Motorsåg och handhållet

Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

39 inlägg 12242 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#321933
traktorz skrev:Du beskriver tre olika anomalier, men förtydligar inte om det är någon korrelation mellan dessa störningar.
- Hög tomgång, tja antingen beror det på bränsle/luftblandningen, eller gasdjupet?
- "Puff", ingen aning vad du beskriver. Enda jag kan tänka som orsak är oförbrända produkter, men borde inte då tändstiftet bli blött också? Tändstift är en bra diagnosmetod, vad visar det aktuella stiftet?
- Orienteringsberoende tomgång, nånting är löst kanske? Kollat skruvarna? Sitter tändstiftet tillräckligt åtdraget? Ifall vevaxeltätningar är problem, prova med att öka oljeinblandningsprocenten till 1:33, 1:25 och se om orienteringseffekten avtar.

- Är det en Stratosåg, med dubbla förgasarspjäll?
Jag gissar att du gillar STAR TREK..Traktorz.. :grin:

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#321935
Mange skrev:En tur till ÅTF kan vara läge om den gör såhär fulltankad. Misstänker att den inte är köpt av ÅTF.
Att den inte går rätt med magnapull nedåt är nog bränsleslangens utformning som gör det såvida den inte är full till bredden redan.
Det är inte tänkt man ska köra såg med starten nedåt och loden rör sig inte rätt då. Stihl 026/260 HVA 242 mfl ska inte klara detta heller.
Jodå, sågen är köpt av åtf, och visst ska sågen gå i vilket läge man än håller den. Den började som sagt att plötsligt gå högt på tomgången, och då särskilt med magnapullsidan nedåt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#321937
röjar kalle skrev:Kan vara nålventilen i förgasaren som inte lirar ordentligt pröva att byta membran och nål.
Det ska kollas.. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

JörgenO  
#321943
anersimyra skrev:
Mangan skrev:
JörgenO skrev:Off topic...
Om jag antar att Magnapull är ett coolare ord för startsnöre och att en Dolmar ser ut ungefär som alla andra motorsågar... Hur bär man sig åt för att luta sågen åt det hållet utan att hålla den över brösthöjd?


När man kvistar ovansidan av stammen?
Eller lägger den på marken.. :wink:

:oops: ...såklart... Jag satt o tänkte på Motorsågsmassakern :oops:

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#321978 Tomgången blev lika i alla lägen efter justering av lågvarvet ( öppnade något ) Avgaspuffarna verkade ha samband med förgasarjusteringen och inte ändrat tändläge.. :?: Sågskrället ska väl få sig ett nytt stift vad det lider.. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321985 Vilket stift får det då?
Vilken inställning är det på nålarna?

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#321986
Mange skrev:Vilket stift får det då?
Vilken inställning är det på nålarna?
Samma stift som till 346:an torde fungera, grundinställningen på nålarna är ett varv.. :geek: .. :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Hammaren  
#321997 Jag hade något liknande fenomen på en jonseredsåg för några år sen, då var det fjädrarna som belastar justerskruvarna på förgasaren, dom var för korta så när jag startade sågen så skallrade skruvarna runt och ställde in sig som dom tyckte. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322000 Har du plast eller metall spärr på nålarna?

Har haft några olika o kollat. Tror inte nån av dem hade 1 varv ut vare sig före eller efter justering.

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#322013
Mange skrev:Har du plast eller metall spärr på nålarna?

Har haft några olika o kollat. Tror inte nån av dem hade 1 varv ut vare sig före eller efter justering.
Det finns inga spärrar monterade, förgasaren var vid leverans grundinställd på ett varv på båda skruvarna.. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

röjar kalle  
#322018 Dom nya sågarna är bökigare att ställa in gentemot dom äldre var mycket enklare man får liksom lära om.

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#322020 Ajdå.
Vilken förgasare är det du har? Hur gott öra har du för inställning? Kan du höra skillnad på vartals begränsning och taktning?
De här aktiva tändningarna gör att det blir o lära om som sagt.
Även om de accellererar utan tvekan så kan de stå magert. Även om man tycker de går rätt, går de magert.

Justera efter bästa prestation och effekt.

Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

röjar kalle  
#322022 Jodå min gode Mange hörseln är fortfarande god.Det som ställde till det var övervarvningsskyddet det vart som du beskriver det innan man fick kläm på det.

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#322023
Mange skrev:Ajdå.
Vilken förgasare är det du har? Hur gott öra har du för inställning? Kan du höra skillnad på vartals begränsning och taktning?
De här aktiva tändningarna gör att det blir o lära om som sagt.
Även om de accellererar utan tvekan så kan de stå magert. Även om man tycker de går rätt, går de magert.

Justera efter bästa prestation och effekt.
Jag provade att justera för att få sågen att " illskrika." Det fungerar som sagt var inte. Utan att ha använt varvräknare är jag ändå övertygad om att justeringen är korrekt utförd då sågen verkligen presterar bra vid kap i stock där 15 " svärdet inte når igenom.. :geek: .. :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

röjar kalle  
#322025
anersimyra skrev:
Mange skrev:Ajdå.
Vilken förgasare är det du har? Hur gott öra har du för inställning? Kan du höra skillnad på vartals begränsning och taktning?
De här aktiva tändningarna gör att det blir o lära om som sagt.
Även om de accellererar utan tvekan så kan de stå magert. Även om man tycker de går rätt, går de magert.

Justera efter bästa prestation och effekt.
Jag provade att justera för att få sågen att " illskrika." Det fungerar som sagt var inte. Utan att ha använt varvräknare är jag ändå övertygad om att justeringen är korrekt utförd då sågen verkligen presterar bra vid kap i stock där 15 " svärdet inte når igenom.. :geek: .. :smile:
Det elektroniska övervarvningsskyddet ser nog till att du inte får sågen att skrika det finns nog på varenda såg nu förtiden :cry:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).