Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hydraulikkoppling/ventil för radiostyrning av vajerspel

9 inlägg 7500 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hydraulikkoppling/ventil för radiostyrning av vajerspel

kungsis  
#321472 Har försökt förstå hur man ska bygga upp hydrauliken till att fjärrstyra ett mekaniskt vajerspel, men inte fattat det, så jag behöver hjälp. Fuskkollat lite på bl.a Weimer och det brukar ju vara en återfjädrande enkelverkande cylinder som får sitt tryck från en elstyrd ventil. Ok, så långt fattar jag (kanske :???: ). Om vi utgår från att jag fattat rätt så funkar det väl så att jag kopplar in mating från traktorn, som går till ventilen. Så länge som den är opåverkat så cirkulerar oljan tillbaka till traktorn. När ventilen aktiveras (jag håller en knapp intryckt) så styr jag då oljan till cylindern som då startar winchen och när jag släpper, så stannar den. Låter vettigt, men så kan det ju inte vara. Det skulle ju innebära att när cylinder bottnat, så skulle ju pumpen få stå och jobba konstant/övertrycksventilen löser. Vad är det jag inte fattar/tänkt fel? Ska man sätta dit en prioriteringsventil, som går in när cylindern gått full slag?

Mvh
Kungsis



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Hydraulikkoppling/ventil för radiostyrning av vajerspel

Førland  
#321480 jeg synes du har "fattat" riktig så bra,en sikkerhetsventil koplet på slangen til vinsjen som åpner når sylinderen når endeslag vil løse problemet,men den må ha fri retur til tank.

Avatar Fallback

Re: Hydraulikkoppling/ventil för radiostyrning av vajerspel

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321490 Borde det inte finnas en solenoid (elektrisk aktuator) som gör att man kan skippa cylindern dvs enbart elektrisk reglering av vinschen? Kanske dom är för långsamma?

Avatar Fallback

Re: Hydraulikkoppling/ventil för radiostyrning av vajerspel

Fredrik N  
#321520 Till Väsekranarna fanns det en elektriskcylinder som man monterade istället för den spak som man normalt andvände.
Det var säkert några andra detaljer som man var tvungen att byta också, men inga stora saker.
Fördelen med det här var att man kunde köra upp en stock och hålla den där, svänga in över vagnen och sakta sänka stocken.
Sa jag att det var radiostyrt.

Avatar Fallback

Re: Hydraulikkoppling/ventil för radiostyrning av vajerspel

kungsis  
#321567
Førland skrev:jeg synes du har "fattat" riktig så bra,en sikkerhetsventil koplet på slangen til vinsjen som åpner når sylinderen når endeslag vil løse problemet,men den må ha fri retur til tank.


Nja, är du säker på att det funkar så? Försvinner inte trycket som håller cylindern i ändläget när säkerhetsventilen löser ut?

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Hydraulikkoppling/ventil för radiostyrning av vajerspel

Førland  
#321574 tror ikke det,men er ikke helt sikker.hvis det er noen her med en igland vinsj med radio/infrarød styring kan de kansje fortelle hvordan igland har løst problemet.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikkoppling/ventil för radiostyrning av vajerspel

stegmaster  
#321587 Jeg har en radiostyrt Igland vinsj, som styrer inntrekket med en liten hydraulisk kolv.
Hvordan dette helt eksakt fungerer vet jeg faktisk ikke, men man kobler en ventil i tryckuttaket på traktoren och en 1/2" slang vidare til öppen retur.
Sen går det en tynn 1/4" slang til kolven.
Min gissning er at det inte går fullt tryck til denna kolv, utan det er ventilen som begrenser til kanske 40bar eller så, för man hör inte skillnad i varvtalet på traktoren när kolven er trycksatt.
Ska kolla om jag hittar nåt mer i manualen.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulikkoppling/ventil för radiostyrning av vajerspel

stegmaster  
#321590 Kolla från sida 8 i denna delelistan.
Trycket kanske er ennu lågare til kolven enn 40bar, då tryckslangen inte er pressad, utan bara fast med slangklemmor.

http://www.igles.cz/images/static/0232_ ... 1-3001.pdf

En PS från ovanståandet länk. med lite forklaringer.
(Så här er systemet på min Igland 3pkt vinch)

igland.jpg

Avatar Fallback

Re: Hydraulikkoppling/ventil för radiostyrning av vajerspel

kungsis  
#321601 Ok, tack :smile: . Det förklarade väldigt mycket. Då använder man ju bara väldigt lite av effekten till cylindern och det är ju vettigt. Spaken/armen går ju lätt.
Även tack för att du gav mig/oss tillfälle att se hur en modern winch är byggd. Mycket intressant. Så skulle reklambladen se ut enligt mig 8) .

Mvh
Kungsis

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).