Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

14 inlägg 10640 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

BjörnS  
#322478 Hej!

Jag fundera på att köpa en begagnad fyrhjuling. Men är lite osäker vad jag ska välja.
Den ska användas till att åka in i skogen (med motorsåg/röjsåg), köra ut plantor,... Då jag redan har en traktor med hugarvagn blir det inga tunga lass som jag ska dra, bara lite ved där jag inte kommer fram med traktorn.
Egentligen vilde jag inte betala mera än 30.000 men det verkar vara svart efter att jag kollade på begagnade maskiner på blocket.

Var nu hos en Yamaha säljare och har provkört två nya modeller (450IPS och 550EPS) och en begagnad 550EPS 2009, 880mil 60.000 inkl moms. Kändes som ganska stor killnad melan modellen med styrservo och utan.

Men jag tycker egentligen att det är lite för mycket. Vill hellre har någon maskin som är billigare men då får jag väll ingen servostyrning. Vill man hamnar under 40.000 då har nästan alla stel bakaxel.

Vad tycker ni, hur mycket är servostyrning värd? Har ju bara provkört några minuter. Är det stor nackdel med stel bakaxel? Jag kommer som sagt inte att dra stora lass med den. Verkar som att de med delad axel har mycket större markfrigång och det är väll en klar fördel i skogen, eller?
Om man jämföra gamla och nya modeler direkt, så är det väll klart att man föredrar de nyare. Det var väll också anledningen för säljaren att jag skulle provköra de två nya maskiner :wink:
Å andra sidan har man förut klarat sig utan alla finesser också. :mrgreen:

Hoppas ni kan hjälpa mig. Tack i förväg!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

BjörnS  
#322511 Har glömt någonting. När jag provkörde de två olika modeller kändes det mycket bättre med 550an. Men hur är det i skogen? Den är ju lite bredare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

BjörnS  
#322610 När fick Yamaha 450 servostyrning?
Yamaha 700 har servo sedan 2007 och 550 sedan 2009.

Skulle vara hjälpsamt om ni skriver vad ni tycker. Jag är väldigt osäker om jag ska köpa en äldre fyrhjuling för rund 30 - 40.000kr eller om det är bättre att köpa en av de nyare modeller med servostyrning. Men då hamnar jag väll rund 50-60.000kr :???:

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

Perjos  
#322653 Jag åker Grizzly 550 -13 utan servo. Jag provade lite olika märken, men det klickade direkt med Yamman. Tycker den är riktigt smidig i skogen, däremot undvek jag 450 just för att den är mindre på alla sätt och vis. Tyckte det kändes bäst med en "fullstor".

Körde ut 12 fub timmer och 20 kbm massa ifjol vinter. Sen har det släpats ut några ströträd när det blåst ner. Det lilla den använts "skarpt" har funkat riktigt bra, sen tycker jag den är underbar att bara åka på också.

Uppdaterade nyligen till Maxxis BigHorn 26", men det har inte blivit något arbetat med dem än. Fast med den skillnaden i fäste kan det inte bli annat än bra!

Ska man arbeta mycket med den är servo önskvärt. Att tex backa med kärra går betydligt lättare om man slipper använda båda armarna för att styra. Har man krankärra med hydraulaggregat på racket fram går det nog oxå lite tungt att styra över stock och sten.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

weldion  
#322684 Ofta går det att få tag på eftermarknadsservokitt att få tag på och montera på fyrhjulingen om man känner att man behöver något mer än bara musklerna att styra med.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

BjörnS  
#322763 Nu är jag åtminstone säker på, att jag vill har en med delad bakaxel. Framkomligheten i snön blir väll mycket bättre om man har större markfrigång.

Sedan ska jag försöker att hitta en med 550cc.

Att utrusta gamla fyrhjulingar med servo kan var bra om man redan äger en. Men köpa man en begagnad är det kanske enklare om man köpa med servo direkt. Material till det ligga på ca 9000kr. Hur är det med generatorn? Köra man i skogen, är motorvarvet ganska låg samtidig styra man mycket. Har de nyare modellerna en större generator?

Yamaha säljaren hade 2 begagnade maskiner att välja på:

1. 550EPS 2014, (visningsmaskin) ca 100tim, 73.750kr (Nypris 89.900kr)
--> Det känns som att det är ett bra erbjudande, men för mycket för mitt budget.

2. 550EPS 2009, 880mil (ungefär samma antal timmar) 60.000kr
Förra ägaren har tränad sina hundar med den och hundlinan har skrapat över hela maskinen. Den ser alltså inte snyggt ut. De ska bytta ut plasten fram som är skadat och byta knutkors som knacka. Jag får den sedan nyservad med 3 månader garanti.
--> Lite för dyrt tycker jag, den har gått många timmar + att den är hård sliten
Vad tycker ni :?:
image.jpg
image.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

Flax12  
#322850 Ja jämför du dom båda så är ju helt klart visningsmaskinen mest prisvärd. Bjud 70000! Så har du gjort en bra affär :-BD

Användarvisningsbild

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

BjörnS  
#322990 Hej,

nu har jag köpt en Grizzly 600, 2001 för 32.000+moms. Fick med en stor låda och sedan har jag 3 månader garanti.
Hoppas att jag blir nöjd utan servo och delad bakaxel.

Tack för hjälpen
Björn

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

Flax12  
#323023 Gratulerar! Blir säkert bra.

Avatar Fallback

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

Perjos  
#323036 Hoppas du blir nöjd. Jag tycker fördelarna med den delade axeln överväger nackdelarna. Sätt dig på en Honda och åk ut i skogen så märker du snart att det är ungefär lika bekvämt som att åka på en kyrkbänk i en puckelpist.

Ska man ha krankärra på bakom kanske det kan vara bra eftersom den inte blir så känslig för högt kultryck, men det går ju att lösa även med delad axel.

Användarvisningsbild

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

BjörnS  
#323713 Nu har jag provkört Grizzlin lite gran.
Jag är väldig nöjd med den. Otrolig bra acceleration :surp:
Men över 50-60km/tim blir den lite ostabilt. Men jag ska jobba i skogen med den och inte åka race!
Den går i alla fall snabbare än traktorn. Och än så länge är det mycket roligare också :mrgreen:
Jag får bara snickra ihop en bra låda för motorsåg och grejor.
image.jpg


Det är mycket lättare att styra än jag trodde. Det går säker ännu lättare med servostyrning, men om man inte köra hela dagen klara man sig utan.

Lånade också grannens ATV-kärra och hämtade några stockar. Men det går inte lika lätt som med traktor och huggarvagn :mrgreen: Dragkraften är inte alls jämförbart. Men fyrhjulingen är säker ett bra alternativ för klent gallringsvirke som man lasta på för hand. Men det var roligt att prova.
image.jpg


Enda problemet är att den inte har diffspärr fram!
Har nu haft det flera gånger att ett framhjul står still medan det andra snurra i sno eller på is.
Fundera på att bygga om differentialen så att den blir låst hela tiden. Men då blir det väll svart att styra, eller? Vi har inga asfalterade vägar här, bara grus.

Ni som har diffspärr men ingen EPS, hur tungt går det att styra när diffen är spärrad?

   TS
Avatar Fallback

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

Perjos  
#323723 Jag skulle inte vilja ha min spärrad hela tiden iaf. Dels blir den tung att styra, osmidig och så sliter det nog en hel del mer på diffen.
Åker med 2wd så mycket det går. 4wd vid behov och diffspärr när det inte går utan.
Finns det ingen diffbroms alls?

Användarvisningsbild

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

BjörnS  
#323741
Perjos skrev:Åker med 2wd så mycket det går. 4wd vid behov och diffspärr när det inte går utan.
Finns det ingen diffbroms alls?


Jag är osäker. Jag tror det finns någon broms i själva differentialen. Liknande som kopplingsskvivor.
Men fyrhjulingen är 14år gammal, då har det väll säker blivit en hel del slitage på de.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Begagnad ATV, servo, delad Axel,...?

BjörnS  
#324085 Fortsättar diskussionen om differentialsperren i ny tråd

viewtopic.php?f=21&t=22365

Tack för alla svar
Björn

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).