Motorsåg och handhållet

Kurs för privatperson i trädfällning

17 inlägg 12643 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kurs för privatperson i trädfällning

Sthlmlandet  
#322796 Jag har tänkt fälla lite träd på min tomt i roslagen (4000kvm) och ska då inhandla en motorsåg och skyddsutrustning. Samtidigt skulle jag gärna vilja gå en kurs i trädfällning för att kunna göra det säkert och på effektivast sätt. När jag söker runt på nätet är det mest körkortskurser som hålls om man ska arbeta med trädfällning. Vart hittar jag bäst en lagom lång kurs för mig som privatperson som bara vill lära mig grunderna och inte vill betala 5000kr? Det gäller i sthlm eller norrtälje.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

anersimyra  
#322811 Motorsågskörkortskurserna.. :smile: ( roligt ord ) är sannolikt det enda du kommer att hitta. Eventuellt finns kortare utbildningar på skogs / lantbruksskolor / naturbruksgymnasium, men även de utbildningarna avslutas med att eleverna tar minst " körkortsklass " AB för godkännande.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

tallen100  
#322817 Du känner ingen som kan visa dej helt gratis.. någon bekant eller så.

Avatar Fallback

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

röjar kalle  
#322822 Skulle jag höra med grannarna där du har din tomt om det finns någon gammal skogshuggare i närheten.Prata med honom om han kan hjälpa dig bättre läromästare kan du inte få, men som sagt fälla träd lär man sig inte på en dag. :grin: :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

tallen100  
#322828 Håller med Kalle, bättre läromästare kan du inte få! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

anersimyra  
#322832 Vi kunde ju starta en " hjälptråd.".. :smile: Den behövande kan sända in bilder och beskrivning av objekten..utifrån informationen kan vi sen likt Inge och Sten ge råd och dåd.. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

mooos73  
#322836 Det borde bli både billigt och mindre farligt att leja för detta om man helt saknar erfarenhet sedan tidigare? Det handlar ju inte bara om att inte såga sig själv i benet utom även risk för egendom, din och grannarnas.
Som någon sa "skulle motorsågen uppfinnas i dag skulle den bli förbjuden pga sin farlighet".

Avatar Fallback

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

Carlfritidshuggare  
#322837 Du verkar vara lite i samma sits som jag även om dina marker är större.

Jag gick kurs hos Vuxenskolan och tog sedan AB-kortet. Ska du köra på egen mark behövs ju inte kortet men kursen tyckte jag inte var så tokig. Självklart blir man inte proffshuggare men det gav självförtroende och kunskaper som jag sedan byggt vidare på med att "öva" på hemmaplan.

Kortet var en sporre för mig. Bra nu när jag fått grannens tillstånd att fixa till på hans mark nära vår tomt.

Mina kursledare var markägare och jobbade som huggare. Den som ville kunde lära dig mycket av dem. Även om det kostade gjorde jag det som en hobby. Inte dyrare än slalomskidor eller en cykel.

Avatar Fallback

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

röjar kalle  
#322842
anersimyra skrev:Vi kunde ju starta en " hjälptråd.".. :smile: Den behövande kan sända in bilder och beskrivning av objekten..utifrån informationen kan vi sen likt Inge och Sten ge råd och dåd.. :smile: :smile:

Bra ide´ men undrar om det blir godkänt av arbetsskyddsstyrelsen. :wink: :wink: :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

anersimyra  
#322845 För självstudier rekommenderas boken motorsågning. Finns att köpa hos Skogma för 235:- kronor..

Användarvisningsbild

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

palbin  
#322866 Alltså det går ju hitta allt som finns lära på weben - en del elever
säga numera lärare de tycka lärarens föreläsningar är helt kassa
och att de kolla på föreläsningar från MIT på weben istället som
de säga är mkt bättre ... ??? (Bara ett exempel ... .)

Jag har hittat några bra "skolor" på weben författade av skogs-
skolor (skogsgymnasier) vad jag kan minnas ... man får ju kollla
upp källan lite innan man börjar lita allt för mycket på den ... .

I vilket fall - det lär ju ha delats ut gratis "värdecheckar" för mo-
torsågskörkort hos ÅF mm tidigare - är det slut med det eller?

Användarvisningsbild

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

mghg  
#322920 Avseende självstudier: Skogsbrukets Yrkesnämnd (SYN) har en webbutbildning i Motorsågning http://www.skotselskolan.se/syn/catalog/, priset ligger på 300 kr. SYN har dock inga praktiska kurser med instruktör, så man får hitta en kursarrangör som kan erbjuda prov.

Ett annat självstudiealternativ är DVD:n "Att ta motorsågskörkort Nivå A & B" från Säker Skog (125:- inkl moms, porto tillkommer). Jag kan rekommendera denna DVD som komplement till bokläsning. Vill man klara proven för motorsågskörkort krävs det att man övar ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

jannee  
#322923 Börja med att gå in på YouTube, sök där bl.a. på Säkra hörnet, fällning o.s.v.. "Offra" en kväll, där finns hur mycket information som helst att finna.
Du kan m.a.o. ord finna ALL teoretisk kunskap du kan behöva för ett AB sågkort, sedan är det praktiska något helt annat, även om du är en god teoretiker kanske du för den sakens skull ändå inte ska ta i en motorsåg.

Avatar Fallback

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322949 Anledningen till att körkortsutbildningarna.kostar vad de gör är att kursledaren lägger ner ganska mycket tid på att visa och förklara. Om du hittar någon.gammal huggare som.offrar en 2-3 dagar, så kan det kanske gå också om du har tur om.du hittar någon som både kan och kan.lära ut. Men "gammal huggare" saknar helt kvalitetsklassning. ;)

Avatar Fallback

Re: Kurs för privatperson i trädfällning

axwell  
#323028
jannee skrev:Börja med att gå in på YouTube, sök där bl.a. på Säkra hörnet, fällning o.s.v.. "Offra" en kväll, där finns hur mycket information som helst att finna.
Du kan m.a.o. ord finna ALL teoretisk kunskap du kan behöva för ett AB sågkort, sedan är det praktiska något helt annat, även om du är en god teoretiker kanske du för den sakens skull ändå inte ska ta i en motorsåg.


En annan ännu snabbare "kurs" kan det bli i Gundes "Bästa bonden" TV4 måndag 30:e mars.
Såg att the Champions från Dalarna skulle delta, troligen som instruktörer och domare.
Precisionsfällning verkar det bli för de tävlande.

Nå´t tiotals år sedan hade Gunde en privatlektion i trädfällning för en kvinnlig programledare med fördelaktigt utseende, allt gick under mottot "ingenting är svårt", "bara kapa och putta omkull".
Det skulle vara kul att se en repris, var han vårdlös eller var träden så små att det ändå gick bra :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).