ATV och UTV i skogen

ATV som arbetshäst

24 inlägg 14426 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

ATV som arbetshäst

Ex:  
#322919 Hej
Ska införskaffa ekipage för att använda på gården. Användningsområde är hämta vindfällen, bära kringutrustning vid planteringar, röjning, stängselreparationer osv. Kanske även ploga snö och koppla på dikesrensningsaggregat?

Krav på ATV: Diesel.
Vagn:? Grip ett måste? Problem med dylika vagnar?

Budget: ca 200 t.



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

anersimyra  
#322924
Ex: skrev:Hej
Ska införskaffa ekipage för att använda på gården. Användningsområde är hämta vindfällen, bära kringutrustning vid planteringar, röjning, stängselreparationer osv. Kanske även ploga snö och koppla på dikesrensningsaggregat?

Krav på ATV: Diesel.
Vagn:? Grip ett måste? Problem med dylika vagnar?

Budget: ca 200 t.
Ett " problem " med hydraulvagnar till ATV kan bli att åtminstone rotstocken blir alltför tung. Riktigt tungt och långt timmer kan förstås dras ut med lunningsvagn. Själv skulle jag söka en begagnad Avesta MS 38 eller motsvarande Kranman med drivning. En begagnad Articat diesel 700 är en bra dragare.. :smile:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: ATV som arbetshäst

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322954 Håller med Anders. Med den kravspecen, så blir det en "katt" och vagnen är en Avesta eller Kranman. Men, en ny Avesta eller Kranman av mellanmodell kostar från 90 000 + moms. Skall du ha de större vagnarna, så blir det ännu dyrare. Har kört Kranman och inga direkt problem, förutom någon hydraulanslutning som jag fått efterdra. Avesta eller Kranman är väl hugget som stucket...
Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

Ex:  
#323058 Tack.
Det låter som att valet bör vara enkelt. För de stora stockarna har jag ju alltid traktorn om det behövs :grin:
Ser inte ut att vara servo på AC diesel. Tror ni det är något avgörande?
Vilken kranmanvagn är motsvarande till avesta ms38 så det går att jämföra specar på de båda?

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323059 Kan kanske vara värt notera att markfrigången är lägre på AC diesel an på AC bensin. Utifall du har mark du ska köra på där sånt spelar större roll.

Sen kan jag starkt rekommendera drivning, eftermonterade det på min numera gamla XYZ-vagn. Sådana kan du säkert hitta billigt om du vill gå på budget men ändå ok kvalitet (de äldre är byggda i Estland och riktigt ordentligt byggda). Drivningen är guld värt både för att komma framåt och för att bromsa i backa med.

Avatar Fallback

Re: ATV som arbetshäst

Hema  
#323095
Ex: skrev:Hej
Ska införskaffa ekipage för att använda på gården. Användningsområde är hämta vindfällen, bära kringutrustning vid planteringar, röjning, stängselreparationer osv. Kanske även ploga snö och koppla på dikesrensningsaggregat?

Krav på ATV: Diesel.
Vagn:? Grip ett måste? Problem med dylika vagnar?

Budget: ca 200 t.

Om du inte har långt att köra stockarna och du gör allt till ved så funkar en lunningskärra.

Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

anersimyra  
#323102
Ex: skrev:Tack.
Det låter som att valet bör vara enkelt. För de stora stockarna har jag ju alltid traktorn om det behövs :grin:
Ser inte ut att vara servo på AC diesel. Tror ni det är något avgörande?
Vilken kranmanvagn är motsvarande till avesta ms38 så det går att jämföra specar på de båda?
Eventuellt finns eftermarknadsservo till Catdieseln, de är inte särskilt starka men tar bort allt slag i styret vilket jag tycker blev den största vinsten... :smile:

Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

Bax  
#323105 Varför dieselkravet?

Avatar Fallback

Re: ATV som arbetshäst

Hema  
#323108
Bax skrev:Varför dieselkravet?

Ja faktiskt för att en hydraulvagn kräver bensin hur som helst. Jag kör iofs. på Aspen 4t.

Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

Ex:  
#323238 Bra synpunkter.
Dieselkravet är för att jag kör allt annat med diesel och tycker det är ett smidigt bränsle att hantera då.
Hade inte funderat så mycket på att en kranvagn kräver bensin. Kanske får bli till att skaffa en ATV diesel först och modifiera en gammal vedvagn för att köra ut till väg?

Är det någon som prövat att använda dikesskopa tillsammans med ATV och hur har det fungerat i sådana fall? Kommer man någon vart med det eller är det bara som en leksak?Min tanke annars är att det kunde vara smidigt att kunna köra utmed diken med ATV så det inte skadas så mycket i kanter och mark.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV som arbetshäst

Hema  
#323257 Kolla detta klipp och bedöm själv (ej profilskopa alá kranman, utan vanliga gripskopa med påsvetsade tänder):

Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

Bax  
#323294
Ex: skrev:Dieselkravet är för att jag kör allt annat med diesel.....


Motorsåg, Röjsåg, Gräsklippare?
Nog har du en bensindunk ståendes väl :???:

När jag ser Oxen med dikesskopa skulle jag nog leja/hyra en liten grävmaskin.

Avatar Fallback

Re: ATV som arbetshäst

Andreas W  
#323310 Går MYCKET fortare att dika med en lite grävare.
Sen en liten synpunkt när jag ser var han lägger dikningsmassorna, dom första kraftiga regnen sköljer ner massorna i diket igen! Jämt när jag dikar åt kund lägger jag massorna så långt ifrån diket som möjligt för att det inte ska bli en "skyddsvall" mot diket samt så är det fastare mark vid diket nästa gång det är dax att dika. Ett litet tips bara.

Användarvisningsbild

Re: ATV som arbetshäst

Ex:  
#323444 Bax:
Motorsåg, Röjsåg, Gräsklippare?
Nog har du en bensindunk ståendes väl :???:

Jo men visst har du rätt i det :-) men det hade i och för sig varit bra om de också gick på diesel. Jag gillar diesel :-)
Kanske tänker jag fel med att jag måste ha diesel till ATV? Det här blev svårare än jag trodde. Om jag vänder på det finns det någon stor fördel med bensin istället för diesel? Billigare i drift?

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV som arbetshäst

Hema  
#323448 Om jag vänder på det igen, väljer du diesel har du endast en Artic Cat-modell att välja på. Minst sagt begränsat utbud, men det kan ju va skönt, så slipper man vela. :)
Dieseln torde va mindre törstig än bensinarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).