Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

37 inlägg 22801 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

stektlök  
#322179 Hej
Har ni testat stora hjul på er fyrhjuling efter att ni kört med original ?
Fjädringsvägen måste väl minska mm mm vi talar om en kingquad 750
Jag undrar om det finns någon som testat båda varianterna och vad ni tycker skillnaden blir när ni kör ?
Jag funderar på att byta och på den jag ska byta mot sitter den stora varianten av hjul.

Med vänlig hälsning Stektlök



   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Seb macahan  
#322186 Hej. Jag har kört med original 26". Bytte till 29" enorm skillnad på markfrigång och terrängegenskaper. Enda nackdelen som jag ser det är om du ska köra fort på landsväg. Min funkar med 29" till 90-100km/h men i 130 är den inte rolig. Det var den iofs inte med 26" heller men då vågade man köra. Nu har jag bara testat.

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

anersimyra  
#322189
Seb macahan skrev:Hej. Jag har kört med original 26". Bytte till 29" enorm skillnad på markfrigång och terrängegenskaper. Enda nackdelen som jag ser det är om du ska köra fort på landsväg. Min funkar med 29" till 90-100km/h men i 130 är den inte rolig. Det var den iofs inte med 26" heller men då vågade man köra. Nu har jag bara testat.
Det var en snabb hjuling.. :smile: 130 på mätaren med närmare 30" borde innebära att hjulingen gör minst 150 blås.. :surp: :surp: :wink:

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322208 Jag kör med så kallade "big foot" hjul när jag ska köra ut. Har också kedjor på då.
Hjulen är både högre och bredare.

Fördel: Dragkraft i blött och får platts med rejälare kedjor som i sin tur förändrade allt. Bredden ökar förstås bärigheten också.
Nackdel: Lite klumpiga i terrängen och sämre på fast, torr mark. Starkare wobblingstendens. Bullrigare och skumpigare.

Byter alltid till sommaren när skotningen är över och jag endast använder fyrhjulingen för transport av mig och grejor, typ för röjning samt nöjesåkning.

Kör en ArticCat 700

Hastighet ja, skulle nog aldrig köra fortare än sisådär 60 km/h med endera hjulen.

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

stektlök  
#322210 Tack för infon av alla. Uvskogen... du upplever sämre komfort när du vardagskör alltså ? Det är just därför jag är skeptisk till dom. Dom ser grymma ut men jag gillar när däcket klarar svälja lite ink fjädring givetvis.
Förövrigt så gillar jag utseendet och den höjda markfrigången framförallt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

anersimyra  
#322236
stektlök skrev:Tack för infon av alla. Uvskogen... du upplever sämre komfort när du vardagskör alltså ? Det är just därför jag är skeptisk till dom. Dom ser grymma ut men jag gillar när däcket klarar svälja lite ink fjädring givetvis.
Förövrigt så gillar jag utseendet och den höjda markfrigången framförallt.
Hur hjulingen beter sig med större hjul är helt avhängigt av däcktyp och lufttryck. Kenda Bearclaw med 0,5 bar går riktigt stabilt på väg.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322244 Hmm, det är inte min erfarenhet
De väldigt grova klackarna ger en markant skillnad mot originaldäckens mer släta mönster.
Likaså förändras hur rapp/accvillig med de större däcken.

Den bredare profilen gör att hur atv beter sig när man svänger förändras.

Jag har då inte lyckats trolla bort något av detta med varianter av lufttryck. Fast det betyder förstås inte att andra kan få till det så.

Därför jag fortsätter byta till originaldäcken till sommaren

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

anersimyra  
#322248
Uvskogen skrev:Hmm, det är inte min erfarenhet
De väldigt grova klackarna ger en markant skillnad mot originaldäckens mer släta mönster.
Likaså förändras hur rapp/accvillig med de större däcken.

Den bredare profilen gör att hur atv beter sig när man svänger förändras.

Jag har då inte lyckats trolla bort något av detta med varianter av lufttryck. Fast det betyder förstås inte att andra kan få till det så.

Därför jag fortsätter byta till originaldäcken till sommaren
:surp: :surp: skillnaden mellan 0,2 och 0,5 bar vid körning på väg är ju dramatisk !!! Å andra sidan är körbarheten på väg i lite högre farter bättre med originaldäck, precis som du säger alltså. Den blir såklart betydligt rappare med mindre originaldäck.

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Tosca  
#322252 Hjulinställningen kan ju påverka väghållningen i högre hastigheter?

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Seb macahan  
#322293
Tosca skrev:Hjulinställningen kan ju påverka väghållningen i högre hastigheter?


Och val av fyrhjuling :wink:

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

stektlök  
#322311 Suzuki kingquad iaåfall kommer de bli

   TS
Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Qkeeper  
#322497 har själv fälg med itp mudlite27" på och dom hjulen ligger på hyllan.. Tycker ärligt dom är ganska värdelösa, bullrigt, vandrande och dåligt grepp på hårda underlag. Krävs variatorkit för att få samma kraft. Enda positiva är väl markfrigången och i riktigt riktigt blöta partier. Har man lera istället för välling har det en tendens å fastna på hjulen och sen har man skit överallt.. Större däck kan nog vara bra men tror nog på mer tätmönstrade däck än tex mudlite typen isf.

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

anersimyra  
#322507
Qkeeper skrev:har själv fälg med itp mudlite27" på och dom hjulen ligger på hyllan.. Tycker ärligt dom är ganska värdelösa, bullrigt, vandrande och dåligt grepp på hårda underlag. Krävs variatorkit för att få samma kraft. Enda positiva är väl markfrigången och i riktigt riktigt blöta partier. Har man lera istället för välling har det en tendens å fastna på hjulen och sen har man skit överallt.. Större däck kan nog vara bra men tror nog på mer tätmönstrade däck än tex mudlite typen isf.
" Muddäck " är både värdelösa och en styggelse i skogen då dess funktion bygger på att de ska skyffla undan lera tills de når fast underlag, de är alltså lika värdelösa i snö.. 👎 👎 :-O

Avatar Fallback

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Qkeeper  
#322654 Ja fast dom klarar inte ens av att uppfylla funktionen att skyffla undan leran för den sätter sig i klackarna....

Användarvisningsbild

Re: ATV stora vs orginalhjul ? Skillnad

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322758
anersimyra skrev:
Qkeeper skrev:har själv fälg med itp mudlite27" på och dom hjulen ligger på hyllan.. Tycker ärligt dom är ganska värdelösa, bullrigt, vandrande och dåligt grepp på hårda underlag. Krävs variatorkit för att få samma kraft. Enda positiva är väl markfrigången och i riktigt riktigt blöta partier. Har man lera istället för välling har det en tendens å fastna på hjulen och sen har man skit överallt.. Större däck kan nog vara bra men tror nog på mer tätmönstrade däck än tex mudlite typen isf.
" Muddäck " är både värdelösa och en styggelse i skogen då dess funktion bygger på att de ska skyffla undan lera tills de når fast underlag, de är alltså lika värdelösa i snö.. 👎 👎 :-O


Ja på det viset blev nog jag också besviken, de funkar dåligt på hård mark och snö. Men med kombinationen kedjor, för det fungerar bra på dom, så blev fördelarna med höjden, robustheten och "flytet" på blöt mark, att de blev ok trots allt. Men idag hade jag inte lagt 10 tkr på "big foot/bear claw" däck. Gärna högre men med ett tätare mönster än dessa (som jag antar är detsamma som den ni kalla "Muddäck").

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).