Bioenergi

Vedpris?

108 inlägg 49258 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32037 Arbetet är enkelt att göra själv, då blir det enkelt att räkna ut timpenning för köparen. Ni måste specialbehandla veden på något hemligt sätt, då blir det lättare att ta betalt. Tex som för pellets, vem kan avgöra om det är "rimligt" pris?

"Nä du vet, de där pelletspressarna är dyra å svåra grejer..." ;-)

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#32072 1[quote][/quote]
Senast redigerad av Nolltax AB tis 15 jul 2008, 23:43, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32083 hej igen , joh! nog tycker jag att s-vall med omnejd fått ett bra erbjudande
med sållad "skräpfri" 30cm björkved fritt , sin adress.. men om vi vänder på steken och säger att vi är bara 2 större vedproducenter i s-vall .. och den ena kör bara till midsommar (observera att vi inte konkurerar ) , .. nu har det gått så långt att de som "tokannoserar " i lokal media inte kan leverera sin produkt? häromdan körde jag ut 25M3 eldningsklar ved till en kund som pratat med en av dessa " lycksökare " som köper virket o.s.v ... bra pris .. men han kunde inte fixa detta ? .. jo varför , han har inga resurser ..
såå de , man blir så trött på alla , vedmuppar :wink: men det är väl övergående , jag har bra kontakter .. så det är ingen fara det blir "fjällmarknaden" :wink: de snåla j-vlarna får elda min ved ändå i hyrstugorna o.s.v ändå i vinter / påsklovet ... ingen rök utan eld :lol: :lol:

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32187
Mangan skrev:Arbetet är enkelt att göra själv, då blir det enkelt att räkna ut timpenning för köparen. Ni måste specialbehandla veden på något hemligt sätt, då blir det lättare att ta betalt. Tex som för pellets, vem kan avgöra om det är "rimligt" pris?

"Nä du vet, de där pelletspressarna är dyra å svåra grejer..." ;-)


Vet inte om jag tycker det är så enkelt, beror helt på vad man har för resurser, kvalitét på massan, drivmedelspriser, hur mycket man använder ev maskiner i annan verksamhet mm mm.
Vad blir tex timpenningen i masterchiefs exempel?

Spindeln: Verkar som om du har ett bra erbjudande till dina kunder.
Skulle inte tro att du får några problem framöver, som det låter.

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32191
MickeBM skrev:
Mangan skrev:Arbetet är enkelt att göra själv, då blir det enkelt att räkna ut timpenning för köparen. Ni måste specialbehandla veden på något hemligt sätt, då blir det lättare att ta betalt. Tex som för pellets, vem kan avgöra om det är "rimligt" pris?

"Nä du vet, de där pelletspressarna är dyra å svåra grejer..." ;-)


Vet inte om jag tycker det är så enkelt, beror helt på vad man har för resurser, kvalitét på massan, drivmedelspriser, hur mycket man använder ev maskiner i annan verksamhet mm mm.


Enkelt att begripa är det i alla fall, och alla (utom min fru) kan hugga ved med yxa. Att det sen är svårt att få det gjort i industriell skala, det vet ju inte köparen. Han jämför med hur lätt det är att hugga 10 klabbar i lagom väder.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32214
MickeBM skrev:
Mangan skrev:Arbetet är enkelt att göra själv, då blir det enkelt att räkna ut timpenning för köparen. Ni måste specialbehandla veden på något hemligt sätt, då blir det lättare att ta betalt. Tex som för pellets, vem kan avgöra om det är "rimligt" pris?

"Nä du vet, de där pelletspressarna är dyra å svåra grejer..." ;-)


Vet inte om jag tycker det är så enkelt, beror helt på vad man har för resurser, kvalitét på massan, drivmedelspriser, hur mycket man använder ev maskiner i annan verksamhet mm mm.
Vad blir tex timpenningen i masterchiefs exempel?

Spindeln: Verkar som om du har ett bra erbjudande till dina kunder.
Skulle inte tro att du får några problem framöver, som det låter.


jadu MickeBM :wink: man försöker ju göra så gott man kan :lol: det enda man kan överleva på idag är kvalitet och service. och då måste det få kosta det lilla extra , det är en ju en hel del hantering innan veden är hos kunden även om man kör i flak stjälpt mått , (men sånt kan och vet ju du :wink: )
men kanske inte alla andra :lol: :lol:

t.e.x så har vi ju det ständigt återkommande "problemet med skräpved" ..
folk kapar och klyver i glad dager med en hyrd processor/hydraulisk yxa och vedhögen blir stor och fin, men katastrofen är ett faktum när det är 10-15% skräp / stickor /bark och näver . kvar i den fina högen sedan den travats :wink: jag har fått många kunder bara tack vare denna faktor , speciellt i stan , där vill inte folk ha "spill /avfall" :wink:

d.v.s att folk kör på som f-n med processorn och blir imponerad av vad mycket ved det blir , men glömmer totalt yxans läge + att dom kanske köpt rundvirke som legat för länge, typ knappt flis-klass :lol:

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32216 Du har nog rätt där Mangan. :)
Bara att gilla läget med andra ord.

Precis, kvalitét och service är vad jag försöker bistå med också, enda sättet som jag ser det.
Att alla inte vet det har jag nog märkt. :lol:
Men har börjat märka att kunder som tyckt jag varit för dyr kommer tillbaka, ett gott tecken. :D

Detta är en bidragande faktor, lite teknik bakom att få ut så mycket som möjligt ur rundvirket.
Det spill som blir åker i egen panna, gratis värme. :D

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32220 japp! och "är det inte sant så säg" :lol: :lol: , för det finns ved .. och sen finns sållad ved också :wink:
(mickeBM ha en trevlig helg) m.v.h spindeln

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32228 Kan inte hålla med mer. :)
Tack detsamma.
Mvh
Micke

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32231 Har ni någon pannservice, ger tips om eldning osv? Vet inte om man kan komma in den vägen och få lite mer betalt. Eller som vedeldare bara är sura gubbar som kan själv! :-)

Användarvisningsbild
MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32298 Jag ger den servicen då den efterfrågas, försöker ge lite tips vid leverans, men inget som jag marknadsför.
Kanske inte vore så dumt att göra det.
För övrigt så försöker jag ge all service kring vedeldningen som folk kan behöva.
Dom gubbarna finns nog överallt. :)

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

vedärmotion  
#83130 Verkar inte vara en så aktuell sida men jag måste bara säga: minus 28 grader och ytterligare en vedleverantör som verkar vara rackelnisse - jag har inte haft någon tur alls med pålitliga lev! Söker ved att elda till uppvärmning och priset är idag 875 kr per kubik (ink moms) UTAN leverans....huuuu! Var hittar man pålitliga leverantörer och ved till bättre pris i malmfältensområdet?? En försökte dra mig vid näsan för 1200 kr kubiken stjälpt mått...UTAN leverans...Eller är det jag som inte fattar nåt vad gäller pris? Hjälp?

Användarvisningsbild

Re: Vedpris?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83132 1200,- kubiken skulle jag kalla ett rån.
Själv har jag inte justerat priset alls då efterfrågan gick upp, däremot så tömdes lagret på nolltid så jag måste ge tråkiga svar till alla som ringer.
Man kanske får räkna med att priset kan stiga lite då det tryter hos alla, men inom rimliga gränser.
Jag har tyvärr inte koll på hur prisläget är i ditt område, men tycker att 875,- kan låta väl högt det också...

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Naders  
#83135 Hmmm.... :roll:
Sålde ved kapad och kluven i 50cm-längder.
Begärde för detta 400 kr/m3 stjälpt mått. Ingen transport inkluderad.
Känner mej totalt blåst......
Annars brukar jag sälja veden som blandved (alla sorter förekommer) och som prima (bok å björk).
Där ligger priserna på 160kr/lösmeter resp. 190kr.
Känns som priserna kan variera lite då :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Vedpris?

Tall  
#83144 Jag köpte en skogsfastighet för 2 år sedan och finansierar den med enbart vedförsälgning. Går hur bra som helst. Hugger lite själv på den egna marken, resten hos andra skogsägare.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).