Traktorer och processorer

Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

85 inlägg 85806 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#322977
jannee skrev:De är seglivade de där gamla pumparna.
För övrigt har du nog luft i hela systemet, kan ta en evinnerlig tid innan du pumpat bort all luft. Öppna bara vid en spridare och sedan pumpa på, kan nog ta 5 till 10 minuter innan det bara kommer diesel vid spridaren.
Använd INTE startgas, motorn åldras mer än ett år på varje stargasstart.


Jag har tryckt på pumparmen flera hundragånger, utan att ens få fram en tendens till diesel vid första filtret. Och känslan i pumparmen är lika med noll. Det var endast när renarglaset fylldes upp, som det fanns lite känsla i armen..
Startgas hoppar jag över Ja!

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Göt  
#322981 jag håller nog med den som skrev att motorn står i ett olyckligt läge kör runt den lite med startmotorn bränslepumpen skär inte på en gång


Min har jag nog plågat många tusen varv :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

jannee  
#322983 Lossa bränslefiltret, fyll det med diesel, kolla så allt är åtdraget utom vid en spridare - kör sedan på starten - den kommer nog att starta. Jag hade i varje fall provat.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Elfving  
#322984 Gick motorn dagen innan filterbytet? Om den gjorde det är det osannolikt att insprutningspumpen skulle ha havererat.
Se först till att du har fritt flöde ut ur tank, finns inte det så kommer handpumpen att pumpa "ingenting" och det innebär dåliga pumpslag.
Handpumpen som knappt tar för dig är en slitdel på de där motorerna. Efter 40 år är det inte orealistiskt att man kan behöva byta den (runt 400 kr hos oie).
Än om handpumpen är kass så GÅR det att lufta, det tar bara evinnerlig tid att få fram bränslet till filtren. Första filtret är relativt enkelt eftersom det rinner dit av sig självt om du ger det lite tid med dåligt åtdraget filter (ty filtret sitter lågt). Andra filtret är lite lurigare, som någon tidigare sagt så är det smart att montera filtren förfyllda med bränsle och detta gäller allrahelst det högst belägna filtret på motorn.
Gör det enkelt för dig och nöt på startmotorn för att fylla filtren. Detta skall inte behövas, men går betydligt fortare än att gnugga på en handpump som knappt tar.
Först när du får fint flöde både uppe och nere på insprutningspumpen skall första spridaren öppnas. I detta läge när du inte kört soppatorsk utan bytt filter skall du egentligen inte behöva lufta pumpen öht, detta då man normalt ser till att fylla filtren innan startförsök och då kommer ingen luft att nå pumpen. Endast när luft har nått insprutningspumpen behöver första spridaren öppnas.

Ge inte upp, det kan vara lurigt men skam den som ger sig 8)
Senast redigerad av Elfving tis 24 mar 2015, 20:51, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

aalg  
#322985
jannee skrev:Använd INTE startgas, motorn åldras mer än ett år på varje stargasstart.


Vad grundar du det på?

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

aalg  
#322987 Kan vara skräp i backventilen i handpumpen så den inte stänger riktigt, då får man liknande symtom.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

tallen100  
#322991
aalg skrev:
jannee skrev:Använd INTE startgas, motorn åldras mer än ett år på varje stargasstart.


Vad grundar du det på?

Det resulterar ganska snart i trasiga kolvringar... Använder aldrig startgas, bättre att köpa ett större batteri, det betalar sej i längden.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

jannee  
#323004 I min ungdom hade vi en lastbil vars motor var något svårtstartad (vintertid) - chauffören iddes inte att elda under tråget när det var kallt. Lösningen blev startgas - och det fungerade, motorn startade blev bara så att startgas fick börja användas titt som tätt och till slut startade motorn inte ens sommartid (kall motor) utan startgas.
Å andra sidan behövdes det aldrig göras något oljebyte på den motorn, den tog till slut nästan mer motorolja än diesel :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#323007
Göt skrev:jag håller nog med den som skrev att motorn står i ett olyckligt läge kör runt den lite med startmotorn bränslepumpen skär inte på en gång


Min har jag nog plågat många tusen varv :mrgreen:


Ska prova att ändra läge på motorn..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323009 Du måste ju lufta vid bränslefiltret/-en. Har du cav296-filter med kopp under? Två nästan lika stora oringar en vid koppen under och en ovanpå. Sen en liten som skall sitta på "mitt-tappen" och den fjärde slänger man. :)

Bild


Luftskruven är den i mitten på toppen. Eller den andra, men någon av dem är det. ;)

Om motorn står i taskigt läge, så kan det vara så att matarpumpen inte går att pumpa med.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#323015
Elfving skrev:Gick motorn dagen innan filterbytet? Om den gjorde det är det osannolikt att insprutningspumpen skulle ha havererat.
Se först till att du har fritt flöde ut ur tank, finns inte det så kommer handpumpen att pumpa "ingenting" och det innebär dåliga pumpslag.
Handpumpen som knappt tar för dig är en slitdel på de där motorerna. Efter 40 år är det inte orealistiskt att man kan behöva byta den (runt 400 kr hos oie).
Än om handpumpen är kass så GÅR det att lufta, det tar bara evinnerlig tid att få fram bränslet till filtren. Första filtret är relativt enkelt eftersom det rinner dit av sig självt om du ger det lite tid med dåligt åtdraget filter (ty filtret sitter lågt). Andra filtret är lite lurigare, som någon tidigare sagt så är det smart att montera filtren förfyllda med bränsle och detta gäller allrahelst det högst belägna filtret på motorn.
Gör det enkelt för dig och nöt på startmotorn för att fylla filtren. Detta skall inte behövas, men går betydligt fortare än att gnugga på en handpump som knappt tar.
Först när du får fint flöde både uppe och nere på insprutningspumpen skall första spridaren öppnas. I detta läge när du inte kört soppatorsk utan bytt filter skall du egentligen inte behöva lufta pumpen öht, detta då man normalt ser till att fylla filtren innan startförsök och då kommer ingen luft att nå pumpen. Endast när luft har nått insprutningspumpen behöver första spridaren öppnas.

Ge inte upp, det kan vara lurigt men skam den som ger sig 8)


Motorn gick fint tidigare. Har ingen anledning att misstänka fel på insprutningspumpen. Däremot misstänker jag fel på matarpumpen då handpumpningen inte går direkt bra..
Fritt flöde ur tank är det, behöver bara lätta lite på bränsleslangen vid matarpumpen så rinner det soppa.
Du skriver att det rinner av sig själv till första filtret. Traktorn har stått minst 15 timmar med utgående ledning vid första filtret helt utskruvad och det har inte kommit en droppe diesel där..

Och jag kommer aldrig att ge upp. Winners never quit, quiters never win.. 8)

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#323018
Mangan skrev:Du måste ju lufta vid bränslefiltret/-en. Har du cav296-filter med kopp under? Två nästan lika stora oringar en vid koppen under och en ovanpå. Sen en liten som skall sitta på "mitt-tappen" och den fjärde slänger man. :)

Bild


Luftskruven är den i mitten på toppen. Eller den andra, men någon av dem är det. ;)

Om motorn står i taskigt läge, så kan det vara så att matarpumpen inte går att pumpa med.


Jag har Cav296. Den fjärde oringen "som man slänger" vart ska den sitta igentligen?
Skruven mitt uppe på är den som håller filtret. Om det finns någon mer skruv vet jag inte. Men som jag tolkar verkstadshandboken, så ska filtren luftas vid utgående ledning..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323020 Så var det ja, då är det den andra då, bakom. Men lossa bränsleledningarna funkar det med.

Ingen aning var den ringen skall sitta, någon annan kanske vet?

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323055 Gissar att "den fjärde ringen" är medskickad för en annan typ av filterhållare.

Användarvisningsbild

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323057 [quote="Mangan"]Du måste ju lufta vid bränslefiltret/-en. Har du cav296-filter med kopp under? Två nästan lika stora oringar en vid koppen under och en ovanpå. Sen en liten som skall sitta på "mitt-tappen" och den fjärde slänger man. :)

Det skall väl vara en tätning överkant filter, överkant glaskopp, under glaskopp och på mitt- tapp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).