Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

37 inlägg 22799 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Qkeeper  
#322799 Hur stora är däcken dina om du får plats med kedjor? Mina 27" går då inte köra med kedjor på grizzlyn.. Kanske om jag ser till å håller dom riktigt spända konstant men de brukar dom bara va första dagen efter sträckning sen hänger de å slänger...

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322809 Mina är också 27". Det fungerar utmärkt med kedjorna både på höjd och bredd. Kör jag med vagn på så måste jag ha fjäderlåsningen på annars skrapar de i lite i skärmarna bak.

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

anersimyra  
#322819
image.jpg
image.jpg
Uvskogen skrev:
anersimyra skrev:
Qkeeper skrev:har själv fälg med itp mudlite27" på och dom hjulen ligger på hyllan.. Tycker ärligt dom är ganska värdelösa, bullrigt, vandrande och dåligt grepp på hårda underlag. Krävs variatorkit för att få samma kraft. Enda positiva är väl markfrigången och i riktigt riktigt blöta partier. Har man lera istället för välling har det en tendens å fastna på hjulen och sen har man skit överallt.. Större däck kan nog vara bra men tror nog på mer tätmönstrade däck än tex mudlite typen isf.
" Muddäck " är både värdelösa och en styggelse i skogen då dess funktion bygger på att de ska skyffla undan lera tills de når fast underlag, de är alltså lika värdelösa i snö.. 👎 👎 :-O


Ja på det viset blev nog jag också besviken, de funkar dåligt på hård mark och snö. Men med kombinationen kedjor, för det fungerar bra på dom, så blev fördelarna med höjden, robustheten och "flytet" på blöt mark, att de blev ok trots allt. Men idag hade jag inte lagt 10 tkr på "big foot/bear claw" däck. Gärna högre men med ett tätare mönster än dessa (som jag antar är detsamma som den ni kalla "Muddäck").
" muddäck ".. :surp:

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

anersimyra  
#322826
image.jpg
Kenda Bearclaw anses vara ett av de bättre allrounddäcken på marknaden, däcket är " stabilt " även med riktigt lågt tryck..( 0,15-0,2 bar ). Däcket har erkänt bra egenskaper vid körning på stenig mark och på berg. Med 0,5-0,7 bar går det dessutom riktigt bra på väg. Däck oavsett typ, undantaget " ballongdäck " vilka flyter på snön, gräver ner sig mer eller mindre. Bearclawdäcket är inte bäst på något underlag, dock är det riktigt hyggligt på många underlag. Själv tycker jag mina " Big Foot " fungerar riktigt bra, undantaget halka, djup snö, och kraftig inbromsning på asfalt vid farter över 40.. :shock: . :smile:

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

stektlök  
#322849 Köper sådana till min när jag ska byta nästa gång. För de går väl sätta på orginalfälg ?
Blir juh lite billigare än kompletta hjul. Vad kostar sulorna ? :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322899
anersimyra skrev:
image.jpg
Kenda Bearclaw anses vara ett av de bättre allrounddäcken på marknaden, däcket är " stabilt " även med riktigt lågt tryck..( 0,15-0,2 bar ). Däcket har erkänt bra egenskaper vid körning på stenig mark och på berg. Med 0,5-0,7 bar går det dessutom riktigt bra på väg. Däck oavsett typ, undantaget " ballongdäck " vilka flyter på snön, gräver ner sig mer eller mindre. Bearclawdäcket är inte bäst på något underlag, dock är det riktigt hyggligt på många underlag. Själv tycker jag mina " Big Foot " fungerar riktigt bra, undantaget halka, djup snö, och kraftig inbromsning på asfalt vid farter över 40.. :shock: . :smile:


Verkar vara precis de där däcken jag har. Men skulle ändå rekommendera köpa med stålfägarna med ventilskydd med mera. Djupet på fälgarna gör också att nedre damasken får ett extra skydd.
I övrigt i stort sett bara att hålla med ovan.

För övrigt - tack för bilderna ovan - det är INTE "mud-däck" som jag har! :smile:

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

anersimyra  
#322925
stektlök skrev:Köper sådana till min när jag ska byta nästa gång. För de går väl sätta på orginalfälg ?
Blir juh lite billigare än kompletta hjul. Vad kostar sulorna ? :)
Du får kolla fälgarnas s.k offset. Däcken kan med fel offset hamna för långt in mot A armar, dämpare o.s.v. Stålfälgarna uvskogen rekommenderar är av märket starco. En skogsfälg ska allra helst vara i dimensionen 12 ". Andra bra fälgar är s.k bedlockfälgar, de har en stålring utanpå däcket som förhindrar träbitar och dyl att fastna mellan däck och fälg.. :smile: www.gooffroad.se

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

anersimyra  
#322926
2578433-origpic-6a1aaa.jpg
Maxis Bighorn är ett annat riktigt bra däck som även fungerar bra i snö, däcket är det mest sålda i staterna. Jag rekommenderar även att montera 1" spacers på hjulingen. Spacerbultar i rostfritt stål fungerar alldeles utmärkt och brukar krävas om man tänkt montera kedjor.. :geek: :geek: :geek: .. :smile:

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

stektlök  
#323024 Spacers gör väl att hjulen hamnar utanför stänkskärm ? Är allergisk mot stänk så därför ä ja tveksam till bytet.

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

axwell  
#323032
stektlök skrev:av stektlök » 40 min
Spacers gör väl att hjulen hamnar utanför stänkskärm ? Är allergisk mot stänk så därför ä ja tveksam till bytet.


anersimyra skrev:1" spacers på hjulingen. Spacerbultar i rostfritt stål fungerar alldeles utmärkt och brukar krävas om man tänkt montera kedjor.. :geek: :geek: :geek: .. :smile:


1" låter mycket, är det så trångt för snökedjorna?

Kan man bortse från större påkänning i hjulupphängningarna :?:

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Hema  
#323097
anersimyra skrev:
stektlök skrev:Köper sådana till min när jag ska byta nästa gång. För de går väl sätta på orginalfälg ?
Blir juh lite billigare än kompletta hjul. Vad kostar sulorna ? :)
Du får kolla fälgarnas s.k offset. Däcken kan med fel offset hamna för långt in mot A armar, dämpare o.s.v. Stålfälgarna uvskogen rekommenderar är av märket starco. En skogsfälg ska allra helst vara i dimensionen 12 ". Andra bra fälgar är s.k bedlockfälgar, de har en stålring utanpå däcket som förhindrar träbitar och dyl att fastna mellan däck och fälg.. :smile: http://www.gooffroad.se

Största fördelen är ju att man kan köra med väldigt lågt lufttryck, utan att däcket kränger av.

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

anersimyra  
#323101
axwell skrev:
stektlök skrev:av stektlök » 40 min
Spacers gör väl att hjulen hamnar utanför stänkskärm ? Är allergisk mot stänk så därför ä ja tveksam till bytet.


anersimyra skrev:1" spacers på hjulingen. Spacerbultar i rostfritt stål fungerar alldeles utmärkt och brukar krävas om man tänkt montera kedjor.. :geek: :geek: :geek: .. :smile:


1" låter mycket, är det så trångt för snökedjorna?

Kan man bortse från större påkänning i hjulupphängningarna :?:
Jag var också orolig för att brytkrafterna skulle bli för stora, det tills jag såg en film där man hoppade med hjulingar utrustade med 3 " spacerbultar.. :surp: :surp: 1" krävs i vart fall fram på en " potatis " 800 om man kör med kedjor. Dessutom blir hjulingen märkbart stabilare trots den lilla ökningen av bredden.. :smile:

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Qkeeper  
#323364
Uvskogen skrev:Mina är också 27". Det fungerar utmärkt med kedjorna både på höjd och bredd. Kör jag med vagn på så måste jag ha fjäderlåsningen på annars skrapar de i lite i skärmarna bak.


Okej, jag har ju bara förstärkta fjädrar så nästan så däcket tar i vid högt kultryck..

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Qkeeper  
#323366
axwell skrev:
stektlök skrev:av stektlök » 40 min
Spacers gör väl att hjulen hamnar utanför stänkskärm ? Är allergisk mot stänk så därför ä ja tveksam till bytet.


anersimyra skrev:1" spacers på hjulingen. Spacerbultar i rostfritt stål fungerar alldeles utmärkt och brukar krävas om man tänkt montera kedjor.. :geek: :geek: :geek: .. :smile:


1" låter mycket, är det så trångt för snökedjorna?

Kan man bortse från större påkänning i hjulupphängningarna :?:


Jag har kört 2 vintrar med 38mm plattor bak och 38mm bult fram med kranman vagn och än så länge har jag inte funnit några tecken på skador. Däremot har jag inte behövt stå med drivaxelskyddet i skruvstädet för å bryta rätt de nå mer vilket ju är bra :) Dom är lätta att kröka när kedjorna hakar i men f*n så svåra att få raka igen :???: 8)

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

dwurg  
#323394 Har inte så mycket erfarenhet av orginal hjulen för dom satt bara på den första vintern. Sen har jag kört med bearclaw. Och har aldrig känt nåt behov av att byta tillbaka. Har kedjor på orginal så givetvis funkar dom bättre på is men det är väl det enda. Det enda jag stört mig på är att den går lite för fort i skogen men det är förmodligen inte så svårt att ordna med nåt variatorkitt antar jag. Har inte stört mig så mycket att jag åtgärdat det.
Ska du köpa en ny hjuling eller en begagnad ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).