Skogsvagn (Huggarvagnar)

FMV 2000

9 inlägg 12892 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

FMV 2000

Kasebon  
#315640 Jahapp Tanter och Gubbar, nu var man här igen! Är det någon som har/har haft erfarenhet av att förlänga räckvidden på FMV 2000? Har kört ett tag med min (första egna hydraulkranen) och kan konstatera att lite längre räckvidd hade inte gjort ont. Hur har ni gjort, och hur tycker ni det fungerar efter ombyggnad?!?!? Länka gärna bilder!



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: FMV 2000

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315647 FMV hade ett utskjutande att köpa till de sista åren 2000/240 fanns, då blev räckvidden 4,90 istället 3,95 som standard är.
Har nog aldrig hört någon säga att deras kran är för lång :mrgreen:
Senast redigerad av gnisten83 tis 10 feb 2015, 19:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: FMV 2000

bodaedet  
#315649 En kran e alltid en halv meter för kort. :sad:

Avatar Fallback

Re: FMV 2000

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#315797 En lite broschyr för lite inspiration kanske :wink:

Avatar Fallback

Re: FMV 2000

430kan  
#322637 Någon har varit kreativ med min FMV 2360 en gång i tiden, den har fått en halv meter extra räckvidd meddelst ett "inlägg" i bommen. Zooma in mellan fästet för bomkolven och texten "FMV 2 " så ser man en ditsvetsad bit balk med förstärkning i form av ett pålagt plattjärn ovanpå. Alla tiders bra gjort och har hållit för mig och förra ägaren också.
DSC01701.JPG

DSC01702.JPG


Kanske ska man tänka sig för hur mycket man förlänger bommen, jag kan lasta bekvämt till strax över stöttorna men, vill jag ha på mera får jag trixa en aning skjutandes på stockarna upp på lasset bakifrån (om nu någon kan föreställa sig vad jag menar).

Avatar Fallback

Re: FMV 2000

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322644 2300 o 2360 är rätt korta och att förlänga huvudbommen påverkar klart närområdet mot grinden
Du hade behövt förläng Stickan/utskjutet med :wink:

Avatar Fallback

Re: FMV 2000

Kasebon  
#322963 Ja, så kan man också göra, men jag tror nog att jag hellre förlänger stickan en halvmeter. Det fina hade varit att få en sk komfortled så att man kunde vika in stickan parallellt med bomen :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: FMV 2000

430kan  
#323268 Om din FMV2000 ser ut som i broschyren http://www.solhem9.se/broschyrbank_skog ... V_2000.pdf så har du redan ett mekaniskt utskjut? Kanske inte så svårt att tänka sig en förlängning meddelst två grövre plattjärn bultade längs den existerande stickan i max utsläppt läge. Se bara upp, allt är kalkylerat för en viss hållfasthet från början och att förlänga momentarmar ger mera påfrestningar både här och där. Som alltid, med huvudet före (och på skaft) så brukar det mesta gå bra, en halvmeter är nog inte så dramatiskt. Om jag bara kunde hitta bilden på en finländsk kran jag sett... Genialt enkelt mekaniskt utskjut som drar ihop sig då du viker ihop kranen och inga extra hydraulfunktioner.
Min beskrivning av nackdelen med förlängd bom blev nog lite förvirrad, problemen kommer "i början av lasset" då man har lite sjå med att komma nära nog in till grinden. Det går men man får hjälpa till genom att släppa ut utskjutet, samma gäller när man vill plocka ngt. under vagnen/draget.

Ett annat ämne: Har du lurat ut hur man justerar bort ev. glapp mellan kuggstänger och kugghjul i vridhuset? Jag tror att FMV 2000 och 2360 kan vara likadant konstruerade, två kuggstänger och fyra kolvar. Det är klent med info på nätet om våra FMV.

Avatar Fallback

Re: FMV 2000

Kasebon  
#323292 Jag så en simsonkran med mekaniskt utskjut, den satt på en liten terriskotare, och fungerade så att utskjutet ökades när stickan sträcktes ut, och drogs föjdaktligen in när stickan hämtades in, inte så dumt faktiskt, men det blev ju en del slitage i glid ytorna. Beträffande justering av kuggspel så har inte behovet inträffat hos min kran ännu, och jag har inte en aning om hur det skall kunna justeras. Det jag kan tänka mig är ju att man i så fall lägger i tjockare glidskenor på för att på så sätt tighta till det, alternativt att skimsa glidskenorna!?!?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).