Skogsvagn (Huggarvagnar)

Last i kubik. M3.

12 inlägg 9248 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Last i kubik. M3.

Lövnäsen  
#321653 Jag har en 6 tons huggarvagn som enligt spec. har en lastarea på 1.4 m2. Jag säljer lite ved till en granne i 3m längder. Försöker lasta med så lite luft i lassen det bara går, frågan är hur många kubik lastar man ungefär. Får man på 4.5 m3?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Last i kubik. M3.

jannee  
#321657 Menar du att vagnen är 1,4 meter bred mellan stolparna behöver du bara ha ca 1,1m högt lass.

Avatar Fallback

Re: Last i kubik. M3.

Lövnäsen  
#321658 Ja det var så jag menade. Ja men då stämmer nog mina beräkningar rättså bra. Tackar. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Last i kubik. M3.

skogshasse  
#321670
Lövnäsen skrev:Jag har en 6 tons huggarvagn som enligt spec. har en lastarea på 1.4 m2. Jag säljer lite ved till en granne i 3m längder. Försöker lasta med så lite luft i lassen det bara går, frågan är hur många kubik lastar man ungefär. Får man på 4.5 m3?


lägg in en bild på ett lass

Avatar Fallback

Re: Last i kubik. M3.

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321672 1,4 m2 x 3 m = 4,2 m3 men detta är inga "fastkubik"!

MVH
Morgan

Avatar Fallback

Re: Last i kubik. M3.

Ådii  
#321678
Morgan Nordin skrev:1,4 m2 x 3 m = 4,2 m3 men detta är inga "fastkubik"!

MVH
Morgan


Precis, sen så beror det på om det är grovt eller klent virke hur mycket luft man skall räkna bort. Det blir kanske i grova slänger runt en 2,5-3 fast kubik virke på vagnen.
På vår Farma 14T är det 2,9m2 lastarea. Och det blir ungefär 5,5 fastkubik massa på den med 3m långt virke. 2,9x3 = 8,7x0,65 = 5,65m3

Avatar Fallback

Re: Last i kubik. M3.

Lövnäsen  
#321687 Ok. Tackar så mycket, då vet jag på ett ungefär hur mycket man har i lasset. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Last i kubik. M3.

axwell  
#321699 Om du säljer långved på den privata marknaden så är det travat mått som gäller, krångla inte till det med fast mått.

Det låter lite med 1.4 m2 lastarea på en 6 tons vagn.

Den där volymen travmätt tar jag ju på min Möre ATV-vagn vid 4 meters medellängd :roll:

Avatar Fallback

Re: Last i kubik. M3.

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321814 På 5,5-6tons kärran hemma sår det med 3 m längd, 4m3 travat på strukna stak,så det kan skilja mellan kärrorna.

Avatar Fallback

Re: Last i kubik. M3.

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321902 Så högt som 65% fastvolym på björkmassa har jag aldrig fått av Vmf, har snarare legat mellan 55-57% nu när de mäts m3fub om vi nu ska krångla till de :wink:

Användarvisningsbild

Re: Last i kubik. M3.

Vedproducent  
#321904 Inte så högt ens. Björken ligger i södra Sverige på i runda slängar 47 procent i snitt. 55-57 procent är vad gran/barr brukar ligga på.

Avatar Fallback

Re: Last i kubik. M3.

Ådii  
#322058
gnisten83 skrev:Så högt som 65% fastvolym på björkmassa har jag aldrig fått av Vmf, har snarare legat mellan 55-57% nu när de mäts m3fub om vi nu ska krångla till de :wink:


Ifall det är mitt inlägg du menar så är det inte tänkt att vara för björk för där blir det som sagt mycket lägre. Och 65 % som jag angett är nog också i högsta laget fast det är räknat som m3fpb.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).