Traktorn i skogen

Volvo BM 400 kopplingsbekymmer

3 inlägg 6846 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo BM 400 kopplingsbekymmer

AM_Nordlubd  
#322476 Hej,
Har en Volvo Bm 400 från -68, som dessvärre inte mår så bra. Lång historia kort, det låga vattenståndet som vi upplevde förra sommaren i södra Sverige gjorde att min morfar valde att ta traktorn ut i sjön för att dra ut bryggan lite mer. Vilket resulterade i att han missbedömde den brant som på bara en halvmeter får bottendjupet att slutta från 1/2 meter till 2 meter. Traktorn bärgades snabbt ur vattnet men problemen lät inte vänta på sig. Olja byttes i motor och den hoppade som vanligt igång på första start försöket! Men kvar står jag med en koppling som inte går att koppla ur. Lamellerna rostade väl förmodligen ihop och försök att dra/rycka ur dem har inte fungerat. Återstår väl bara att riva isär och byta koppling förmodar jag. Är detta ett stort ingrepp? Krävs specialredskap/verktyg? Vågar man som normalhändig ge sig på ett sådant jobb? Eller är det ett jobb för en verkstad ? Vad kan ett kopplingsbyte kosta? Har även urusla bromsar, är det läge att även byta det när man river i maskinen eller är de helt åtskilda? Är frälst i denna lilla traktor som jag lärde mig köra i som barn och som alltid startat sommar som vinter. Tips, råd och idéer mottages gärna!
MVH Johan



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 400 kopplingsbekymmer

henkperz  
#322567 Hitta en nerförsbacke, kör på med växel i,trampa ur och bromsa. Det ska sitta bra nog om inte det ska fungera :)Försök och bromsaoch släpp hela tiden så att det rycker, och kopplingen nere hela tiden med växel i. funkade på min Victor :smile:
Prova!

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 400 kopplingsbekymmer

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322909 Se bara till att byta allt,ha erfoderlig verkstadsbok,eller iaf det som handlar om koppling.Bromsar sitter torrt för sig uppe på bakaxel ,de runda husen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).