Traktorer och processorer

Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

85 inlägg 85788 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

aalg  
#323064 Kolla så att det inte är något skräp som fastnat i någon backventil i handpumpen. Jag har varit med PM liknande problem och då var det en backventil som var lite öppen. Ta lös matarpumpen och skruva isär den inom hus, så man slipper frysa, och blås rent i backventilerna så funkar det säkert.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Blondin 750  
#323067 Den lilla o-ringen sitter väl under bultskallen som håller ihop filter/glaskopp tillsammans med filterhållaren, alltså högst upp i mitten.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323069 Aha, är det där den skall sitta. Då vet jag till nästa gång. Om jag kommer ihåg det. :) Man tackar!

Avatar Fallback

Re: Sv: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#323075
Blondin 750 skrev:Den lilla o-ringen sitter väl under bultskallen som håller ihop filter/glaskopp tillsammans med filterhållaren, alltså högst upp i mitten.


Det var där jag satt min lilla oring, kunde inte se att den passade någonannanstans.. Men det satt ingen oring där när jag rev bort det gamla filtret..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#323076 Nu har jag iaf ändrat läge på motorn några ggr, med hjälp av startmotorn. Gjorde ingen skillnad, handpumpen är lika död som tidigare. Tror jag beställer en ny från OIE ikväll.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

aalg  
#323085 Kollat backventilerna?

Användarvisningsbild

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Göt  
#323096 🧠 kan det vara så att du har skit i tanken. kolla bottensilen i den det borde finnas en sån på 430 också. du kan ha fått alger i tanken :roll:

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

tallen100  
#323154 Släpp på röret som går från tanken till matarpumpen och se om dieseln kommer fram.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

holmesö  
#323162 Blås bakåt i tankledningen. Där sitter en sil som ibland tätnar.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

markalyckan  
#323163 Hände mig på en 135a MF det visade sig att det satt en sil tanken som var nästan helt tätt av smuts, skruvade ut kranen bytte sil sedan gick det lätt att lufta. Det sista jag gjorde var att jag tog lite startgas till hjälp.

Avatar Fallback

Re: Sv: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#323164
aalg skrev:Kollat backventilerna?

Nix. Du menar backventilerna i matarpumpen?
Tänkte spara lite tid och helt enkelt bara slänga dit en ny pump.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#323165
Göt skrev::idea: kan det vara så att du har skit i tanken. kolla bottensilen i den det borde finnas en sån på 430 också. du kan ha fått alger i tanken :roll:

Har kollat tanken. Inga alger, ingen skit och ingen bottensil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#323166
tallen100 skrev:Släpp på röret som går från tanken till matarpumpen och se om dieseln kommer fram.

Redan gjort och det kommer diesel.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#323167
holmesö skrev:Blås bakåt i tankledningen. Där sitter en sil som ibland tätnar.

Slangen mellan tank och matarpump är helt ny. Menar du att det sitter en sil i den slangen eller menar du nåt annat? När jag lättar på slangen vid matarpumpen så rinner det ut rikligt med diesel, så det verkar inte vara nåt fel på flödet i nya slangen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

jannee  
#323176 Enklast att lufta med startmotorns hjälp, pumpen håller, bara du fyllt filtren med diesel så löser sig allt inom sinom tid :grin: .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).