Skogsröjning

Kedjeröjsåg

448 inlägg 160467 visningar 46 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kedjeröjsåg

janneman  
#318492 Jag har problem med att aggregatet vid kedjan sätter igen sig på kedjeröjsågen.
Försöker köra med skjutande kedja så mycket som möjligt.
Efter 1,5 timmar är det helt igensatt kåpan måste av för rengöring.
Vet någon en lösning på detta problem med kedjeröjsågen?

Tackar på förhand för tips.
Janneman



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

morco  
#318499 Jag har nu kört ett hundratal timmar med min kedjeröjare, jag sågar allt med skjutande kedja då jag upplever att det "hugger" väldigt när jag kör dragande. Har säkert att göra med hur kedjan är filad och vart man satt främre handtaget.

Jag tycker det skär väldigt mycket bättre med skjutande samt att jag helt sluppit kedjehopp sedan jag slutat använda dragande. Har läst någonstans att man har ca 10% lägre friktion med skjutande pga minskad spåntransport i kåpan, vet ej om det stämmer.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

mikael_s  
#318504
janneman skrev:Jag har problem med att aggregatet vid kedjan sätter igen sig.

Jag har samma problem på min. Har påtalat det och några andra förbättringsmöjligheter för Husqvarna men inte hört ett pip tillbaka.

Kanske att de reagerar om tillräckligt många klagar på samma sak?

Här länken till deras sida där man kan lämna feedback:
http://www.husqvarna.com/se/support/con ... husqvarna/

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

janneman  
#318509 Sidan till husqvarna funka inte ligger nere

   TS
Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Tosca  
#318531 Prova att smörja med ren rapsolja istället, den är inte lika klistrig.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

JensSkoog  
#318542 Fick samma problem med min Stihl stångsåg, som jag ochså använder som kedjeröjare med en KM maskin. Tänkte, skit - får prova, och kapade bort lite av kåpan. Efter det har jag körd i timmar utan problemet. Säkert inte "lagligt", men vad f.. ska jag dit med fingrarna å göra.
kedjeröjs. kåpe (3).JPG
kedjeröjs. kåpe (S).JPG

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

axwell  
#318574 Körde tidigare med en enklare stamkvistare än den Jens har.
Den hade lågprofil 3/8", 12", 1.3 mm, där ersatte jag hela kåpan med en stor bricka, annars försökte den spränga kåpan.

På dagens 535 FBx har jag inte märkt av det problemet, kör så mycket som möjligt med skjutande kedja och alltid om det finns klen sly inom räckhåll.

Rapsolja, självklart, ingen trodde väl annat :!:

Känner igen morcos beskrivning att den vill hoppa lite mot stammarna med dragande kedja, speciellt om främre halvan av svärdet ansätts, inne mot "barkstödet" går det bra.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#318734 Är det någon som prövat att köra midjeröjaren med klinga istället?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321317
Niking skrev:Är det någon som prövat att köra midjeröjaren med klinga istället?
/Niklas


Nu har jag kört en tank och det fungerar bra till klena bestånd där mycket "pinnar" ska bort. Stubbskären ska inte vara grövre än en snusdosa (annars rekommenderas midjeröjaren med kedja och svärd, eller en "riktig" röjsåg på 45-55 kubik). Då midjeröjsågen endast är på 34,6 kubik, så är det ju extra viktigt med en vass klinga.

Midjeröjsåg + klinga borde vara suveränt i brunsröjningar och i klena bestånd. Funkar även att siktröja t.ex. rågångar. Flexibiliteten i "snabeln" är ju inte fel i röjskogen.

Är man van vid midjeröjare + svärd, så känner man sig vingklippt om man skulle stöta på enstaka lite större träd med lite grövre dubbeltoppar o.s.v. Dessa får hel enkelt tas en annan gång, då man har lämpligare skärutrustning med sig. (Edit: eller så har man med sig en beskärningssåg i bältet).

Själva klingdelen består av själva trimmerdelen till Husqvarnas kombimaskiner, som byggts om med en 200/25 mm EIA-tandad klinga, snörhållare och röjsågsklingskydd.
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 14 feb 2017, 10:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321444 Kört ytterligare två tankar och är nu ännu mer övertygad om konceptets fördelar.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

Tunnebon  
#322116 Hej på er!

Ska köpa ny röjsåg är tanken och funderar på 535modellen istället.
Kan jag ersätta min gamla röjsåg med klinga med denna med kedjesåg istället?
Kan man utan att ergonomin blir för dålig kapa stubbarna på samma höjd eller lite högre med kedjeröjsågen?

Eller ska jag satsa på en traditionell röjsåg med klinga igen?
Ergonomin för ryggen tycker jag verkar vara en sak som gör att man orkar köra längre?

Har en återförsäljare i närheten men han har ingen hemma och tar bara hem vid ev. köp samt att det är kampanj på dom nu.
Har aldrig känt på någon heller så vill helst inte chansa med köpet :shock:

Tacksam för svar,
Mvh
Tunnebon

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

jannee  
#322131 Finns det någon som INTE är nöjd med sin kedjeröjsåg. Trots att ni bara kan använda ena sidan på svärdet (skjutande kedja) är allt tydligen toppen.
Ingen som ångrar att han slängt ut 11 tkr på en såg i onödan?
Vet med mig att det kan vara svårt att erkänna när man gjort misstag - inte är 100% nöjd min sin inköpta vara. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

morco  
#322133 Jag tycker man ska se kedjeröjaren som ett alternativ och inte en ersättning till klingsågen. I kraftigt eftersatta bestånd jag fått av föregående ägare är kedjeröjaren underbar. I de röjningar jag i framtiden kommer göra i tid(-: kommer jag ta fram min gamla 252rx. Tilläggas bör är att jag är en nybliven skogsägare som började på "0" med bägge sågarna, således vare sig olater eller tidigare kunnande i röjskogen.

Användarvisningsbild

Re: kedjeröjsåg

Erre  
#322137 Jag har kört med min kedjeröjsåg i fyra år nu. Vill aldrig vara utan en sådan.
MEN, jag vill heller inte vara utan en traditionell klingröjsåg.

Rätt sak till rätt objekt.
Som nämnts tidigare så i eftersatt "djungel " röjning är den kanon, likaså när man underröjer för slutavverkning och det står ett flertal för klena träd kvar.

Men i en röjning som du är ute i rätt tid. Allra helst första röjningen så är klingan att föredra.

Avatar Fallback

Re: kedjeröjsåg

jannee  
#322148 Väldigt mycket tack för din information Erre. :grin: Då behöver jag inte fundera på att inhandla någon. :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).