Motorsåg och handhållet

Spånar lite om Miljö tänkande.

29 inlägg 11731 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322487 Det talas en hel del om miljö tänk och regler hit o dit. Detta används som argument i diskussioner på olika sätt och det borde nog diskuteras mer eftersom det kan ses på olika sätt. Att göra det mer sakligt och lätt begripligt är inte alltid lätt men jag tycker nog det är värt ett försök. Man får i diskussion om miljö bortse från kronor och öre och hellre se de i relation till varandra i an annan diskussion.
För mig är det ologiskt att inte se hela bilden från ritbordet till återvinning.
Det är betydligt fler aspekter att ta hänsyn till än bara bränsle och förbränning av bränslet motorsågen äter på en timme eller dag.
Att se till den totala miljökonsekvensen en såg har innebär att man tar hänsyn till Tillverkning, Användning, Återvinning. Jag tänkte rada upp lite punkter jag kommer på sådär rakt av, i skrivande stund.

Tillverkning.
Var och hur det tillverkas, vilka resurser som går åt fram till tillverkning och krav det finns vid tillverkning. Hur det gjuts, vilka material som används och det landets åsikter om miljö. Kraftkällor i tillverkning etc.
Vilken volym det tillverkas delar till det antal drift timmar man får av slutprodukten.
Antal delar tillverkade/slutprodukt. Till exempel om det gjuts 200 000 cylindrar för tillverkning och 100 000 används i tillverkning om resterande kasseras, lagras eller återvinns.
Transporter är en förbisedd del i miljötänkandet. Ska produkt eller delar åka lastbil, flygplan, tåg har det en miljökonsekvens som ska läggas till och räknas med exempelvis är den mängd bränsle det går åt för en flygning av en last delar över halva världen (10m3 per flygtimme till exempel)

Bild


Användning.
Antal drift timmar/enhet är högst intressant om man ser till den totala miljökonsekvensen/enhet.
Drivmedel/drift timme och emissioner under enhetens drift timmar.
Mängd delar som är avsedda för service, hur de lagras och under vilken tid samt transporter.
Antal service tillfällen/driftsäkerhet påverkar genom transporter till och från service.
Bränsle är intressant och relativt vanligt argument. Bränslets egenskaper och miljökonsekvens tas med i beaktandet. Man bör se till mängd bränsle i förhållande till antal drift timmar/enhet är det enklare att förstå.
Oljor/smörjmedel är en annan del det ofta funderas en hel del på. Vilken olja det är och dess och dess egenskaper samt miljökonsekvens. Egenskaperna oljan har påverkar i sin tur mängd olja/enhets drift tid och slitdelar etc. Detta är ofta förbisett och väldigt intressant.
Slitdelar som Svärd drev, kedjor etc har även de en miljökonsekvens som bör beaktas och ha med i betänkandet i den totala miljökonsekvensen. Går det åt ett svärd och en kedja per 40 drift timmar eller ett svärd och 5 kedjor på 300 drift timmar har en avsevärd skillnad i den miljökonsekvens de ger till det totala om man ser till det per år.

Återvinning.
När enheten är använd och den ska ersättas återvinns den på lite olika sätt beroende på vilket skick den är i och hur den använts.
Förutom enheten i sig är det en hel del annat som även det ska återvinnas eller anpassas till anda produkter på något sätt. Maskiner i produktionen/framställning av enheten, lagerhållet material och delar ska även de tas med i beaktandet av den totala miljökonsekvens det blir av enheten. Allt runtomkring i tillverkning, försäljning, lagerhållning, service etc påverkar den miljökonsekvens en enhet ger.
Oavsett hur lång tid det är emellan produktion och återvinning så skall den tas om hand på något sätt då den inte fyller sin funktion mer.

Detta är en del tankar om detta, det finns betydligt mer o ta i betänkandet om hur en maskin och hantering etc påverkar miljön.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

JensSkoog  
#322556 Skulle gärna sett någon ta ett skickligt räkenskap gällande el-bilar och miljö, utifrån det tenkande du har här Mange!

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322560 Det är mycket som skulle funderas olikt om man resonerade så här istället för företags/marknadsförings mässigt korrekta miljötänk.
Nu är det annat som spelar in oxå men om man ser till total miljöpåverkan som man har så är det mycket annat som har större förändringar snabbare i miljöpåverkan än en "miljövändigare" motortyp.
Ang drivmedel och bränsle förbrukning på såg så hade det sparats in på en modell enbart med att tillverka cylinder här o skita i flyget för den modellens cylindrar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

anersimyra  
#322564 Både återvinningsbarhet och transport av produkter har sen länge varit en av hörnstenarna i " miljötänket." Om nu bara producenterna vinnlägger sig om produkters hållbarhet blir miljövinsten än större.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322579 Om bara vi kunder bara hade vett att köpa hållbara grejor istället för att köpa lågpris slit och släng på gubbdagis....
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 22 mar 2015, 16:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322599 Det är ju inte bra.
Jag tänker även på våra tillverkares tänk när de sänker driftsäkerhet och drift timmar för att senare använda miljöargument som anledning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

traktorz  
#322601 Det behövs nog en stark lobby för att ändra på miljökraven i EU. Sverige har ju "dessvärre" varit starkt pådrivande till de krav "vi nu är drabbade av".
Men visst, optimala tvåtaktsprestanda, dvs bästa effekt/vikt-förhållande är ju intressant med handhållna maskiner. Vi stora & starka nordbor kanske är de sista att klaga på tunga maskiner, men det är ju förmodligen även här uppe som skogsindustrin är mest utvecklad och mekaniserad.

Husqvarna skulle säkert kunna sälja otaliga uppdaterade retro-versioner av de populärs 242XP, 346XP & 262XP, men skulle de klara dagens avgaskrav? Det är väl bara med katalysator i så fall, eftersom dåtidens nätta och okomplicerade sågar inte var av typen med friskluftsmotor (Strato).

Om man vill läsa paragrafer:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... 1998-1709/

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322621 Det finns massor med såg som säljs med sämrew avgasvärden än 242, 254, 262, 346 etc...
Det blir då ett rätt klent argument i det stora hela...

   TS
Användarvisningsbild

lagen om åtgärder mot buller och avgaser från mobila maskine

traktorz  
#322645 Massor vill jag inte hålla med om, endast de allra största modellerna är ju kvar med klassisk 2T-spolteknik, men de uppfyller förmodligen dagens krav?

T.ex. är samtliga Stihls sågar i deras senaste katalog för den svenska marknaden av typen 2-MIX friskluftsmotorer, förutom då deras allra största 120-kubikare, nämligen MS 880.

Husqvarnas 120-kubikare 3120XP, tillsammans med 390XPG och Jonsereds CS2188, är f.ö. den gruppens enda sågar som inte har X-TORQ®/Clean Power™ "stratifierade" friskluftsmotorer.

Du minns säkert även vad som hände ifjol med Julas såg som stupade på kraven i förordningen (1998:1709) jag tidigare refererade till här i tråden. Bort från hyllorna på Jula efter försäljningsförbudet! Julas ansvarige riskerade ju annars böter eller fängelse i högst sex månader...SFS 2011:323
- Knappast ett klent argument, eller hur?!

Ref:
♦ Försäljningsförbud för motorsåg Meec Tools CA4600
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyh ... ls-CA4600/

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322659 Prata proffs såg är det jag menar som klent argument eftersom det bara är en eller två promille av tillverkningen.
Julas såg stoppades av flera anledningar, främst säkerhet. De säljs nu med under andra namn, även på Jula, så det är inte så fasligt starkt argument det heller.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... ag-721340/
De säger ju i sitt argument att att det är bara friskluftsfäktarna som är godkända. Trots det säljs det mer såg utan friskluftsmotor än du anar.
Det går hur bra som att sälja dem.

Avgas krav hit o dit är irrelevant i sammanhanget. Det är en väldigt liten del av den totala miljökonsekvens motorsåg ger.
Spara in två flygresor med 543 från orienten så har det sparat en faslig massa kubik bränsle.

   TS
Avatar Fallback

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Blivande snickare  
#322663
Mange skrev:Spara in två flygresor med 543 från orienten så har det sparat en faslig massa kubik bränsle.

Där har du både rätt och fel.
Rätt i att det är onödigt att köpa långt bort ifrån när det tillverkas nära.
Fel i att du sparar "faslig massa kubik bränsle". För att oavsett om du köper den där sågen eller inte så kommer ändä det där flyget att gå..
Så egentligen kanske det är bra att din såg är där, istället för att flyget kommer halvlastat. Fast å andra sidan har jag mycket svårt att tro att det skulle göra det..
Så, mycket tvetydigt som du märker :)

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

anersimyra  
#322665
Mange skrev:Prata proffs såg är det jag menar som klent argument eftersom det bara är en eller två promille av tillverkningen.
Julas såg stoppades av flera anledningar, främst säkerhet. De säljs nu med under andra namn, även på Jula, så det är inte så fasligt starkt argument det heller.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... ag-721340/
De säger ju i sitt argument att att det är bara friskluftsfäktarna som är godkända. Trots det säljs det mer såg utan friskluftsmotor än du anar.
Det går hur bra som att sälja dem.

Avgas krav hit o dit är irrelevant i sammanhanget. Det är en väldigt liten del av den totala miljökonsekvens motorsåg ger.
Spara in två flygresor med 543 från orienten så har det sparat en faslig massa kubik bränsle.

Varunamnet är ju fortfarande det samma, den stoppade sågen hade 4600 i beteckningen, 46 cc kanske ? Nuvarande modell har en motor på 37 cc..en helt annan såg antar jag.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322668
Blivande snickare skrev:
Mange skrev:Spara in två flygresor med 543 från orienten så har det sparat en faslig massa kubik bränsle.

Där har du både rätt och fel.
Rätt i att det är onödigt att köpa långt bort ifrån när det tillverkas nära.
Fel i att du sparar "faslig massa kubik bränsle". För att oavsett om du köper den där sågen eller inte så kommer ändä det där flyget att gå..
Så egentligen kanske det är bra att din såg är där, istället för att flyget kommer halvlastat. Fast å andra sidan har jag mycket svårt att tro att det skulle göra det..
Så, mycket tvetydigt som du märker :)


Så är det inte. Det handlar om frakter av säljbara enheter inte linjeflyg med bokade tider o tomma stolar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322669
anersimyra skrev:
Mange skrev:Prata proffs såg är det jag menar som klent argument eftersom det bara är en eller två promille av tillverkningen.
Julas såg stoppades av flera anledningar, främst säkerhet. De säljs nu med under andra namn, även på Jula, så det är inte så fasligt starkt argument det heller.
https://www.jula.se/catalog/tradgard/ve ... ag-721340/
De säger ju i sitt argument att att det är bara friskluftsfäktarna som är godkända. Trots det säljs det mer såg utan friskluftsmotor än du anar.
Det går hur bra som att sälja dem.

Avgas krav hit o dit är irrelevant i sammanhanget. Det är en väldigt liten del av den totala miljökonsekvens motorsåg ger.
Spara in två flygresor med 543 från orienten så har det sparat en faslig massa kubik bränsle.

Varunamnet är ju fortfarande det samma, den stoppade sågen hade 4600 i beteckningen, 46 cc kanske ? Nuvarande modell har en motor på 37 cc..en helt annan såg antar jag.. :???:

Olika cc. Sannolikt samma kvalit'e och prestanda. I alla fall av de jag sett hittills här.
Ingen cat, ingen friskluftsamotor eller godkända avgaskrav....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Spånar lite om Miljö tänkande.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322671 Miljötänk som argument för att göra en ny modell funkar inte eftersom miljöpåverkan är för stor.
Att det är ekonomiska, marknadsföringsmässiga eller andra skäl kan diskuteras i andra trådar, men just miljötänk i samband med såg är det en faslig massa annat som bättre kan hjälpa miljö än en fin friskluftsmotor.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).