Traktorer och processorer

Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

85 inlägg 85794 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#322930 Har bytt bränsleslang mellan tank och matarpump, rengjort renarglaset och bytt packningen, bytt båda bränslefiltrerna. Och nu lyckas jag inte lufta systemet. Har pumpat fram bränsle så att renarglaset är fullt men därefter är det stopp. Har inget direkt motstånd i pumparmen, ibland finns lite motstånd och jag kan då se att dieseln virvlar i renarglaset. Men motståndet avtar efter ca 2 pumpningar och då kan jag inte se att det händer nåt i renarglaset. Väntar jag 5-10min så får jag lite motstånd vid pumpning och lite aktivitet i renarglaset. Men ingen diesel har överhuvudtaget letat sig fram vid utgåendeledning vid första bränslefiltret. Jag vet inte vad detta beror på, den enda teori jag har är att det är fel på matarpumpen. Nån som kan bekräfta min teori eller komma med nåt tips som leder mig framåt?

Tänkte nu beskriva hur luftningen ska gå till, om jag har förstått saken rätt.. Tillrättavisa mig om jag har fel!

1. https://www.dropbox.com/s/vqw6w8yh20sy5 ... 3.JPG?dl=0
Pumparmen på matarpumpen.

2. https://www.dropbox.com/s/rp1vf95hrhm9c ... 4.JPG?dl=0
Utgåendeledning vid första bränslefiltret. Detta är första punkten där ren diesel ska pumpas fram.

3. https://www.dropbox.com/s/heuzrvh2qcj2o ... 5.JPG?dl=0
Utgåendeledning vid andra bränslefiltret. Detta är andra punkten där ren diesel ska pumpas fram.

4. https://www.dropbox.com/s/plrja6tfalg1u ... 7.JPG?dl=0
Nedrefingret (på bränslepumpen) motsvarar tredje punkten där ren diesel ska pumpas ut.
Och övrefingret är fjärdepunkten.

5. https://www.dropbox.com/s/nrimewtjbsp1m ... 8.JPG?dl=0
Därefter ska anslutningen vid varje spridare öppnas något. Startmotorn ska aktiveras tills ren diesel utan luft, pumpas fram.

Verkar arbetsmetoden ok?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

jannee  
#322934 Jag är lat när jag byter bränslefilter, först fyller jag det nya filtret med diesel, därefter lossar jag lite vid en spridare sedan kör jag på starten tills det kommer fram ren diesel, drar åt och traktorn startar.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

ÅsaNisse  
#322944 Räcker nog med en spridare öppen ett par gängor. Jag hade isär en likadan pump och luftade bara vid övre skruven på pumpen och sedan startade. Det tuffade till ett par rökringar och sen gick den.
Stoppreglaget i kör-läge?

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322945 Min gamla 35:a startade genom att nöta lite på gasen bara. Handtaget på matarpumpen var trasigt... Säkert inte nyttigt för insprutningspumpen.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322957 De där brukar vara lättluftade. Men har du monterat de nya bränslefiltren rätt så det inte läcker tjuvluft där? Den övre packningen kan vara lite lurig.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#322964
ÅsaNisse skrev:Räcker nog med en spridare öppen ett par gängor. Jag hade isär en likadan pump och luftade bara vid övre skruven på pumpen och sedan startade. Det tuffade till ett par rökringar och sen gick den.
Stoppreglaget i kör-läge?


Stoppreglaget är i körläge, inte för att jag kan se att det ska ha någon betydelse i nuläget..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#322965
Mangan skrev:Min gamla 35:a startade genom att nöta lite på gasen bara. Handtaget på matarpumpen var trasigt... Säkert inte nyttigt för insprutningspumpen.


Enligt vad jag läst, så kan insprutningspumpen förstöras om man inte luftar systemet korrekt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Kse  
#322966 Låter som att pumpen är slut.
En metod kan vara att trycksättta tanken en aning med tryckluft och på så sätt tvinga fram bränslet.
Vanligtvis öppnar man luftningsskruven som sitter på filterhuset men utgående ledning fungerar såklart oxå.
Startgas kan ju vara en metod att få motorn att själv dra upp bränsle, ska såklart användas med måtta.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#322967
Skogsola skrev:De där brukar vara lättluftade. Men har du monterat de nya bränslefiltren rätt så det inte läcker tjuvluft där? Den övre packningen kan vara lite lurig.


Såvitt jag vet, så är allt rätt monterat. Du menar den största packningen som ligger ovan filtret? Det fanns 4st tätningar med dom nya filtren. Det var solklart var 3 av dom skulle sitta. Den allra minsta o-ringen var jag lite osäker på, vart ska den sitta?
Om det vore läckage vid nåt filter, då borde det väl leta sig diesel dit när jag pumpar..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

HaLLa  
#322968 Prova och vrida runt motorn lite, brukar gå att dra på fläkten. Kan vara att matarpumpen står uppe på sin nock och då blir slaget väldigt lite när du handpumpar.

Användarvisningsbild

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Göt  
#322969 Tryck ner pumparmen hårdare det är ett dött läge på ca 2-3 cm först och sedan under det :geek: finns det ett pumpläge
jag hoppas att du står inne i värmen och håller på kall diesel och en traktor som inte vill bli luftad är ingen höjdare 😡

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#322970
Kse skrev:Låter som att pumpen är slut.
En metod kan vara att trycksättta tanken en aning med tryckluft och på så sätt tvinga fram bränslet.
Vanligtvis öppnar man luftningsskruven som sitter på filterhuset men utgående ledning fungerar såklart oxå.
Startgas kan ju vara en metod att få motorn att själv dra upp bränsle, ska såklart användas med måtta.


Trycksättning av tanken har jag också tänkt på, önskar jag hade utrustning för det..
Vilken luftningsskruv menar du? Finns ingen sån skruv vad jag vet..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

jannee  
#322971 De är seglivade de där gamla pumparna.
För övrigt har du nog luft i hela systemet, kan ta en evinnerlig tid innan du pumpat bort all luft. Öppna bara vid en spridare och sedan pumpa på, kan nog ta 5 till 10 minuter innan det bara kommer diesel vid spridaren.
Använd INTE startgas, motorn åldras mer än ett år på varje stargasstart.

Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#322973
HaLLa skrev:Prova och vrida runt motorn lite, brukar gå att dra på fläkten. Kan vara att matarpumpen står uppe på sin nock och då blir slaget väldigt lite när du handpumpar.


Det ska jag prova.. Nuvarande slag är extremt dåligt, nästan obefintligt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Lyckas inte lufta bränslesystemet!? BM 430..

Pe_Er_79  
#322974
Göt skrev:Tryck ner pumparmen hårdare det är ett dött läge på ca 2-3 cm först och sedan under det :geek: finns det ett pumpläge
jag hoppas att du står inne i värmen och håller på kall diesel och en traktor som inte vill bli luftad är ingen höjdare 😡


Jag trycker pumparmen till ändläge.. Och det är endast under dom sista millimetrarna som det ibland har vart lite action..
Står på en loge...

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).