått göra et järnskydd så dom inte slår i plasttanken.
Mycket wire`r från div, spaker, all hydraulik mek.
Verkar sakna släpvagnsbroms.( traktoren i annonsen)
Dock har det vel endast varit några mindre garantifel så langt på kompis jx80, efter ca 150t. :smile:

Btw; så er den solgt nu, någon här som köpte den???

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Aqualize  
#323066 Annonsen var borta när jag skrev inlägget så jag kunde inte titta på hur just den ser ut inne i hytten. Länkar man direkt till bilderna på blocket tror jag de brukar ligga kvar ett tag längre.

Ja det verkar ju som det kan vara för mycket snik i konstruktionen.

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Jonas82  
#323185 Det som stör mig med Valmet är just att jag tycker det är överpriser på dom, gamla maskiner med 10000h i risigt skick för närmre 200tusen. Men till rätt pris kan jag nog tänka mig en. Frågan där är ju bara vilken.. inte dom minsta men någon i mellanklassen, kikat lite på 555 tex.. men med skogshytt ser det trångt ut? Inte haft chansen kika på någon i verkligheten än.. Någon modell/år som man ska passa sig för?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Aqualize  
#323189 555 är ju de minsta. Den är ju förutom några detaljer samma sak som t.ex. 255. Kort sagt, är hytten liten är det en minstingserie, är det större hytt är det mellanklass. Hästkrafter kan överlappa men det är en stabilare traktor man får. De extra 800 kg på en 505 powerplus (sista årsmodellerna) mot en 555 är ju inte bara extravikter. 505/605/705/805 ritades ju på blankt papper.

Som alla andra saker så när det kommer en ny modell kan det ha lite barnsjukdomar som fixas i senare årsmodeller. Ser en tidig 505:a (1984) på blocket med lastare för 150 kkr. Men något som ser ännu intressantare ut är http://www.blocket.se/jonkoping/Valmet_ ... m?ca=8&w=3
Eftermonterad lastare som ser väl avvägd ut för modellen. Finns ju inte så mycket att läsa men de lär ju veta lite mer så att ringa och höra om drifttimmar, pris osv. redan innan alla andra får reda på det kostar väl inte mer än ett telefonsamtal och lite tid.

Tittade i Junes blocketbutik och de har också en 6100 med lastare som väl har ett humant pris
http://www.blocket.se/jonkoping/Valmet_ ... m?ca=8&w=3
6000-serien ersätter 505/605/655/705/755/805/905 som mellanklass. Under skalet finns det mycket som är sig rätt så likt ändå.
6100 som bara fanns i några år är 3-cylindrig så den får man se som den direkta arvtagaren till 505 och 605. Fram/back växelspak som jag talade om har den. Fråga om det är snabbväxel på den (de flesta har nog det men det gick att få utan. Den är tvåstegad på den årsmodellen).


Edit:
Ja du bor ju lite långt bort ser jag nu. Piteå-Jönköping.

Det är nog bra att läsa försäljningsbroschyrerna på det man funderar på att köpa så får man ju saker presenterade för sig, bl.a. produktfoton.
Tror det ska finnas hos maskinisten men det är så segt nu så jag bläddrar inte igenom alla sidorna.
http://www.maskinisten.net/downloads.php?cat=83

Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Jonas82  
#323193 Okej, 6000serien ser trevligare ut utan att var spec mkt dyrare, kanske värt lägga någon extra krona.. verkar vara 540/1000 pto på dom, Hur är dom i övrigt? Finns mkt bilder på dom utifrån men dåligt med bilder inne och tex markfrigång osv..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktor till mindre gård 100-150.000

Aqualize  
#323197 Det är även bra att läsa instruktionsböckerna när man väl siktat in sig på något. För övergripande kör jag mest http://www.konedata.net

Gällande PTO så har 05 det på två tappar men 6000 har en (utbytbar) tapp med växelspak för det i hytten.

Själv bestämde jag mig för 2 år sen att köpa en traktor och det finns inte större behov eller pengar för annat än 2wd. I början var det 305/355/405/455 som jag tittade på men funderade några gånger och kom fram till att jag ville ha lite bastantare mellanmodellen. Var och tittade på en 505 men den såg sisådär ut. Hade köpesannons ute och ringde en som hade en 6300 2wd. Inte vad jag hade tänkt men den när man jämförde mot 505:an så blev valet enkelt tack vare växellådan bl.a.

Ett annat plus är att hydraulflödet (som räknas vid maxvarv) gick från 49 liter/min till 70 liter/min (senare 73). Dvs. lägre motorvarvtal kan man ha men ändå inte ha för långsam kran.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).