Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

213 inlägg 106038 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#322053
gnisten83 skrev:Har själv gått över till fallande så jag försöka hålla längden på 4,5 m
Okej, kör du med det i både gallringar och slutavverkning? Blir ju nog enklast ifall man håller det till ett mått eftersom här så kan man ha fallande mellan allt från 2,8m -5m långt i samma hop. Men vi har nog hållit oss till 3m främst i gallringar och liknande, sen så ryms det mest på timmerbilarna också med 3m massa.

   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#322055
Anse skrev:
Bra film ! Tog en bild i helgen på ventilpaketslådan. Detta är nog en specialvariant framtagen av Farma. Tog även en bild på de nya armstöd som vi monterade i helgen med anpassade fästen för Digistik-spakarna. Tyvärr blev det ingen bild på ekipaget p.g.a. ett urladdat mobilbatteri men grinden tog inte i bommen vad jag kunde höra/se. Dock gick det inte att köra bommen hela vägen ner p.g.a. ett par stockar i lasset men det verkade finnas marginal i alla fall.
[attachment=1]WP_002763.jpg[/attachment
[attachment=0]WP_002764.jpg[/attachmen]


Okej tack för bilderna, snyggt byggt med armstöden. Jo det pratades nog nåt om att dom hade byggt en speciallåda och det är nog säkert din då. Har inte hört nåt mera av dem i nuläget så skall försöka få tag i nån den här veckan.
Berätta gärna hur det går med nya pumpen och drivningen. Vad har ni för pump nu då, är det samma som vår eller?

ss0803 skrev:Fin film Ådii.

Tack roligt att höra!

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322073 De väl egentligen samma längdvariation som gäller här med på fallande.
Började när jag gallrade för några år sen där skördarn körde så att de höll 4,5 m på allt som var möjligt.
Funkade bra så jag har huggt så själv med både i gallring o slutavverkning.
Fördelen blir för mej 50% mer massa ed på lasset samt att vagnslängden även stämmer för timmer
2,55 kubb däremot blir de sämre med

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Anse  
#322175
Ådii skrev:
Anse skrev:
Bra film ! Tog en bild i helgen på ventilpaketslådan. Detta är nog en specialvariant framtagen av Farma. Tog även en bild på de nya armstöd som vi monterade i helgen med anpassade fästen för Digistik-spakarna. Tyvärr blev det ingen bild på ekipaget p.g.a. ett urladdat mobilbatteri men grinden tog inte i bommen vad jag kunde höra/se. Dock gick det inte att köra bommen hela vägen ner p.g.a. ett par stockar i lasset men det verkade finnas marginal i alla fall.
[attachment=1]WP_002763.jpg[/attachment
[attachment=0]WP_002764.jpg[/attachmen]


Okej tack för bilderna, snyggt byggt med armstöden. Jo det pratades nog nåt om att dom hade byggt en speciallåda och det är nog säkert din då. Har inte hört nåt mera av dem i nuläget så skall försöka få tag i nån den här veckan.
Berätta gärna hur det går med nya pumpen och drivningen. Vad har ni för pump nu då, är det samma som vår eller?

Det är Hyttkomfort i Laholm (Halland) som säljer dessa armstöd inkl. fästen för spakarna. Modellen heter F310 Ålö och är justerbara i alla tänkbara ledder. Ang. "speciallådan" över ventilpaketet så fick vi ge en liten, symbolisk, slant för den, kommer inte ihåg hur mycket det var nu.
Jodå, vi monterade den nya pumpen i helgen och provkörde. Eftersom den vi hade tidigare var misstänkt sliten så hade vi köpt en likadan, d.v.s. 28 cc kugghjulspump i aluminium som sitter på kraftuttaget via en växellåda med utväxling 1 till 3,8. (Företaget är Weimer utanför Eksjö.) Alla funktioner, utom möjligen bomhöjningen, gick tillfredsställande fort, d.v.s. om man inte kör flera funktioner samtidigt då kranen sackar rent allmänt. Detta vid ca 1100 rpm på motorn med 1000-läget i, vilket ska ge ca 56 l/min i flöde. Kontaktade därför Weimer som istället rekommenderar en 35 cc kugghjulspump i gjutjärn, som klarar påfrestningarna bättre, något som är speciellt påtagligt när man har drivning. Eftersom vi endast provkörde får vi byta ut den och lägga några hundralappar emellan, p.g.a. det något högre priset på gjutjärnspumpar. Ett problem är nu att växellådan istället kommer att bli något överbelastad, speciellt vid drivningskörning. Detta löses genom att istället lägga i 540-läget vid drivning, vilket ju sänker flödet/belastningen. Överbelastningen vid krankörning kan accepteras eftersom den är mer intermittent. Vi ska dock byta oljan i lådan till en dyrare/bättre variant, så får vi se hur länge den håller (!) Ett annat problem är att vinschen kommer att gå för fort, även med 540-läget i. Detta får lösas genom att ta oljeförsörjningen från traktorns hydraulsystem istället.

Antar att din pump är den som medföljer ekipaget från Farma ? Det är väl en kolvpump antar jag ?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#322277
gnisten83 skrev:De väl egentligen samma längdvariation som gäller här med på fallande.
Började när jag gallrade för några år sen där skördarn körde så att de höll 4,5 m på allt som var möjligt.
Funkade bra så jag har huggt så själv med både i gallring o slutavverkning.
Fördelen blir för mej 50% mer massa ed på lasset samt att vagnslängden även stämmer för timmer
2,55 kubb däremot blir de sämre med


Okej, det skulle nog vara bra att testa på det nån gång och se hur det funkar. Är ju som sagt bättre om man håller sig någorlunda till samma mått så är det enklare att mäta i hopen sen. Visst är det så att du också har ett Arbro eller blandar jag med nån annan?

Anse skrev:Det är Hyttkomfort i Laholm (Halland) som säljer dessa armstöd inkl. fästen för spakarna. Modellen heter F310 Ålö och är justerbara i alla tänkbara ledder. Ang. "speciallådan" över ventilpaketet så fick vi ge en liten, symbolisk, slant för den, kommer inte ihåg hur mycket det var nu.
Jodå, vi monterade den nya pumpen i helgen och provkörde. Eftersom den vi hade tidigare var misstänkt sliten så hade vi köpt en likadan, d.v.s. 28 cc kugghjulspump i aluminium som sitter på kraftuttaget via en växellåda med utväxling 1 till 3,8. (Företaget är Weimer utanför Eksjö.) Alla funktioner, utom möjligen bomhöjningen, gick tillfredsställande fort, d.v.s. om man inte kör flera funktioner samtidigt då kranen sackar rent allmänt. Detta vid ca 1100 rpm på motorn med 1000-läget i, vilket ska ge ca 56 l/min i flöde. Kontaktade därför Weimer som istället rekommenderar en 35 cc kugghjulspump i gjutjärn, som klarar påfrestningarna bättre, något som är speciellt påtagligt när man har drivning. Eftersom vi endast provkörde får vi byta ut den och lägga några hundralappar emellan, p.g.a. det något högre priset på gjutjärnspumpar. Ett problem är nu att växellådan istället kommer att bli något överbelastad, speciellt vid drivningskörning. Detta löses genom att istället lägga i 540-läget vid drivning, vilket ju sänker flödet/belastningen. Överbelastningen vid krankörning kan accepteras eftersom den är mer intermittent. Vi ska dock byta oljan i lådan till en dyrare/bättre variant, så får vi se hur länge den håller (!) Ett annat problem är att vinschen kommer att gå för fort, även med 540-läget i. Detta får lösas genom att ta oljeförsörjningen från traktorns hydraulsystem istället.

Antar att din pump är den som medföljer ekipaget från Farma ? Det är väl en kolvpump antar jag ?


Okej, vi fick armstöden ihop med sparkarna när vi köpte ekipaget. Men till förra vagnen byggde jag nog egna från några universal armstöd jag köpte.
Det måste ju bli ganska bra fart på kranen med den nya pumpen? Ger den inte nästan mot en 70l ifall du kör på 1000-läget? Minns bara när vi bytte på vår förra vagn så var det en 35cc pump med 3,0 vxllåda och den nya blev en 33cc med 3,0 vxllåda, med gamla pumpen hade jag i 1000-läget och kanske 1200rpm på traktorn men med nya pumpen blev det 1200 rpm på 540-läget å ändå var den nästan snabbare å bättre än med gamla pumpen, så den gamla pumpen var nog ganska så slut när vi bytte.
Jo den pumpen vi har så är nog kolvpumpen från Farma och den är på 47cc med vxllåda på 2,5. Så den ger väl runt 47l när jag har på 540-läget och 1300rpm på traktorn. Har nog prövat att köra den med mera varv och även på 1000-läget men tycker den mister precisionen och blir för ryckig om man har mera varv. Om man ställde om parametrarna till kranen kan det nog hända att det skulle gå att köra med mera varv men går nog bra så här. Sen så måste även traktorn gå över 1200rpm på motorn annars låter det som det börjar gå tungt för den vid vissa funktioner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322278 Visst är de så att jag har en Arbro. Allt som den kan greppa huggs med den

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Anse  
#322370
Ådii skrev:
gnisten83 skrev:De väl egentligen samma längdvariation som gäller här med på fallande.
Började när jag gallrade för några år sen där skördarn körde så att de höll 4,5 m på allt som var möjligt.
Funkade bra så jag har huggt så själv med både i gallring o slutavverkning.
Fördelen blir för mej 50% mer massa ed på lasset samt att vagnslängden även stämmer för timmer
2,55 kubb däremot blir de sämre med


Okej, det skulle nog vara bra att testa på det nån gång och se hur det funkar. Är ju som sagt bättre om man håller sig någorlunda till samma mått så är det enklare att mäta i hopen sen. Visst är det så att du också har ett Arbro eller blandar jag med nån annan?

Anse skrev:Det är Hyttkomfort i Laholm (Halland) som säljer dessa armstöd inkl. fästen för spakarna. Modellen heter F310 Ålö och är justerbara i alla tänkbara ledder. Ang. "speciallådan" över ventilpaketet så fick vi ge en liten, symbolisk, slant för den, kommer inte ihåg hur mycket det var nu.
Jodå, vi monterade den nya pumpen i helgen och provkörde. Eftersom den vi hade tidigare var misstänkt sliten så hade vi köpt en likadan, d.v.s. 28 cc kugghjulspump i aluminium som sitter på kraftuttaget via en växellåda med utväxling 1 till 3,8. (Företaget är Weimer utanför Eksjö.) Alla funktioner, utom möjligen bomhöjningen, gick tillfredsställande fort, d.v.s. om man inte kör flera funktioner samtidigt då kranen sackar rent allmänt. Detta vid ca 1100 rpm på motorn med 1000-läget i, vilket ska ge ca 56 l/min i flöde. Kontaktade därför Weimer som istället rekommenderar en 35 cc kugghjulspump i gjutjärn, som klarar påfrestningarna bättre, något som är speciellt påtagligt när man har drivning. Eftersom vi endast provkörde får vi byta ut den och lägga några hundralappar emellan, p.g.a. det något högre priset på gjutjärnspumpar. Ett problem är nu att växellådan istället kommer att bli något överbelastad, speciellt vid drivningskörning. Detta löses genom att istället lägga i 540-läget vid drivning, vilket ju sänker flödet/belastningen. Överbelastningen vid krankörning kan accepteras eftersom den är mer intermittent. Vi ska dock byta oljan i lådan till en dyrare/bättre variant, så får vi se hur länge den håller (!) Ett annat problem är att vinschen kommer att gå för fort, även med 540-läget i. Detta får lösas genom att ta oljeförsörjningen från traktorns hydraulsystem istället.

Antar att din pump är den som medföljer ekipaget från Farma ? Det är väl en kolvpump antar jag ?


Okej, vi fick armstöden ihop med sparkarna när vi köpte ekipaget. Men till förra vagnen byggde jag nog egna från några universal armstöd jag köpte.
Det måste ju bli ganska bra fart på kranen med den nya pumpen? Ger den inte nästan mot en 70l ifall du kör på 1000-läget? Minns bara när vi bytte på vår förra vagn så var det en 35cc pump med 3,0 vxllåda och den nya blev en 33cc med 3,0 vxllåda, med gamla pumpen hade jag i 1000-läget och kanske 1200rpm på traktorn men med nya pumpen blev det 1200 rpm på 540-läget å ändå var den nästan snabbare å bättre än med gamla pumpen, så den gamla pumpen var nog ganska så slut när vi bytte.
Jo den pumpen vi har så är nog kolvpumpen från Farma och den är på 47cc med vxllåda på 2,5. Så den ger väl runt 47l när jag har på 540-läget och 1300rpm på traktorn. Har nog prövat att köra den med mera varv och även på 1000-läget men tycker den mister precisionen och blir för ryckig om man har mera varv. Om man ställde om parametrarna till kranen kan det nog hända att det skulle gå att köra med mera varv men går nog bra så här. Sen så måste även traktorn gå över 1200rpm på motorn annars låter det som det börjar gå tungt för den vid vissa funktioner.


Jodå, runt 70 L/min vid 1100 rpm om jag minns rätt. Men eftersom man ställer ner hastigheterna via spakarna så får man lite marginal, vilket är bra. Vidare har vi 3/4-tumsslangar i hela rundpumpningsloopen, samt att det är 3/4-tum i både kranventilpaket samt i drivningspaketet. Så det är endast i vinschningspaketet som det är 1/2-tum, vilket vi som sagt ska koppla på traktorns hydraulik istället. På så sätt genereras ingen värme i loopen. 70 L/min är förresten max för 1/2-tums så det ska finnas marginal även med tanke på temperaturen. Vi har inte märkt att traktorn (Valmet Valtra 6300) går ner nämnvärt vid krankörning, kanske runt 100 rpm. Däremot sackar den ev. mer vid vinschning.

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#322719
gnisten83 skrev:Visst är de så att jag har en Arbro. Allt som den kan greppa huggs med den


Okej låter som vår Arbro det :) Är nog den som huggt allt som Farman kört ut :)

DSC_1725.jpg


Anse skrev:Jodå, runt 70 L/min vid 1100 rpm om jag minns rätt. Men eftersom man ställer ner hastigheterna via spakarna så får man lite marginal, vilket är bra. Vidare har vi 3/4-tumsslangar i hela rundpumpningsloopen, samt att det är 3/4-tum i både kranventilpaket samt i drivningspaketet. Så det är endast i vinschningspaketet som det är 1/2-tum, vilket vi som sagt ska koppla på traktorns hydraulik istället. På så sätt genereras ingen värme i loopen. 70 L/min är förresten max för 1/2-tums så det ska finnas marginal även med tanke på temperaturen. Vi har inte märkt att traktorn (Valmet Valtra 6300) går ner nämnvärt vid krankörning, kanske runt 100 rpm. Däremot sackar den ev. mer vid vinschning.

Okej, joo det är nog bra att ställa ner vid spakarna men har inte den särskilda boxen som behövs för att göra det men kan nog hända att den blir inhandlad nångång. Låter nog som ni börjar ha riktigt bra med flyt i ert ekipage :). Det var nog bara vissa funktioner som började gjorde så att traktorn började sacka men det försvann efter att jag höjde varvtalet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

ss0803  
#322761
Ådii skrev:Okej låter som vår Arbro det :) Är nog den som huggt allt som Farman kört ut :)

Fint ekipage med Arbro, Cranab och Jake! Är det FC53 med enkel-tele?

Ingen film med den i drift?

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#322764 Har tyvärr ingen film på den, men inte omöjligt att det kan bli en. :) Det är nog en FC53DT så den är på 8.5m. Är även en frontpump från Kronos på traktorn som är en Valmet 6400 med Twin-Trac.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322848 Kör ni kran o arbron på samma pump då?
Vilket mätsystem har du på din Arbro?
Har en 350E sen ifjol, hade en 350S innan som var lite väl sliten efter alla stormfällda träd...

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#322863
gnisten83 skrev:Kör ni kran o arbron på samma pump då?
Vilket mätsystem har du på din Arbro?
Har en 350E sen ifjol, hade en 350S innan som var lite väl sliten efter alla stormfällda träd...


Joo det gör vi, det är Arbromat tillsammans med mäthjul. Detta är vår andra Arbro som vi haft sedan hösten 2009. Vårt heter dock 400s men tror det är lika som din fast dom heter olika.
Arbro har ju annars också kommit ut med ett rullmatat aggregat som heter 375s.

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322887 E modellen är väl en mellanmodell med en snikmodellen av Motimit som dom kallar Arbromit.
Störst skillnad är väl att den matar längden efter startsignal utan att hålla inne någon knapp och att de bara är en 6 ledare ut till aggregatet.
Köpte den första när Moheda lanserade dom i Sverige -98, och de är betydligt lättare att köra nu när jag har den på en 6550 med twin trac än när den satt på 805an

Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#323378 Okej tog 2 bilder på vår. Ser din lika ut eller hur är det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma 14T 4wd + C8,5 G2 liv och leverne

Ådii  
#323689 Så då var det dags för lite film igen. Detta är det sista som körs ut denna säsong eftersom föret börjar försvinna helt. Så tog och klippte ihop en film med skogskörning så att man får se den i sitt rätta element. Men efter att ha kört med den i gallring så kan jag nog säga att smidigheten är i en klass för sig. Aldrig att det skulle ha gått att köra på samma ställe med vår förra vagn som det går med Farman det är ganska säkert :)
Håll till godo :)


   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).