Traktorn i skogen

Traktorprocessor Niab

59 inlägg 47581 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322921 Med tanke på vad valsmotorerna kostar och hur snabbt dom lär slitas på den där skotaren så blir det nog väldigt dyr ved.

Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Traktorprocessor Niab

molnia  
#322935 Ett argument för Niaben är att den klarar grovt virke. Men hur väl funkar den i mkt klent. Låt säga en förstagallring?

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

mikael_s  
#322988
molnia skrev:Ett argument för Niaben är att den klarar grovt virke. Men hur väl funkar den i mkt klent. Låt säga en förstagallring?

Andragallring är perfekt för NIAB'en.

Grova träd (50cm kanske?) går bra om det inte är för kraftiga grenar, eller för krokigt. Däremot skall man inte snåla på traktorns motorvarvtal om man skall kapa grovt, gäller att sågen hinner igenom innan stammen viker sig så det spjälkar. Jag tar ofta tag i för grovkvistiga träd så de hålls upp lite, sen är det lätt att kvista med motorsågen och dra stammen igenom NIAB'en så stockarna kommer i hög.

Förstagallring går fint men är väl kanske inte jättemycket snabbare än att hugga manuellt då brosslingen är såpass lätt med småstammar. Men får man ut två massabitar är det nog lönt. Ofta blir det lite blandat manuellt/NIAB vid förstagallring.

En skillnad mot t.ex. Hypro är att man kan klippa av sista biten med gripen/kvistknivarna istället för att mata fram till sågen, men den biten får man ju då slänga i högen manuellt eftersom den ramlar ner rakt bakom traktorn och inte ut till sidan.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

mikael_s  
#338583
Naders skrev:Tackar StegMaster, så långt är jag med.

Men problemen yttrar sig som så att wiren är väldigt trög att dra ut. Har fått byta ventil efter ventil efter tips från produktteknikern. Utan några framstående resultat dock.

Pratade med min återförsäljare i höstas och han sa att det kommit en uppgradering till dessa maskiner i den årsklassen.
Det var ett nytt hydraulblock (det som sitter på vinschhuvudet) samt en ny ventil och en extra slang (retur) som skall dras till huvudblocket (utöver de andra).
Visst, jag har införskaffat detta "kit" men ej monterat det än...... Kostade runt 4000 +moms.
Undrar om någon annan har haft dylika problem och utfört denna operation och vilket resutatet blev..

Grejerna ska dit så småningom när jag får lite tid över till skog och gallring igen. När nu detta blir :roll:

Hej @Naders

Hur gick det med det här, löstes problemet?

Jag har en Niab från -05 som verkar ha samma problem, ibland frikopplas inte wire-trumman. Det är till och med så att den ibland långsamt och svagt drar in wiren även frikopplad. Har fått för mig att det aldrig händer "kall" utan bara efter att den gått ett tag. Och inte alltid, ibland frikopplar det helt andra gånger inte.

Är nyfiken på om din reparation löste problemet.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Naders  
#338663 Hejsan.
Jodå, efter ombyggnaden har jag sluppit detta dilemma.
Så prata med din återförsäljare och hör om han har satser att tillgå.
Annars ska du ringa Maskinbolaget i Mörrum så kan de hjälpa dig.
Det finns alltså en komplett ombyggnadssats för att kringgå detta som innehåller ett hydraulblock och slang som var busenkelt att installera själv.
Hoppas det löser sig.
Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

mikael_s  
#338928 Jag pratade med Fors MW igår om det här. 6273:- + moms vill de ha för det uppdaterade ventilblocket och den extra slangen. Magstarkt tyckte jag för att byta ut en felkonstruerad del och få grejerna att fungera som de skall.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

rikard_e  
#338945 Vad har ventilblocket för uppgift?

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

mikael_s  
#338949
rikard_e skrev:Vad har ventilblocket för uppgift?

Slår av och på flödet till vinschens hydraulmotor genom en magnetventil. Där sitter visst en överströmmare med. Tryck och tank in och vad jag antar är tryck, retur och läck på motorsidan.

Det nya blocket har tydligen en tredje returslang mellan block och tank.

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

haltegarden  
#381147 Är på väg att införskaffa en 5-15b 2003 års modell, har testat lite de två senaste helgerna.
Några funderingar,
Tycker den är svår att hänga/ställa av
, stödbenen de är olika höga, har någon upplevt det?
De nyare har en röd båge från stödbenen, vad är den till?
Även denna 2003:a har problem med att vinschvajern är trög dra ut/vill gå in, ingen som kommit på någon annan lösning än bytet av ventil?, dyrt.
Längdmätartavlan lyser men reagerar inte när rullen snurrar, tips på felsökning?
Såg i trådarna att någon monterat handgas på maskinen, foto?
Även intresserad av foto på fäste för motorsågen på maskinen

Funkar bra, snygga högar utan tung brossling, kul att köra

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Blondin 750  
#381206 Jag har ju bara erfarenhet av Hypro men ditt problem med längdmätningen är nog troligtvis pulsgivaren som är dålig, alternativt kabelbrott. Vet inte om det var min handgas på bakskärmen på traktorn som du sett men om det är den du menar så finns det bilder.

Användarvisningsbild

Re: Traktorprocessor Niab

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381313 Den röda bågen är monterad när du transponerar den på lastbil för att den skall stå stabilare, inget du använder hemma. Öppna plastpluggen på mäthjulet och kolla om det är någon förorening nere på hjulet med alla skåror i, det behövs inte mycket. Det kan även vara kabelbrott.
Handgas ute vid spakarna hade jag på min 505 men den har jag inte kvar längre. Jag löste det med en flexvajer och ett hembyggt reglage, inne i traktorn kopplade jag vajern till handgasen

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

haltegarden  
#381363 Funderar på handgas reglaget som oie har, har ännu inte klart för mig hur jag skall ansluta den i traktorn

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

Jörgen Salomonsson  
#819514 Gammal svart har ju en 65 mm cyl och 40mm kolvstång
Vad har dom nya ?
Ser ut som dom går fortare.
Någon som har instruktioner till en gammal? -86 Har bara hittat till 2a och senare mod..
Dagens fix ny slanghållare på utskjutet var tänkt att bjuda på en bild med det fungerar inte 😔
Så det fick bli en video i stället 😀

Avatar Fallback

Re: Traktorprocessor Niab

valtran  
#819710 På min Niab från 05 går också vajern trögt ut och när jag
för upp sågspacken så dras vajern in

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar