Motorsåg och handhållet

lätt motorsåg.

89 inlägg 36299 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

svampbob  
#321741 Jag kan inte minnas när en handtagsvärme pajade senast. Nuvarande sågen har nu gått i tre säsonger. Gissar att jag gör 100-150 dagar om året och senast går fick jag slå av den då det blev för varmt för de tunna handskarna.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Betong82  
#321764 Det låter ju bra. Kör du med husqvarna också ?
Tror du det är svårt att laga handtagsvärmen, tar den ström feån tändspolen eller hur fungwerar det ?

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321809 Har värme på 3 sågar (242, 346 och Jonsered 670). Har fungerat bra i alla år, det är bara på 242 som ledaren till bakre handtaget gått av en gång, men lite lödning och gott om krympslang gjorde susen.

Strömmen kommer från en dedikerad generatorspole som sitter innanför fläkthjulet och extra magneter i hjulet. Detta är extra delar och gör att en såg med värme väger ca 2 hg mer än en utan. Vikten på värmeelementen är inte särskilt stor.

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321835 Som TH skriver brukar det va kablarna mellan sågkropp o bakre handtag som ger sig. Dom blir stela o går av utav vibrationerna.
Har bytt på mina 242or. Annars är det sällan det krånglar, tror jag har bytt en av/påknapp en gång oxå.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Betong82  
#321898 Ok jag förstår. Det råkar faktiskt vara på just 242 som det inte fungerar. 346 och 254 har klarat sig länge i mitt tycke

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322309 Det talas om bränsleförbrukning rätt ofta här på forumet.
Hörde nåt klokt jag inte glömmer:
"Bränsle förbrukning är relativt. När dunken är tom och det är utkört kollar man på vältan/högen o ser vad det blev. Tar tid eller ork slut före dunken är det en bra såg om vältan blir normalt större den dagen med samma prestation!"
Han kör 254, jag lär nog få skruva på dem så länge jag har delar till dem.... Han har provat nyare generationen, men tröttnade efter 3 mån och rotade fram lite gamla såg i längan igen. Jag försökte med att delar börgar tryta, det kan vara ide o envisas med de nya o se om de blir bättre.
"Ja just det, jag har ju två nya till på vinden!" Har inte tagit upp diskussionen igen...

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Blivande snickare  
#322312 Varför ge upp på nåt som fungerar? \M/

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Brumsten  
#323002 Hej, väntans tider är snart över, det kommer en ny såg som verkar vara efterfrågad.
Håll ut. 8)
Ha de.

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323010 Det du säger är alltså att jag inte behöver reparera min 339? :D Prisad vare Gud!

Användarvisningsbild

339XP -> 439 -> 539XP

traktorz  
#323029 Blir den lika stark som förlagan på 1.8kW och lika lätt med tomvikt 3.8kg???

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

värmSkog  
#323049
Brumsten skrev:Hej, väntans tider är snart över, det kommer en ny såg som verkar vara efterfrågad.
Håll ut. 8)
Ha de.


Hoppas det blir en värdig konkurrent till Stihl ms 201. Dela gärna med dig när du har mer / ny info :smile:

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#323079 Ser hellre att det blir en värdig konkurent till alla 200 det lagas på i oändlighet.... Skulle bli bra om de kunde ersättas med nåt lika bra nytt o fint.

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

Hema  
#323082 Det mest troliga är väl en 540xp, nu när Stihl har satt mtronic i sin MS201:a, frågan som dyker upp är varför inte tidigare..

Men när man läser om alla problem det verkar vara med autotune, så hoppas man på något utan det. För om de är törstigare än de utan, så kan de väl knappast vara miljövänligare?

Avatar Fallback

Re: lätt motorsåg.

faema  
#323463 Då svär jag i den svenska skogens kyrka och säger Active 40.40. En fantastisk fin såg som bara går och går. 1,8 kW och 3,8 kg. Har haft min i tre år, inte ens bytt tändstift. :wink:

Användarvisningsbild

Re: lätt motorsåg.

JensSkoog  
#323467
faema skrev:Då svär jag i den svenska skogens kyrka och säger Active 40.40. En fantastisk fin såg som bara går och går. 1,8 kW och 3,8 kg. Har haft min i tre år, inte ens bytt tändstift. :wink:

Söker på netet, men finner intet om den :oops: Vart kan jag läsa om den, och vem säljer den?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).