gnisten83 skrev:Har själv gått över till fallande så jag försöka hålla längden på 4,5 m
gnisten83 skrev:Har själv gått över till fallande så jag försöka hålla längden på 4,5 m
Anse skrev:
Bra film ! Tog en bild i helgen på ventilpaketslådan. Detta är nog en specialvariant framtagen av Farma. Tog även en bild på de nya armstöd som vi monterade i helgen med anpassade fästen för Digistik-spakarna. Tyvärr blev det ingen bild på ekipaget p.g.a. ett urladdat mobilbatteri men grinden tog inte i bommen vad jag kunde höra/se. Dock gick det inte att köra bommen hela vägen ner p.g.a. ett par stockar i lasset men det verkade finnas marginal i alla fall.
[attachment=1]WP_002763.jpg[/attachment
[attachment=0]WP_002764.jpg[/attachmen]
ss0803 skrev:Fin film Ådii.
Ådii skrev:Anse skrev:
Bra film ! Tog en bild i helgen på ventilpaketslådan. Detta är nog en specialvariant framtagen av Farma. Tog även en bild på de nya armstöd som vi monterade i helgen med anpassade fästen för Digistik-spakarna. Tyvärr blev det ingen bild på ekipaget p.g.a. ett urladdat mobilbatteri men grinden tog inte i bommen vad jag kunde höra/se. Dock gick det inte att köra bommen hela vägen ner p.g.a. ett par stockar i lasset men det verkade finnas marginal i alla fall.
[attachment=1]WP_002763.jpg[/attachment
[attachment=0]WP_002764.jpg[/attachmen]
gnisten83 skrev:De väl egentligen samma längdvariation som gäller här med på fallande.
Började när jag gallrade för några år sen där skördarn körde så att de höll 4,5 m på allt som var möjligt.
Funkade bra så jag har huggt så själv med både i gallring o slutavverkning.
Fördelen blir för mej 50% mer massa ed på lasset samt att vagnslängden även stämmer för timmer
2,55 kubb däremot blir de sämre med
Anse skrev:Det är Hyttkomfort i Laholm (Halland) som säljer dessa armstöd inkl. fästen för spakarna. Modellen heter F310 Ålö och är justerbara i alla tänkbara ledder. Ang. "speciallådan" över ventilpaketet så fick vi ge en liten, symbolisk, slant för den, kommer inte ihåg hur mycket det var nu.
Jodå, vi monterade den nya pumpen i helgen och provkörde. Eftersom den vi hade tidigare var misstänkt sliten så hade vi köpt en likadan, d.v.s. 28 cc kugghjulspump i aluminium som sitter på kraftuttaget via en växellåda med utväxling 1 till 3,8. (Företaget är Weimer utanför Eksjö.) Alla funktioner, utom möjligen bomhöjningen, gick tillfredsställande fort, d.v.s. om man inte kör flera funktioner samtidigt då kranen sackar rent allmänt. Detta vid ca 1100 rpm på motorn med 1000-läget i, vilket ska ge ca 56 l/min i flöde. Kontaktade därför Weimer som istället rekommenderar en 35 cc kugghjulspump i gjutjärn, som klarar påfrestningarna bättre, något som är speciellt påtagligt när man har drivning. Eftersom vi endast provkörde får vi byta ut den och lägga några hundralappar emellan, p.g.a. det något högre priset på gjutjärnspumpar. Ett problem är nu att växellådan istället kommer att bli något överbelastad, speciellt vid drivningskörning. Detta löses genom att istället lägga i 540-läget vid drivning, vilket ju sänker flödet/belastningen. Överbelastningen vid krankörning kan accepteras eftersom den är mer intermittent. Vi ska dock byta oljan i lådan till en dyrare/bättre variant, så får vi se hur länge den håller (!) Ett annat problem är att vinschen kommer att gå för fort, även med 540-läget i. Detta får lösas genom att ta oljeförsörjningen från traktorns hydraulsystem istället.
Antar att din pump är den som medföljer ekipaget från Farma ? Det är väl en kolvpump antar jag ?
Ådii skrev:gnisten83 skrev:De väl egentligen samma längdvariation som gäller här med på fallande.
Började när jag gallrade för några år sen där skördarn körde så att de höll 4,5 m på allt som var möjligt.
Funkade bra så jag har huggt så själv med både i gallring o slutavverkning.
Fördelen blir för mej 50% mer massa ed på lasset samt att vagnslängden även stämmer för timmer
2,55 kubb däremot blir de sämre med
Okej, det skulle nog vara bra att testa på det nån gång och se hur det funkar. Är ju som sagt bättre om man håller sig någorlunda till samma mått så är det enklare att mäta i hopen sen. Visst är det så att du också har ett Arbro eller blandar jag med nån annan?Anse skrev:Det är Hyttkomfort i Laholm (Halland) som säljer dessa armstöd inkl. fästen för spakarna. Modellen heter F310 Ålö och är justerbara i alla tänkbara ledder. Ang. "speciallådan" över ventilpaketet så fick vi ge en liten, symbolisk, slant för den, kommer inte ihåg hur mycket det var nu.
Jodå, vi monterade den nya pumpen i helgen och provkörde. Eftersom den vi hade tidigare var misstänkt sliten så hade vi köpt en likadan, d.v.s. 28 cc kugghjulspump i aluminium som sitter på kraftuttaget via en växellåda med utväxling 1 till 3,8. (Företaget är Weimer utanför Eksjö.) Alla funktioner, utom möjligen bomhöjningen, gick tillfredsställande fort, d.v.s. om man inte kör flera funktioner samtidigt då kranen sackar rent allmänt. Detta vid ca 1100 rpm på motorn med 1000-läget i, vilket ska ge ca 56 l/min i flöde. Kontaktade därför Weimer som istället rekommenderar en 35 cc kugghjulspump i gjutjärn, som klarar påfrestningarna bättre, något som är speciellt påtagligt när man har drivning. Eftersom vi endast provkörde får vi byta ut den och lägga några hundralappar emellan, p.g.a. det något högre priset på gjutjärnspumpar. Ett problem är nu att växellådan istället kommer att bli något överbelastad, speciellt vid drivningskörning. Detta löses genom att istället lägga i 540-läget vid drivning, vilket ju sänker flödet/belastningen. Överbelastningen vid krankörning kan accepteras eftersom den är mer intermittent. Vi ska dock byta oljan i lådan till en dyrare/bättre variant, så får vi se hur länge den håller (!) Ett annat problem är att vinschen kommer att gå för fort, även med 540-läget i. Detta får lösas genom att ta oljeförsörjningen från traktorns hydraulsystem istället.
Antar att din pump är den som medföljer ekipaget från Farma ? Det är väl en kolvpump antar jag ?
Okej, vi fick armstöden ihop med sparkarna när vi köpte ekipaget. Men till förra vagnen byggde jag nog egna från några universal armstöd jag köpte.
Det måste ju bli ganska bra fart på kranen med den nya pumpen? Ger den inte nästan mot en 70l ifall du kör på 1000-läget? Minns bara när vi bytte på vår förra vagn så var det en 35cc pump med 3,0 vxllåda och den nya blev en 33cc med 3,0 vxllåda, med gamla pumpen hade jag i 1000-läget och kanske 1200rpm på traktorn men med nya pumpen blev det 1200 rpm på 540-läget å ändå var den nästan snabbare å bättre än med gamla pumpen, så den gamla pumpen var nog ganska så slut när vi bytte.
Jo den pumpen vi har så är nog kolvpumpen från Farma och den är på 47cc med vxllåda på 2,5. Så den ger väl runt 47l när jag har på 540-läget och 1300rpm på traktorn. Har nog prövat att köra den med mera varv och även på 1000-läget men tycker den mister precisionen och blir för ryckig om man har mera varv. Om man ställde om parametrarna till kranen kan det nog hända att det skulle gå att köra med mera varv men går nog bra så här. Sen så måste även traktorn gå över 1200rpm på motorn annars låter det som det börjar gå tungt för den vid vissa funktioner.
gnisten83 skrev:Visst är de så att jag har en Arbro. Allt som den kan greppa huggs med den
Anse skrev:Jodå, runt 70 L/min vid 1100 rpm om jag minns rätt. Men eftersom man ställer ner hastigheterna via spakarna så får man lite marginal, vilket är bra. Vidare har vi 3/4-tumsslangar i hela rundpumpningsloopen, samt att det är 3/4-tum i både kranventilpaket samt i drivningspaketet. Så det är endast i vinschningspaketet som det är 1/2-tum, vilket vi som sagt ska koppla på traktorns hydraulik istället. På så sätt genereras ingen värme i loopen. 70 L/min är förresten max för 1/2-tums så det ska finnas marginal även med tanke på temperaturen. Vi har inte märkt att traktorn (Valmet Valtra 6300) går ner nämnvärt vid krankörning, kanske runt 100 rpm. Däremot sackar den ev. mer vid vinschning.
gnisten83 skrev:Kör ni kran o arbron på samma pump då?
Vilket mätsystem har du på din Arbro?
Har en 350E sen ifjol, hade en 350S innan som var lite väl sliten efter alla stormfällda träd...