Jakt och Fiske

Människor och rovdjur kan dela marker

70 inlägg 30744 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

tallen100  
#308238
Peteflamingstar skrev:
En del av min barndoms skogsmarker blev faktiskt bebyggda av en länsväg som fick en ny sträckning, precis där jag sprungit omkring och härjat under uppväxten. Sånt händer, fick helt enkelt hitta andra ställen att härja på.

Så fåren ska flyttas till Stockholm och beta där? Det kanske går att jaga hare där också :roll:

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

röjar kalle  
#308330 Ute på Djurgården finns fina gräsytor men det är frågan om Stockholmarna vill ha fårskit på lackskorna.

Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308333
Mangan skrev:Jordbruksmarken växer igen för att det inte lönar sig, det gjorde den långt innan det fanns rovdjur i bilden, och det gör den fortfarande där inga får rivs.


Stämmer. Stora delar av min skog var jordbruksmark för 100 år sedan. Sedan försvann marginalåkrarna successivt i takt med utflyttningen till städerna.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#308334
tallen100 skrev:Nu är det många som har eller hade får just för att markerna inte skulle växa igen, allt handlar inte om pengar.


Hobbybruk i all ära, men det blir ju ändå en mindre del av den marginella jordbruksmarken.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

machonisti  
#308336
röjar kalle skrev:Ute på Djurgården finns fina gräsytor men det är frågan om Stockholmarna vill ha fårskit på lackskorna.

Upplever att det finns mer skit i staden än på landet nuförtiden, åtminstone invid gångleder finns massor med hundskit.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

röjar kalle  
#308355 DEt blir inte något problem med hundskit i staden när GRåpäls flyttar in.

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Volvopv-65  
#322895
Peteflamingstar skrev:Vargfakta.se är en partisk aktör i sammanhanget, motståndare till rovdjur i allmänhet och varg i synnerhet. LRF konsults prisstatistik för nåt år sen visade inga prisskillnader på fastigheter som kan kopplas till förekomst av rovdjur på en fastighet. Betesskador av älg på en fastighet innebär med all sannolikhet större ekonomisk skada än minskat jaktarrende.

Jag förstår absolut den känslomässiga aspekten med vargfrågan. För det är väl som Sune säger!? Å ena sidan landsbygdens människor som vant sig med en livsstil man inte kan tänka sig att rucka på. Å andra sidan vargkramande stockholmare som aldrig lämnar sin lägenhet, och däremellan ett djur som forskarna importerat och sedan mörklägger alltihop.

Jag är dock övertygad om att det finns mellanting, folk på landsbygden som inte störs av att rovdjur rör sig i markerna, t.om. jägare som inte har något emot dem. En undersökning från 2009 visade att 54% av allmänheten i varglän var FÖR att de ska få finnas där. Läget är som det är, vargen är fredad enligt lag och lagen gäller oss alla. Det finns konkreta sätt att lösa frågor på, men viljan måste finnas. Säkerhetsväst till hunden, eller sitta på pass med folk som driver fram viltet istället osv. Dessutom finns det stora ytor i landet att jaga på där inte vargen finns.

Vi står för olika åsikter, helt ok för mig. Jag respekterar er, men inte alltid era argument.

Jo jo,kasta skit på vargfakta.
Jag vill gärna fråga vad du anser om SRF (Svenska Rovdjurs Föreningen) och andra suspekta organisationer.
Då du använder dig av samma sjuka argument som dessa man brukar kalla för vargkramare så är sannorlikheten stor att du tillhör någon av de ljusskygga organisationerna.
Ni hävdar att i synnerhet jägare ``är rädda för vargen``
Trafiken dödar mer hundar än vargen.
Vargen tar bara gamla och sjuka djur.
När skall denna sjukliga propaganda sluta?
Vargvärnare är ingenting annat än människohatare,ex Nazister,dömda och avskedade ex Poliser och annat löst pack som gömmer sig bakom vargen för att få utöva sitt hat mot människor.
Det är uppenbart på Rovdjursföreningens facebooksida.
Där hotas och trakasseras Samer och djurhållare och jägare helt öppet.
Den sk ``Moderatorn``på sidan tillåter alla övergrepp från sina gelikar,men folk som gör inlägg som strider mot Rovdjurföreningens tredjeriketliknande ideologi blockeras och inläggen raderas.
Är det under dessa förutsättningar konstigt att varg och vargvärnar motståndet ökar i våra Svenska skogslän (ja utanför Stockholms 70-skyltar alltså).
SRF,WIS,WAS,APU,MP och andra människohatarorganisationer är att jämnställa med ISIS.
Förbjud dessa suspekta grupperingar och ge dom en stämpel,precis som man gjort med anhängare till NSDAP och andra hatarorganisationer.
Sedan är det viktigt att inom kort införa skottpengar på varg så vi kan börja ana en lindring i vargfrågan

Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Peteflamingstar  
#322905
Volvopv-65 skrev:Jo jo,kasta skit på vargfakta.
Jag vill gärna fråga vad du anser om SRF (Svenska Rovdjurs Föreningen) och andra suspekta organisationer.
Då du använder dig av samma sjuka argument som dessa man brukar kalla för vargkramare så är sannorlikheten stor att du tillhör någon av de ljusskygga organisationerna.
Ni hävdar att i synnerhet jägare ``är rädda för vargen``
Trafiken dödar mer hundar än vargen.
Vargen tar bara gamla och sjuka djur.
När skall denna sjukliga propaganda sluta?
Vargvärnare är ingenting annat än människohatare,ex Nazister,dömda och avskedade ex Poliser och annat löst pack som gömmer sig bakom vargen för att få utöva sitt hat mot människor.
Det är uppenbart på Rovdjursföreningens facebooksida.
Där hotas och trakasseras Samer och djurhållare och jägare helt öppet.
Den sk ``Moderatorn``på sidan tillåter alla övergrepp från sina gelikar,men folk som gör inlägg som strider mot Rovdjurföreningens tredjeriketliknande ideologi blockeras och inläggen raderas.
Är det under dessa förutsättningar konstigt att varg och vargvärnar motståndet ökar i våra Svenska skogslän (ja utanför Stockholms 70-skyltar alltså).
SRF,WIS,WAS,APU,MP och andra människohatarorganisationer är att jämnställa med ISIS.
Förbjud dessa suspekta grupperingar och ge dom en stämpel,precis som man gjort med anhängare till NSDAP och andra hatarorganisationer.
Sedan är det viktigt att inom kort införa skottpengar på varg så vi kan börja ana en lindring i vargfrågan


Ok, ska jag ge ett seriöst svar på ditt påhopp? Jag kastar inte skit på vargfakta.se, det ÄR en sida som är emot varg och andra rovdjur. Något annat skrev jag inte. Frågor på det? Jag har ingen vidare koll på dessa organisationer du räknar upp, är inte medlem i någon eller aktiv i några av deras forum. Så mina åsikter om dem är obefintliga. Mina åsikter grundar jag på egna erfarenheter som själv boende och skogsintresserad i ett varglän. Om något i mitt inlägg var hatiskt, peka gärna ut vilken del. Försöker dessutom backa upp mina ståndpunkter med statistik, t.ex. som det att vargmotståndet i berörda län INTE verkar öka (enligt undersökningar), tvärtom mot vad du skriver.
När man börjar prata om skottpengar på något eller någon verkar hatet snarare komma från det hållet...

Avatar Fallback

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Volvopv-65  
#322908 Ok,hur gammal var undersökningen???
http://www.jaktojagare.se/kategorier/de ... rgproblem/
http://www.jaktojagare.se/kategorier/de ... t-ur-oss-/
http://www.jaktojagare.se/kategorier/de ... sdebatten/
http://www.jaktojagare.se/kategorier/de ... -sverige-/
http://www.jaktojagare.se/kategorier/ro ... v-vargobs/
Och med skottpengar menar jag inte att utrota vargen,men att få NER stammen till de mål som riksdagen fastställt.
Då ingen verkar intresserad av att ta fram siffror på det verkliga antalet vargar i landet har förtroendet för myndigheter och värnarorganisationer i princip raderats.
Här ovan har du fått ett axplock av artiklar från EN av aktörerna i Jaktpressen.
Fler artiklar och fakta kommer senare,om inte allt som ses som negativt med Sveriges obefintliga rovdjurspolitik bara är påhitt.............
Fakta är att pga vargens utbredning på våra marker har avskjutningen tvingats till en nerdragning från 10+10 till enbart 4 kalvar för att ej sabotera hela iden med sk selektiv avskjutning för att främja beståndet

Användarvisningsbild

Re: Människor och rovdjur kan dela marker

Peteflamingstar  
#322912 Den SOM-undersökning jag refererar till är från 2010, då uppgav 48% av landsbygdsbefolkningen att vargmängden var för stor, resten (52%) att den var för liten eller lagom (26% vardera). Någon senare (vetenskaplig) undersökning har mig veterligen inte publicerats, motbevisa mig gärna.
När det gäller inventering tror jag att Grimsö forskningsstation har bäst koll av de opartiska (anser i varje fall jag att de är) aktörerna.
http://www.viltskadecenter.se/images/stories/Publikationer/varg_i_skandinavien_2013_2014_svensk.pdf

Nu tänker jag inte fortsätta diskutera detta, mina åsikter är klara och öppna och jag vill inte sätta mig i sandlådan med någon av totalt motsatta åsikter. Läs alla mina inlägg så ser du att jag INTE är för fri utveckling av varg eller andra rovdjur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).