Traktorn i skogen

Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken mm.

55 inlägg 34490 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

jannee  
#321851 Har man inte smörjt spindlarna regelbundet kan de var riktigt slitna. Märks VÄLDIGT väl när den är nysmord - framhjulen vobblar.
Kolla även framaxeln så det är den kraftiga och att den INTE är förstärkt någonstans - "förstärkningen" brukar ha negativ inverkan.
Ryck o slit = man löser ut skopan med en vajer, kanske inte optimalt men fungerar.
Startar traktorn enkelt är motorn i bra skick, kolla oljestickan så att oljan är svart, INTE grådaskig, kolla kylaren med motorn igång - inga bubblor. Prova styrbromsarna (bromsarna) - bör fungera perfekt, traktorn är ju nästan ny :mrgreen:
Det ska även gå lätt att få i och ur kraftuttaget
Eventuella oljeläckage kollas också - självklart. Hydralen fungera både upp och NED - obelastad.
Byter man bara olja och filter en gång om året verkar det nästan vara evighetsmaskiner, kan dock vara svårtstartad vid minusgrader - utan motorvärmare

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#321854 Tack för tipsen om vad man kan kolla på.

Har pratat med hon som hade BM 430 och dem hade i princip bara skottat snö med den utan service i fyra år.
Bara fyllt på olja och diesel.
Och den hade stått ute så den var lite rostig åså men den är ju inte ny. Hon visste inte alls mycket om skicket då hyresgästen hade kört den. Inte heller hyresgästen visste mycket mer. Inget är gjort på den i deras ägo.

Kan ju vara bra ändå. Flera intresserade men vill inte stressköpa nåt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

axwell  
#321865 Med "Ryck och slit" menas att skopan lutning inte regleras steglöst med en hydraulisk cylinder.
Man rycker i ett wirehandtag inne i hytten, då tippas skopan tvärt.

Lastaren ser äldre ut än 1974, den är sannolikt enkelverkande, dvs den kan inte tryckas nedåt med hydraulkraft, ett eftermontage ?

Resten av den populära BM430 kan ändå vara ett bra köp.

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#321928 Har pratat med ägaren till traktorn och jag ska fundera. Just nu har jag mailat några fler.

Problemet jag har är att hitta några i mitt tyckte o smak. =P
Vissa är för gamla helt enkelt. Vill helst ha hytt som inte är öppen bak. Sen gärna med redskap eller tillbehör med. Och inte för dyr.

Sen är vissa för långt bort osv. Så jag undrar om det finns någon mer sida med beg traktorer. Har kollat på mascus och lantbruksnet. Men det finns inte mycket där heller tyvärr.

Sen på blocket så kan man ju inte söka på traktorer utan det kommer med allt om man inte söker på specifikt "BM 430" tex. Då kommer kranar vagnar blad hövändare reservdelar osv osv med bland traktorer.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

Blivande snickare  
#321981 Mina val från dina alternativ :ugeek: :grin:
http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_BM_m ... ?ca=17&w=2
Fint paket, kolla glapp i kranen å framaxel.
http://www.blocket.se/alvsborg/Volvo_bm ... ?ca=17&w=2
Ser åxå fin ut :smile:
http://www.blocket.se/kalmar/FIAT_780_o ... ?ca=17&w=2
Vet inte nåt om traktorn men verkar vara ett prisvärt ekipage!
http://www.blocket.se/alvsborg/Massey_F ... ?ca=17&w=2
Prisvärd välkänd traktor med många tillbehör.
http://www.blocket.se/skaraborg/Bm_500_ ... ?ca=17&w=2
Fin traktor men inga tillbehör..
http://www.blocket.se/jonkoping/Ford_ma ... ?ca=17&w=2
Om kranen är i skick så är den fin. Ingen AC dock, konstant KD :wink:
http://www.blocket.se/jonkoping/NUFFIEL ... ?ca=17&w=2
Nåt för Uvskogen? ;)


Svårt val.. Ferguson 65 an känns dock som ett bra kort! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

Göt  
#321982 Du har ett intressant urval jag är fergusongubbe så jag skulle nog valt mf 65 an bra pris. Andra traktorer väldigt dyra men bra BM 350 med vagn och lastare är en dröm i skogen men kan vara fullständigt utsliten och är dyr för sin berömdhet skull är en samlartraktor i dagsläget och mycket populär för det Den första av traktorerna en David brown skulle nog också vara ett bra köp. Det är flera stora fergusontraktorer de är rätt billiga och det är inte så stor efterfrågan på dem men de är slitstarka

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#321984 Sitter vid mobil nu..

Vilka av dessa kan eller har vanliga fel som är dyra lr komplicerade?

Vad är skillnaden på 65 o 165? Jag själv tycker att 65an är lite i äldsta laget. Men tror också att den är prisvärd dock.

Vad är konstant Kd? Konstant krandrift?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

Göt  
#321987 Ferguson 65 är en föregångare till 165 slutade att tillverkas i mitten på 60 talet sedan kom 165.
Allmaticen = snabbväxeln är väl det som kan krångla på ferguson många tycker att ferguson är för lätt och "drar" dåligt.

Nuffield skulle jag inte våga köpa säkert bra traktor men en del av dem har motorproblem prata med någon nuffieldentusiast först

Volvo 500 och 2200 har en krånglande växelåds Öveföring som kan ge en del svärande.

IH hårdstartad när det är kallt är i motsats till ferguson en tung traktor

Köp traktor med hjärta känn efter vad du vill ha ferguson 65 och fordson majoren är nog äldst fiaten är nyast.

fundera vad du skall ha traktorn till frontlastare är bra skall du köra i skogen eller inte

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#322002 Tack för bra svar från er båda. =)

Är det isf bara BM 430 som håller mot tex 500 2200 och 2250 T650?

Jag är lite anti när traktorhttten är öppen bak vilket det är på många av de äldre.
Båda OM barn ska följa med samt att det rasslar och lever så pass. En radio i en sådan är ju inget att tala om. För jag är en grejare/fixare som skulle fixa ljudisolering samt radio högtalare mm =P

Finns allmatic på alla 65 or eller bara på 165? Är det likadant som snabbväxel på BM?

Har hört att kopplingen är ett gissel på fiaten och brukar gå sönder ofta. Samt att hela hytten måste lyftas av vilket avskräcker en att köpa en sådan.

Har fortfarande Forden i åtanke som var en 4600 i bra skick för under 30 papp. Dock helt utan tillbehör tyvärr.

Jag kommer mest ha traktorn till vedhantering forsling snöröjning. Kanske ha en tippkärra vedklyv och gärna en skogsvagn med spel, kran till att kunna köra i skogen. Har dock ingen egen ännu. Men kommer höra med folk om jag sen har traktor med skogsvagn, så jag kan hämta min egna ved. =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

aalg  
#322036 Har inte Ford haft rätt stora problem med sina motorer, har för mig att är så pass vanligt att det nästan inte finns några begagnade motorer att få tag på. Tror att det är något med motorblocken, de börjar läcka in vatten i oljan.
Vet inte vilka motorer det gäller, om det är alla eller bara några.
Av den anledningen skulle jag inte köpt en Ford.

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

axwell  
#322051
bosabengt skrev:Jag är lite anti när traktorhttten är öppen bak vilket det är på många av de äldre.
Båda OM barn ska följa med samt att det rasslar och lever så pass. En radio i en sådan är ju inget att tala om. För jag är en grejare/fixare som skulle fixa ljudisolering samt radio högtalare mm =P


Visst kan det vara mer ombonat med en sluten hytt, det förutsätter dock att det finns någon form av värme och ventilation, ändå kan det bli problem med imma på rutorna.

Kondens som droppar från taket kan man få i båda fallen i dom enklaste hytterna, mitt över skadan i förarsitsen brukar vara en vanlig nederbördsplats :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#322072 Vet att Ford kan ha problem med blocket, men även hört att BM 430 behöver nya foder ibland vilket är mycket jobb.
Forden heter 4600 och är en 3 cyl motor.
Får kolla efter sprickor o olja i kylvattnet eller vatten i oljan. Eller kommer skadan ändå oavsett?

Ljudisolera hytten och sånt finlir blir kanske i ett senare skede. Kanske inte alls =P Men hade ju varit nice å få en tyst hytt. =)

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

Blivande snickare  
#322074
bosabengt skrev:Sitter vid mobil nu..

Vilka av dessa kan eller har vanliga fel som är dyra lr komplicerade?

Vad är skillnaden på 65 o 165? Jag själv tycker att 65an är lite i äldsta laget. Men tror också att den är prisvärd dock.

Vad är konstant Kd? Konstant krandrift?

Jo den är lite gammal kanske..
Skojjade till det lite med konstant KD, korsdrag, trakotn hade inga fönster :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Tips å råd till köp av äldre billigare traktor. Märken m

bosabengt  
#322122 Hej!

Nu på fredag ska jag kolla på Forden så får se vad som händer. =) Det sura är ju att det inte ingår nåt alls.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).