Trädfällning (arborist)

Ansvarsförsäkring privat

27 inlägg 17454 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

svampbob  
#322214 Det borde snart vara dags för att ställa till med något elände så att får något för de nästan 20 000kr som jag betalar varje år för ansvarsförsäkringen.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

anersimyra  
#322237
svampbob skrev:Det borde snart vara dags för att ställa till med något elände så att får något för de nästan 20 000kr som jag betalar varje år för ansvarsförsäkringen.
TJUGOTUSEN !!!!.. :surp: :surp: Du måste syssla med Sprängdemolering av skyskrapor.. :grin: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

svampbob  
#322340
anersimyra skrev:
svampbob skrev:Det borde snart vara dags för att ställa till med något elände så att får något för de nästan 20 000kr som jag betalar varje år för ansvarsförsäkringen.
TJUGOTUSEN !!!!.. :surp: :surp: Du måste syssla med Sprängdemolering av skyskrapor.. :grin: :grin:


Tror att det var 17,5 som jag betalade senast i premie men då låter jag bli att tala om för försäkringsbolaget att jag även kör motorsåg utan körkort :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

anersimyra  
#322358
svampbob skrev:
anersimyra skrev:
svampbob skrev:Det borde snart vara dags för att ställa till med något elände så att får något för de nästan 20 000kr som jag betalar varje år för ansvarsförsäkringen.
TJUGOTUSEN !!!!.. :surp: :surp: Du måste syssla med Sprängdemolering av skyskrapor.. :grin: :grin:


Tror att det var 17,5 som jag betalade senast i premie men då låter jag bli att tala om för försäkringsbolaget att jag även kör motorsåg utan körkort :grin:
Jag betalar runt 8000 ( if ) för min ansvarsförsäkring, jag är då försäkrad upp till tio miljoner. I försäkringen ingår även olycksfallsförsäkring mm.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

Hammaren  
#322383 Det finns något som heter medhjälparförsäkring, som man kan teckna exempelvis om man får gratishälp med veden eller andra jobb på fastigheten. Kan vara värt att kolla upp.

Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

svampbob  
#322391 Tror att det var 17,5 som jag betalade senast i premie men då låter jag bli att tala om för försäkringsbolaget att jag även kör motorsåg utan körkort :grin:[/quote] Jag betalar runt 8000 ( if ) för min ansvarsförsäkring, jag är då försäkrad upp till tio miljoner. I försäkringen ingår även olycksfallsförsäkring mm.. :smile:[/quote]

Jaquote att jag kan ställa till det upp till 35 miljoner. Det är nog det som utgör premieskillnaden.

Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

palbin  
#322875 Det kan ju knappast finnas mer än några hundra eller så
med en 17500 kronors försäkring som utbetalar uppemot
35 miljoner (2000 x 17500) - så det lär nog räcka med att
en enda av er dabbar er så kostar försäkringen 57500 kr
eller 117500 kr i fortsättningen :) ... .

Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

svampbob  
#322888
palbin skrev:Det kan ju knappast finnas mer än några hundra eller så
med en 17500 kronors försäkring som utbetalar uppemot
35 miljoner (2000 x 17500) - så det lär nog räcka med att
en enda av er dabbar er så kostar försäkringen 57500 kr
eller 117500 kr i fortsättningen :) ... .


Som sagt min ansvarsförsäkring täcker inte det jag ställer till med såg i handen utan endast det jag gör vid skrivbordet.

Avatar Fallback

Re: Ansvarsförsäkring privat

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322958 Vad gör du med de stackars skrivborden egentligen???

Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

anersimyra  
#322972 Det kan jag berätta.. :grin: :grin: i mitten av nittiotalet var jag med och byggde en minstation i Bråviken. En ca 30-50 meter lång tunnel sprängdes ner i berget i sådan vinkel att själva minrummet låg under bottennivå. Ett 40 meter långt hål borrades horisontellt ut i en vik och skulle enligt ritning hamna 4 meter ner i blåleran. Vi låg med bogserbåt, grävpråm och dykbåt och schaktade oss ner mot hålets mynning. Ett 4 meter djupt hål rakt ner i blåleran låter kanske inte mycket, dock var de lodräta lerväggarna ytterst ostabila, min uppgift var att dyka ner och rensa schaktbotten för hand för att frilägga det horisontellt borrade hålet. Jag ansåg riskerna för stora och " tackade för mig." En annan " galning " åtog sig uppgiften utan att lyckas med att finna hålet. Under arbetets gång har någon börjat " tänka till." Det visade sig att det horisontellt borrade hålet borrats 180 grader fel. Hålet skulle alltså inte hamnat inne i viken 4 meter ner i leran, hålet skulle ha borrats ut genom ett rent sluttande berg i själva Bråviken. Huruvida tunnel och minrum också hamnat 180 grader åt helvete vet jag inget om. Dock är jag övertygad om att " ritningsfirman " säkert uppskattade sina dyra premier, om de någon hade vill säga.. :sad: :surp: :surp: :surp:

Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

svampbob  
#323043
anersimyra skrev:Det kan jag berätta.. :grin: :grin: i mitten av nittiotalet var jag med och byggde en minstation i Bråviken. En ca 30-50 meter lång tunnel sprängdes ner i berget i sådan vinkel att själva minrummet låg under bottennivå. Ett 40 meter långt hål borrades horisontellt ut i en vik och skulle enligt ritning hamna 4 meter ner i blåleran. Vi låg med bogserbåt, grävpråm och dykbåt och schaktade oss ner mot hålets mynning. Ett 4 meter djupt hål rakt ner i blåleran låter kanske inte mycket, dock var de lodräta lerväggarna ytterst ostabila, min uppgift var att dyka ner och rensa schaktbotten för hand för att frilägga det horisontellt borrade hålet. Jag ansåg riskerna för stora och " tackade för mig." En annan " galning " åtog sig uppgiften utan att lyckas med att finna hålet. Under arbetets gång har någon börjat " tänka till." Det visade sig att det horisontellt borrade hålet borrats 180 grader fel. Hålet skulle alltså inte hamnat inne i viken 4 meter ner i leran, hålet skulle ha borrats ut genom ett rent sluttande berg i själva Bråviken. Huruvida tunnel och minrum också hamnat 180 grader åt helvete vet jag inget om. Dock är jag övertygad om att " ritningsfirman " säkert uppskattade sina dyra premier, om de någon hade vill säga.. :sad: :surp: :surp: :surp:


Inte säkert dom åkte dit på det. Det finns mycket att skylla på och skylla ifrån sig på. Jag pålade för en större kontorsfastighet härom året och alla 50 pålarna hamnade fel då grundkartan var fel invriden. Tyckte det var självklart vem som skulle stå för dom kostnaderna. Det var många miljoner som försvann där men dom som ritade klarade sig även den gången.

Användarvisningsbild

Re: Ansvarsförsäkring privat

anersimyra  
#323476
svampbob skrev:
anersimyra skrev:Det kan jag berätta.. :grin: :grin: i mitten av nittiotalet var jag med och byggde en minstation i Bråviken. En ca 30-50 meter lång tunnel sprängdes ner i berget i sådan vinkel att själva minrummet låg under bottennivå. Ett 40 meter långt hål borrades horisontellt ut i en vik och skulle enligt ritning hamna 4 meter ner i blåleran. Vi låg med bogserbåt, grävpråm och dykbåt och schaktade oss ner mot hålets mynning. Ett 4 meter djupt hål rakt ner i blåleran låter kanske inte mycket, dock var de lodräta lerväggarna ytterst ostabila, min uppgift var att dyka ner och rensa schaktbotten för hand för att frilägga det horisontellt borrade hålet. Jag ansåg riskerna för stora och " tackade för mig." En annan " galning " åtog sig uppgiften utan att lyckas med att finna hålet. Under arbetets gång har någon börjat " tänka till." Det visade sig att det horisontellt borrade hålet borrats 180 grader fel. Hålet skulle alltså inte hamnat inne i viken 4 meter ner i leran, hålet skulle ha borrats ut genom ett rent sluttande berg i själva Bråviken. Huruvida tunnel och minrum också hamnat 180 grader åt helvete vet jag inget om. Dock är jag övertygad om att " ritningsfirman " säkert uppskattade sina dyra premier, om de någon hade vill säga.. :sad: :surp: :surp: :surp:


Inte säkert dom åkte dit på det. Det finns mycket att skylla på och skylla ifrån sig på. Jag pålade för en större kontorsfastighet härom året och alla 50 pålarna hamnade fel då grundkartan var fel invriden. Tyckte det var självklart vem som skulle stå för dom kostnaderna. Det var många miljoner som försvann där men dom som ritade klarade sig även den gången.
Huvudsaken att vi fick betalt.. :smile: den " olycksaliga " minstationen lades ner efter några få år, däri ligger det verkliga slöseriet.. :???:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).