Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ziesel, udda eldriven ATV

23 inlägg 22225 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ziesel, udda eldriven ATV

Fredrik Reuter  
#322529 Vad tror ni om en Ziesel?
Vore en Ziesel något att ha i skogen?

ziesel-sverige.jpg






   TS
Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

T Landström  
#322531 Lite dyr kanske...
http://derziesel.com/wordpress/?page_id=1444&lang=en

Avatar Fallback

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

550  
#322532 Säkerhetsbälte och skyddsbåge, så den har möjlighet att vara säkrare än en fyrhjuling i varje fall. Markfrigången ser dålig ut!

Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

Fredrik Reuter  
#322533 Jo, det var ju inte vanliga ATV priser direkt, men den verkar onekligen häftig!
Får man drömma så skulle det vara snurrbar förarsits och en klämbanke fram...

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

anersimyra  
#322538 :grin: en pigg liten gynnare verkar det vara. En längre maskin med betydligt bättre markfrigång kunde fungera i ett reservat där produktionen är av underordnad betydelse. Annars tror jag att eldrift absolut blir en konkurrensfördel vid upphandlingar av tätortsnära skogstjänster.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

Fredrik Reuter  
#322625 Hej,
Håller med till 100% om eldrift. På sikt tror jag inte det bara kommer gälla tätortsnära!
Men tillbaka till Ziesel, ser den inte lite lättvält ut? Eller lurar man sig bara och kombinationen med band och låg tyngdpunkt ger det motsatta?

Vad kostar förresten en bandsats till en konventionell ATV? Eller om man vänder på det, vad kostar en ny ATV med bandsats idag? Tänkte som en jämförelse till priset på Ziesel som verkar ligga mellan 200.000 och upp till nästan 300.000 beroende på modell.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

anersimyra  
#322627 En kvalitetsmaskin med band kostar väl mellan 130 till 180.000:- inklusive moms.

Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

anersimyra  
#322628 Den är ju riktigt snabb.. :smile: :smile: Jag hittar ingen uppgift om drifttid, annars skulle " prylen " passa perfekt som dragare till min drivna Avestavagn.. :smile: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

Fredrik Reuter  
#322630 Hej,
Ja, den är rapp, det brukar ju eldrivna prylar bli...
Läste på deras sajt att den största Zieseln har 2 x 4,4kW elmotorer (en för varje band). Absolut max output 18kW. Batterierna är 96V Li-Ion på 18kWh. Maxar du ur denna kontinuerligt så borde du kunna köra en dryg halvtimma. Men det är inte troligt att det går. Den ska kunna ge mer än 500NM!
35km/h i maxfart.

Jag tror man skulle kunna köra rätt ordentligt och kunna köra på så i 3h. Feskör man så borde den klara ett 6h arbetspass. Detta eftersom den inte alltid går under de sex timmarna och att man inte maxar uttaget, speciellt inte i skogen. Men detta är mina teorier.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

anersimyra  
#322633
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Ja, den är rapp, det brukar ju eldrivna prylar bli...
Läste på deras sajt att den största Zieseln har 2 x 4,4kW elmotorer (en för varje band). Absolut max output 18kW. Batterierna är 96V Li-Ion på 18kWh. Maxar du ur denna kontinuerligt så borde du kunna köra en dryg halvtimma. Men det är inte troligt att det går. Den ska kunna ge mer än 500NM!
35km/h i maxfart.

Jag tror man skulle kunna köra rätt ordentligt och kunna köra på så i 3h. Feskör man så borde den klara ett 6h arbetspass. Detta eftersom den inte alltid går under de sex timmarna och att man inte maxar uttaget, speciellt inte i skogen. Men detta är mina teorier.
Den skulle med andra ord väl klara att täcka mina behov på en dragare till vagnen. Jag uppskattar att jag på ett typiskt dagsverke kör mellan två och fyra timmar med hjulingen.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322640 Tror jag inte alls på för mina behov. Kör regelbundet med båda vinscharna. Det drar massor med batteri. Likaså dra en maxlastad vagn kräver massor med energi även om vagnen har hjälpdrift.
El kan nog aldrig bli ett seriöst alternativ förrän det sker något dramatiskt nytt på batteri fronten. Eller lokal produktion av el.
Är ju samma sak med elbilar, slå på alla elförbrukare vi nyttjar på vintern så blir räckvidden väldigt liten.

Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

traktorz  
#322647 Undrar hur tätad och korrosionsbeständig den är? Blöta myrmarker lär snabbt ta död på den annars, om inte förr så förmodligen när man kör ner i nåt surhål.

Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322651
550 skrev:Säkerhetsbälte och skyddsbåge, så den har möjlighet att vara säkrare än en fyrhjuling i varje fall. Markfrigången ser dålig ut!

Jo, men det gäller ju att marken framför är platt (och hyggligt hård) om man tippar framåt, annars ser det ju ut som att man riskerar att bli lite klämd.

Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

Fredrik Reuter  
#322770 Hej,
Här fanns en annan variant. Speciellt framtagen för rullstolsbundna.
30hk bensinare och hydrostatdrift.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Ziesel, udda eldriven ATV

anersimyra  
#322774 Toro tillverkar en liknande maskin med hytt. En polare till mig hittade en " havererad " maskin hos en kommun. " Haveriet " löstes genom att dra fast ett läckande spridarrör.. :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).