Motorsåg och handhållet

Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

39 inlägg 12237 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#321869 Min nära nog nya Dolmar började bete sig underligt. För ett par veckor sedan gick tomgången upp helt plötsligt, den började något senare " puffa " ur ljuddämparen vid start, " puffen " uppstår alltså innan sågen startat. Sågen går helt normalt när den väl startart. Jag justerade först i dag ner tomgången. Det underliga är att tomgången ökar när jag lägger den mot magnapullsidan. Upp och ner, eller liggande på kopplingssidan är tomgången lika som vid upprättstående.. :?: :?: :?: :???:



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

JensSkoog  
#321874 På en ny såg 😈 Skulle ta raka vägen till ÅF'en och be dom laga den på minuten!

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

traktorz  
#321879 Du beskriver tre olika anomalier, men förtydligar inte om det är någon korrelation mellan dessa störningar.
- Hög tomgång, tja antingen beror det på bränsle/luftblandningen, eller gasdjupet?
- "Puff", ingen aning vad du beskriver. Enda jag kan tänka som orsak är oförbrända produkter, men borde inte då tändstiftet bli blött också? Tändstift är en bra diagnosmetod, vad visar det aktuella stiftet?
- Orienteringsberoende tomgång, nånting är löst kanske? Kollat skruvarna? Sitter tändstiftet tillräckligt åtdraget? Ifall vevaxeltätningar är problem, prova med att öka oljeinblandningsprocenten till 1:33, 1:25 och se om orienteringseffekten avtar.

- Är det en Stratosåg, med dubbla förgasarspjäll?

Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

jannee  
#321880 Mangan vet säkert vart den suger tjuvluft, annars är det bara till att byta till sig en Stihl :grin:
Hur många timmar har Dolmarn gått, kanske bäst före datum är passerat :?: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321884 Du har.nog.blandat ihop nåt där.

Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Blivande snickare  
#321885 Jag tror du tänker på Mange, Jannee :wink:

Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

jannee  
#321886 Ja självklart, dumt av mig - å andra sidan inget ovanligt med grodor från mig. :oops:
Mange har ju tydligen en del gamla Dolmar liggande.

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321887 En tur till ÅTF kan vara läge om den gör såhär fulltankad. Misstänker att den inte är köpt av ÅTF.
Att den inte går rätt med magnapull nedåt är nog bränsleslangens utformning som gör det såvida den inte är full till bredden redan.
Det är inte tänkt man ska köra såg med starten nedåt och loden rör sig inte rätt då. Stihl 026/260 HVA 242 mfl ska inte klara detta heller.

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

JörgenO  
#321896 Off topic...
Om jag antar att Magnapull är ett coolare ord för startsnöre och att en Dolmar ser ut ungefär som alla andra motorsågar... Hur bär man sig åt för att luta sågen åt det hållet utan att hålla den över brösthöjd?

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321899 Magnapull/Startapparat/rycklåda/snörburk/hus till satansfjäderjäveln.

Kärt barn har många namn.

Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321901
JörgenO skrev:Off topic...
Om jag antar att Magnapull är ett coolare ord för startsnöre och att en Dolmar ser ut ungefär som alla andra motorsågar... Hur bär man sig åt för att luta sågen åt det hållet utan att hålla den över brösthöjd?


När man kvistar ovansidan av stammen?

Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

tallen100  
#321914 Eller byta kedja :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

röjar kalle  
#321921 Den gillar nog inte användaren. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

röjar kalle  
#321923 Kan vara nålventilen i förgasaren som inte lirar ordentligt pröva att byta membran och nål.

Användarvisningsbild

Re: Skumt " fel " på min nya Dolmar 4605

anersimyra  
#321931
Mangan skrev:
JörgenO skrev:Off topic...
Om jag antar att Magnapull är ett coolare ord för startsnöre och att en Dolmar ser ut ungefär som alla andra motorsågar... Hur bär man sig åt för att luta sågen åt det hållet utan att hålla den över brösthöjd?


När man kvistar ovansidan av stammen?
Eller lägger den på marken.. :wink:

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).